جنگ رسانه ای واشنگتن علیه تهران/ سوگیری منفی ۴۳ درصد مطالب نیویورک تایمز با موضوع ایران

جنگ رسانه ای واشنگتن علیه تهران/ سوگیری منفی ۴۳ درصد مطالب نیویورک تایمز با موضوع ایران
دوشنبه 30 ارديبهشت 1398 - 09:15

نتایج یک تحقیق نشان می دهد که نشریه آمریکایی نیویورک تایمز با عدول از رسالت حرفه ای به ویژه اصل بی طرفی درانتشار اطلاعات، به جنگ رسانه ای علیه ایران برخاسته به طوری که 43 درصد مطالب آن با سوگیری منفی علیه کشورمان منتشر شده است.

العالم ـ آمریکا

نتایج این تحقیق که سعیده آقاخانی به راهنمایی دکتر اکبرنصراللهی به روش تحلیل محتوا در دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه دانشگاه آزاد واحد تهران مرکزی انجام داده، نشان می دهد: روزنامه نیویورک تایمز ۱۵۷ مطلب در قالب ۲۰۲ هزار و ۸۷۸ کلمه در بازه زمانی ۲۱ مارس تا ۲۲سپتامبر گذشته منتشر کرده است که ۸۷.۶۹ درصد آن با موضوع سیاسی و ۱.۲۱ درصد آن مربوط به خروج امریکا از معاهده هسته ای و ۴۳ در صد با سوء گیری منفی در مورد ایران بوده است.
تحریم ها و مسائل اقتصادی ایران ۱۴.۶۴درصد و "روابط ایران-آمریکا"، "برنامه هسته ای ایران" و "اعتراضات و مسائل امنیتی در ایران" نیز از دیگر موضوعات مورد توجه دروازه بانان خبر در روزنامه نیویرک تایمز بوده است که به ترتیب ۴۶‌.۱۱ ، ۸۲.۱۰ و ۷۳.۵ درصد را به خود اختصاص داده است.
حقوق مدنی در ایران، سیاست های منطقه ای ایران، مهاجران ایرانی، زندانیان سیاسی، جنگ و مسائل نظامی، فیلترینگ در ایران، تعارضات ایران-عربستان، مسائل اجتماعی، فرهنگی و مذهبی ایران، تیم ملی فوتبال ایران، تروریسم و بمب گذاری از دیگر محورهای مهم برجسته شده در این روزنامه بود.
در این تحقیق همچنین مشخص شده است: ۴۵.۸۵درصد از مطالب مربوط به ایران در این روزنامه در قالب خبر و گزارش خبری منتشر شده اند، پس از آن سایر انواع مقالات شامل تحلیل، مقاله، نظر، نامه، از بیشترین درصد فراوانی برخوردار بوده و قالب گزارش در رده سوم قرار گرفته است.

در این پژوهش با بررسی تصاویر منتشر شده در پوشش رویدادهای ایران در نیویورک تایمز مشخص گردید بیشترین درصد فراوانی موضوعی تصاویر به کار رفته در پوشش رویدادهای ایران، مسئله اعتراضات در ایران با۱۶.۰۴ درصد بوده است و ۲۳.۷۷درصد عکس ها را عکاسان ایرانی گرفته و پوشش داده اند.
همچنین حدود ۸۳ درصد مطالب مورد بررسی در این تحقیق، تولیدی روزنامه بوده است. نویسندگان مطالب اختصاصی روزنامه بیشتر غیر ایرانی بوده اند با ۷۲.۱۸ درصد و خبرنگار اعزامی روزنامه به ایران نیز ۱۴.۵۹ درصد مطالب را پوشش داده است. شورای سردبیری با ۵.۹۶ در رده سوم این بخش قرار گرفته و نویسندگان ایرانی با ۴.۶۳ درصد در رده چهارم قرار گرفته اند. مخاطبان روزنامه نیز با ۲.۶۴ درصد کمترین میزان را به خود اختصاص داده اند.
بنابر نتایج این پژوهش، با توجه به سوگیری منفی حدود نیمی از خبرهای ایران در روزنامه مورد بررسی، بی تردید این حجم از مطالب منفی در خصوص اخبار ایران، تصویر واقعی مردم دنیا از ایران را مخدوش می کند و ضرورت دارد مسئولان و برنامه ریزان رسانه ای، خبرنگاران، تحریریه رسانه ها، محققان و صاحب نظران حوزه رسانه در سیاست گذاری رسانه کشور در حوزه برون مرزی تجدید نظر کنند.
در این پژوهش برای خنثی سازی هجمه های رسانه ای و جنگ روانی غرب علیه ایران، بر استفاده از شخصیت های بین المللی و غیر ایرانی در پوشش خبری ایران در رسانه های انگلیسی زبان فعال در ایران، تقویت رسانه های انگلیسی زبان در داخل ایران با گستره انتشار بین المللی و برجسته نمایی اخبار مثبت در مقابل بازنمایی منفی ایران در روزنامه های مطرح جهان، دعوت از خبرنگاران خارجی مقیم ایران در برنامه های ویژه برای معرفی نکات مثبت ایران و ارسال مطالب و مقالات از سوی مقامات و صاحب نظران داخل کشور به روزنامه های انگلیسی زبان برای واقع نمایی وقایع ایران پیشنهاد شده است.

آخرین مطالب

پربیننده ترین خبرها