یمن، دعوت شاه سعودی برای نشست فوق‌العاده را «توطئه» توصیف کرد

یمن، دعوت شاه سعودی برای نشست فوق‌العاده را «توطئه» توصیف کرد
يکشنبه 29 ارديبهشت 1398 - 13:06

رئیس شورای عالی انقلاب یمن به دعوت شاه عربستان برای برگزاری نشست فوق‌العاده در مکه واکنش نشان داد و آن را نشستی توطئه‌آمیز دانست.

العالم _ یمن

«سلمان بن عبدالعزیز» شاه عربستان سعودی بامداد امروز (یکشنبه) از مقامات کشورهای عربی و نیز سران کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس دعوت کرد در 30 می (نه خرداد) در نشستی در مکه شرکت کنند تا عملیات پهپادی ارتش یمن علیه تأسیسات نفتی سعودی و نیز حادثه بندر «فجیره» امارات مورد بحث و بررسی قرار گیرد.

این دعوت شاه سعودی به واکنش «محمد علی الحوثی» رئیس شورای عالی انقلاب یمن روبه‌رو شد.

الحوثی در صفحه توئیتر خود با هشتگ «نشست توطئه سعودی را مردود می‌دانیم» نوشت: به هر انسان آزاده‌ای در این ماه کریم می‌گوییم می‌توانی با مردود دانستن نشست‌هایی که در راستای توقف حمله به یمن کار نمی‌کند، مخالفت خود با ریختن خون ملت یمن را نشان دهی؛ نشست‌هایی که جز در راستای کمک به جنگ‌ها و ویرانی‌ها برگزار نمی‌شود، نشست‌هایی که علیه مسائل امت اسلام توطئه می‌کند، مسأله فلسطین را می‌فروشد یا در راستای پرورش [طرح سازش] معامله قرن کار می‌کند.

شامگاه بیست و دوم اردیبهشت و چندین ساعت پس از آنکه برخی رسانه‌ها از انفجار در بندر فجیره خبر داده بودند؛ وزارت خارجه امارات طی بیانیه‌ای اعلام کرد: «چهار فروند کشتی تجاری غیرنظامی از ملیت‌های مختلف، بامداد امروز، در نزدیکی آب‌های سرزمینی امارات در دریای عمان، در ساحل شرقی نزدیک به امارت الفجیره و نزدیک به آب‌های منطقه‌ای و آب‌های اقتصادی امارات، هدف عملیات خرابکارانه قرار گرفت».

بیست و چهارم اردیبهشت نیز سخنگوی سازمان امنیت عربستان از حمله به دو تأسیسات نفتی در دو استان در منطقه ریاض خبر داد و هم‌زمان وزیر انرژی سعودی نیز از حریق در تأسیسات نفتی وابسته به شرکت نفت آرامکو خبر داد. سخنگوی سازمان امنیت کشور عربستان گفت: رأس ساعت شش تا شش‌ونیم به وقت محلی دو ایستگاه پمپاژ نفت متعلق به شرکت آرامکو در استان‌های «الدوادمی» و «عفیف» به شکل جزئی هدف قرار گرفت.

پس از این حادثه برخی مقامات سعودی مانند «عادل الجبیر» وزیر مشاور در امور خارجه و «خالد بن سلمان» معاون وزیر دفاع این کشور در اظهاراتی انگشت اتهام را به سمت ایران دراز کردند.

فارس

پربیننده ترین خبرها