تحلیل روز/

زبان حال عربستان سعودی؛ بی حیا باش هرچه خواهی کن!

زبان حال عربستان سعودی؛ بی حیا باش هرچه خواهی کن!
يکشنبه 29 ارديبهشت 1398 - 15:47

آنچه انسان را از انجام کارهای زشت باز می دارد حیاست و آنگاه که این عامل بازدارنده در فردی نباشد هر کار زشتی را انجام می دهد. این زبان حال عربستان در شرایط کنونی است.

العالم _عربستان سعودی

عربستان با تکیه بر دلارهای نفتی گوشه وکنار منطقه – اگر نگوییم دنیا – را به تباهی کشانده است. موضوعی اما که اکنون در صدد بررسی آنیم تجاوز رژیم سعودی به یمن و کینه شدیدی است که سران آن از جمهوری اسلامی در دل دارند.

جنایت های ائتلاف سعودی ضد شهروندان بی گناه یمنی بر کسی پوشیده نیست. از زمان آغاز حمله ویرانگر سعودی ها به یمن 40 هزار یمنی شهید و زخمی شده اند که بیشترشان زن و کودک هستند. تصاویری که از این حملات منتشر شده اوج بی رحمی و بی شرمی عاملان آن را نمایان می سازد. گناه یمنی ها هم این بوده است که تلاش کرده اند خود را بویژه پس از روی کار آمدن انصار الله از زیر سیطره ریاض بیرون کشند. همین گناه کافی بود تا حمله فراگیری با نام "توفان قاطعیت" مردم بی گناه یمن را به خاک وخون بکشد؛ حمله ای که قرار بود طی چند هفته به اهدافش دست یابد و به پایان برسد.

این توفان اما گویی حبابی بیش نبود، زیرا ائتلاف سعودی که با همه توان برای بازگرداندن سیطره اش بر یمن به میدان آمده بود نه تنها تاکنون طرفی نبسته بلکه روز به روز بر حجم خساراتش از این جنگ افزوده می شود. سعودی ها پس از این شکست سخت و با یک گام به عقب، نام " عملیات احیای امید" را بر حملات خود نهادند. امید برای چه کسی؟ برای سعودی ها که برای برون رفت از باتلاق یمن و پیش گیری از آبرویزی بیشتر دست و پا می زنند یا یمنی ها که جزو کشورهای فقیر دنیا به شمار می رفتند و امروزبه سبب محاصره در فقر شدید به سر می برند و بنا بر هشدارهای مکرر سازمان های بین المللی در آستانه ی قحطی قرار گرفته اند.

اکنون که پس از این همه جنایت ائتلاف سعودی کمیته های مردمی یمن با هدف قرار دادن دو ایستگاه پمپاژ نفت عربستان به این جنایات پاسخ داده اند، "جانی" دست به کار شده و این پاسخ را عملیات "بزدلانه ی تروریستی و خرابکارانه" ای توصیف می کند که ممکن است جنایت جنگی هم قلمداد شود.!

باز گردیم به سخنی که در ابتدای مقاله آمد " اگر حیا نداری هر کاری را انجام ده." عادل الجبیر وزیر مشاور در امور خارجه و وزیر امور خارجه عربستان که قربانی حماقت های شاهزاده ناپخته سعودی شد اکنون در شوی تبلیغاتی جدیدی با دست های خالی به صحنه آمده است و با طرح اتهام های پوچ مدعی شده است که ایران ثبات منطقه را به هم می زند و "سازمان های تروریستی" ( جنبش های مقاومت مانند حزب الله و انصار الله و حشد الشعبی و...) را حمایت می کند.

کسی تردید ندارد که عربستان سعودی در بیشتر عملیات های تروریستی سال های گذشته در گوشه و کنار دنیا نقش داشته است. این نقش آفرینی ها یا در اجرا بوده است و یا به صورت حمایت مالی و یا فکری. سعودی ها در غالب عملیات های تروریستی که مرتکب شده اند خود را در میان شهروندان بیگناه منفجر کرده اند. آنجا هم که خود مجری عملیات ها نبوده اند حمایت های مالی شان مشوق و محرک این قبیل حملات بوده است، مانند گروه های تروریستی که با حمایت عربستان، عراق و سوریه را با عناوین گوناگون ویران کردند.

این در حالی است که ایران تاکنون نه به کشوری حمله کرده است ونه چشم طمع به ثروت های کشوری دوخته است. سیاستمداران ایران به تبحر در مذاکره و حل مشکلات و اختلافات با گفت وگو و مذاکره در دنیا شناخته شده اند.

وزیر شوهای تبلیغاتی عربستان به همان مقدار اکتفا نکرده و گفته است، عربستان سعودی دنبال جنگ با ایران نیست اما اگر طرف مقابل گزینه جنگ را انتخاب کند، مقتدارنه و قاطعانه پاسخ خواهد داد و از خود و منافعش دفاع خواهد کرد. یکی از تحلیلگران و نویسندگان مشهور روز گذشته سخن نغزی در این خصوص بیان کرد که مناسب این مقال است: اگر جنگی در منطقه رخ دهد ایران به روریارویی با آمریکا و حزب الله با رژیم صهیونیستی خواهد پرداخت و انصار الله هم برای رویارویی با کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس کافی است.

بهترین دلیل بر درستی بند آخر سخنان این تحلیلگر دعوت عربستان برای دو نشست فوق العاده در پایان ماه جاری میلادی برای بررسی حملات یمنی ها به ایستگاه های نفت عربستان است. حملاتی که در عمق خاک عربستان رخ داده است.

  • ضرب المثل (عربی) دیگری هست با این مضمون که " در برابر من شیر هستی و در جنگ، شتر مرغ"؛ این هم زبان حال عربستان است که مقابل بی گناهان قدرت نمایی می کند و به هر جنایتی دست می زند اما خود مورد بدترین توهین ها و تحقیرهای مکرر ترامپ قرار می گیرد و جرئت نمی کند در مقابل این توهین ها لب بزند. عاقل را یک اشاره کافی است.

احمد سعيد - العالم

پربیننده ترین خبرها