تحلیل روز/

ترامپ، کره شمالی، ونزوئلا، فلسطین و ایران

ترامپ، کره شمالی، ونزوئلا، فلسطین و ایران
چهارشنبه 18 ارديبهشت 1398 - 07:38

امروز تصمیم جدید ایران مبنی بر بقا در توافق هسته ای و البته کاهش تعهدات پیشین به طرف اروپایی اعلام می شود.

العالم _ آمریکا

در حالی که از همان فردای انعقاد توافق هسته ای میان ایران و گروه موسوم به 1+5 عهدشکنی ها آغاز شد و اولین آن را اوباما در کارنامه کاری خود به ثبت رساند اما جمهوری اسلامی ایران فراتر از تعهداتش به توافق پایبند ماند. با روی کار آمدن ترامپ رییس جمهور جدید با ناکافی معرفی کردن توافق هسته ای خواهان توسعه و به تعبیر خود تکمیل آن شد و در مقابل مقاومت ایران به شکلی یک سویه از آن خارج شد و متعاقب آن به تشدید تحریم ها و اخیرا در اخرین سطح یعنی تلاش برای به صفر رساندن صادرات نفت ایران روی آورد.

حسب برخی منابع امروز چهارشنبه و دقیقا در سالروز خروج از برجام ترامپ تحریم طلا و پتروشیمی ایران را هم اعلام خواهد کرد و به این شیوه آخرین تیر در ترکش خود را خارج خواهد کرد.

در مقابل این اقدامات امروز جمهوری اسلامی اعلام خواهد کرد که از تعهدات خود در توافق هسته ای و البته وفق قانون اندکی کوتاه خواهد امد تا حداقل طرف اروپایی را که در خلال یکسال اخیر وعده داده بود ایران را در مقابل خروج امریکا از توافق هسته ای پشتیبانی خواهد کرد به این جمع بندی برساند که به عمل کار براید به سخندانی و سخنرانی نیست.

امروز در حالی ایران تمام قد در مقابل امریکا ایستاده است که از ظرفیت های متعدد سیاسی، منطقه ای و هسته ای برخوردار است و اعلا بازگشت های هسته ای که امروز صورت می پذیرد تنها گوشه ای از اقدامات و سناریوهایی است که در مواجهه با دشمنی آمریکا عملیاتی سازد.

ایران در حالی از مذاکره با امریکا در خصوص توان هسته ای خود استقبال کرد که به قوت نسبت به عهد شکنی های امریکا ایمان داشت تجربه بیش از شش دهه عهد شکنی امریکا در مقابل کره شمالی در برابر چشمان ایرانیان قرارداشت، تجربه ای که استمرار ان در قالب دیدار روسای دو کشور در دو دوره مختلف در طی یکسال گذشته حاصلی جز مبادرت مجدد کره شمالی به آزمایش هایی جدید و علی رغم میل ترامپ نداشت.

در کنار این تجربه شکست خورده تجربه مداخله ترامپ در ونزوئلا به منظور به سقوط کشاندن دولت قانونی این کشور حاصلی جز شکست برای ترامپ نداشته است کودتای ناکام هفته گذشته رهبر امریکا ساخته ونزوئلا یعنی گوایدو حکایت از ان دارد که امور انچنان که ترامپ ارزو دارد و محاسبه می کند به پیش نمی رود.

در کنار این تجربیات ناموفق ، دیگر تصمیم ترامپ یعنی "معامله ترامپ" در فلسطین نیز سرنوشتی جز دو تجربه ناکام کره شمالی و ونزوئلا نداشته و نخواهد داشت. در مقابل این سناریوی خطرناک "راهپیمایی های بازگشت" که حالا مدتی است یکساله شده است و لاینقطع و هر بار پرجمعیت تر از بار قبل ادامه میابد درحقیقت "نه بزرگی" به این ایده ترامپ است و البته حداقل دو مرتبه موشک باری اهل غزه به اسرائیل با ظرفیت هایی ۵۰۰ و۶۰۰ گانه در چند ماه گذشته تنهاموید بخشی از چالش های فراروی این تصمیم یک جانبه رییس جمهور امریکا است.

ناکامی ترامپ در مقابله با ایران به زودی و در عرصه عمل خود را نشان خواهد داد چنانکه در سه منطقه یاد شده خود را نشان داد فقط میماند این گفته ویلیام برنز که: آمریکا در دوران افول چگونه خواهد توانست ائتلاف سازی کند. واقعیت آن است که ترامپ فقط یکسال و نیم فرصت دارد تا وعده هایش را عملیاتی کند و بدیهی است که هرچه میان خود و تحقق وعده هایش فاصله ببیند عصبانی تر عمل خواهد کرد، به ویژه انکه در اطراف او کم نیستند تندروانی که حیات خود را در تشدید عصبانیت های رییس می بینند.

العالم_ابورضا صالح

پربیننده ترین خبرها