تحلیل روز/

ترامپ؛ از جنون خودبزرگ بینی تا رفتار دلال مآبانه

ترامپ؛ از جنون خودبزرگ بینی تا رفتار دلال مآبانه
سه شنبه 17 ارديبهشت 1398 - 14:50

"جنون خودبزرگ بینی" نوعی اختلال در نگرش انسان به خود است که در آن انسان خود را غیر از آنچه که هست می بیند؛ ادعا می کند توانایی های استثنایی و قدرت های غیر قابل شکست یا استعدادهای ویژه ای یا روابط مهمی دارد که البته هیچ یک وجود حقیقی ندارند.

العالم - آمریکا

بهترین مثال برای "جنون خودبزرگ بینی"، دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا و بهترین نمونه از این جنون، سخنرانی وی در سازمان ملل درباره دستاوردهای او در مدت ریاست جهموری اش بود که تمسخر حضار را برانگیخت و باعث شد که وی به مدت چند لحظه کنترل خود را از دست بدهد؛ البته به سرعت دست و پای خود را جمع کرده و گفت که انتظار چنین واکنشی را از حضار ندارد.

یک سال پیش در چنین روزی در هشتم مه 2018 دونالد ترامپ خروج کشورش را از توافق هسته ای که بین ایران و گروه 5 +1 (برجام) به طور یک طرفه اعلام کرد. منشأ این تصمیم نیز همان جنون خودبزرگ بینی است که دامنگیر او شده و باعث شده است که وی تصور کند با خروج از برجام، گام دیگری در جهات منافع کشورش برداشته است در حالی که این تصمیم پیامدهای منفی بسیاری داشت از جمله تضعیف مواضع و تلاش های چندجانبه دیپلماتیک برای مذاکره درباره هر نوع توافق بین المللی جدید و تخریب وجهه آمریکا با از بین بردن اعتبار آن به عنوان یک متحد قابل اعتماد و بسیاری تبعات امنیتی دیگر که در درازمدت خود را نشان می دهند.

رفتارها و اظهارات ترامپ بی هیچ تردیدی نشان می دهند که وی واقعا دچار جنون خودبزرگ بینی است. او همیشه مدعی است تصمیمات و اقداماتش، دستاوردها و منافعی را نصیب آمریکا کرده است که در طول تاریخ این کشور بی سابقه است.

از آنجا که این مرد هم توهم زده است و هم رویکردهای تجاری و دلال گونه داشته است همواره حاضر است هر چیزی را در مقابل پول بفروشد حتی اگر اصول و مبانی باشد که انسان بنا به فطرت پاک و سالم خود قادر به زیر پا گذاشتن آن نباشد.

البته ترامپ کاری خلاف فطرت خود نکرده است؛ او ذاتا به دنبال تجارت و سود است مخصوصا که همیشه یک گاو شیرده هست که او بتواند دائما آن را بدوشد وبهره برداری سیاسی کند.

اصول و قوانین ترامپ با توجه به طبیعت و ساختار روحی و روانی اش، در برخورد با دیگران مبتنی بر اصل سود و زیان است. او در هر حال باید سود ببرد و طرف مقابل باید زیان ببیند یا دست کم، کمتر سود ببرد.

برخی در مقابل این رویکرد ترامپ خود را باخته و تسلیم می شوند اما برخی سر باز زده و از حق خود دفاع می کنند. کشورهای پترودلار بهترین مثال برای گروه اول هستند. و اما در گروه دوم کشورهایی هستند مثل ایران که پس از پیروزی انقلاب اسلامی، پیوسته سیلی به صورت آمریکا زده اند و لذا در صدر فهرست این کشور قرار گرفته اند.

ترامپ و مشاور امنیت ملی آمریکا، جان بولتن که به طور بیمارگونه ای تشنه دشمنی با ایران است، از هیچ نقشه و ترفندی در مدت گذشته برای به زانو درآوردن ایران فروگذار نکرده اند. آنها تمام سعی خود را به کار گرفتند تا دست کم ایران را وادار به اقدامی نسجنیده کرده و از آن برای اتخاذ مواضع سادیسمی دیگر علیه ایران بهره برداری کنند. اما رهبری حکیمانه و تجربه و مهارت سیاسی تیم مذاکره کننده ایرانی وتلاش برای کاهش بحران مانع تعبیر رؤیای آمریکایی ها در عالم واقع شد.

گفته می شود ایرانی ها صبر زیادی دارند و همین راز موفقیت آنها در این همه مذاکراتشان حتی مذاکرات توافق هسته ای اخیر است. آمریکایی ها این توافق را بدترین توافق کشورشان می دانند اما طرف ایرانی از همان ابتدا امضای این توافق را پیروزی برای خود دانستند چرا که هر دو طرف آن را به نفع ایران دانستند. اما با خروج آمریکا از برجام، ایران از امتیازات ومزایایی که قرار بود در ازای برخی تعهداتش، از آنها بهره مند شود، محروم شد.

ایران به تعهدات خود عمل کرد اما طرف مقابل از اجرای تعهدات سر باز زدند و اکنون نوبت ایران است که به این خیانت پاسح دهد. یک منبع نزدیک به کمیته نظارت بر برجام اعلام کرده است که ایران در پاسخ به عهدشکنی آمریکا، بخشی از فعالیت های هسته ای خود را که در چارچوب برجام متوقف کرده بود از سر می گیرد و به این ترتیب دور دیگری از درگیری بین ایران و آمریکا آغاز خواهد شد و اینجاست که باید گفت "شب دراز است و قلندر بیدار".

احمد سعيد / العالم

پربیننده ترین خبرها