تعهد واشنگتن به عدم استفاده از خاک عراق برای حمله به دیگران

تعهد واشنگتن به عدم استفاده از خاک عراق برای حمله به دیگران
سه شنبه 31 ارديبهشت 1398 - 11:50

کاردار سفارت ایالات متحده آمریکا در عراق در جریان دیدار با رئیس پارلمان این کشور تأکید کرد که واشنگتن متعهد است که از خاک عراق برای حمله به هیچ کشوری استفاده نکند.

العالم- آمریکا

«جوی هود» کاردار سفارت ایالات متحده آمریکا در عراق بعد از ظهر دوشنبه (روز گذشته) با «محمد الحلبوسی» رئیس پارلمان این کشور دیدار کرد.

سفارت آمریکا با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که هود در جریان این دیدار تأکید کرده است که آمریکا همچنان عراق را یکی از شرکای راهبردی خود در منطقه می‌داند.

شبکه «الفرات» با نقل این بیانیه گزارش داد که دیپلمات آمریکایی همچنین بر اهمیت «وجود یک دولت عراقی قدرتمند، با ثبات و دارای حاکمیت» تأکید کرده است.

هود در ادامه علام کرد که باید برای «تحقق استقلال عراق در زمینه انرژی» دست به فعالیت زد؛ به ویژه «در سایه وجود فرصتهای متعددی که روابط اقتصادی را بین کشورهای ما (آمریکا و عراق) تعمیق می‌کند».

کاردار آمریکا در عراق با اشاره به پایبندی آمریکا به «توافق راهبردی» بغداد-واشنگتن تصریح کرد که واشنگتن متعهد است که از خاک عراق برای حمله به هیچ کشوری استفاده نکند.

وی در پایان خاطر نشان کرد که آمریکا نسبت به تعهدات خود در قبال ائتلاف بین‌المللی موسوم به ضد داعش پایبند است؛ ائتلافی که به نیروهای امنیتی عراق خدمات مستشاری، آموزشی و تجهیزاتی ارائه می‌دهد تا «داعش را از بین ببرند؛ زیرا آنان (عناصر داعش) تهدیدی برای عراق هستند».

این اظهارات در واقع نوعی عقب‌نشینی از مواضع پیشین آمریکا درباره حضور نیروهای نظامی این کشور در عراق است؛ چرا که «دونالد ترامپ»، رئیس جمهوری آمریکا در جریان تعطیلات سال نو میلادی سر زده و در سفری از پیش اعلام نشده وارد عین الاسد شد و اعلام کرد که هدف نیروهای آنان، تحت نظر قرار دادن ایران است.

این اظهار نظر ترامپ، واکنشهای منفی بسیاری در میان مسئولان و طیفهای سیاسی عراق به همراه داشت؛ به گونه‌ای که بسیاری از سیاستمداران خواستار تصویب قانونی برای اخراج نظامیان تروریست آمریکا شدند.

فارس

پربیننده ترین خبرها