تهدید خلیفه حفتر به نابود کردن کشتی‌های ترکیه در صورت نزدیک شدن به سواحل لیبی

تهدید خلیفه حفتر به نابود کردن کشتی‌های ترکیه در صورت نزدیک شدن به سواحل لیبی
سه شنبه 31 ارديبهشت 1398 - 19:22

روزنامه الشرق الاوسط گزارش داد، ژنرال «خلیفه حفتر» به نیروهایش دستور داده است تا هر کشتی ترکیه‌ای که به سواحل غربی لیبی نزدیک می‌شود را مورد هدف قرار دهند.

العالم - لیبی

ژنرال «خلیفه حفتر»، فرمانده نیروهای موسوم به «ارتش ملی لیبی» تهدید کرد که هر کشتی ترکیه‌ای که به سمت بنادر غربی لیبی حرکت کند را هدف قرار خواهد داد.

به نوشته روزنامه الشرق الاوسط، او این اقدام را در راستای ممانعت از رسیدن سلاح به دست نیروهای «دولت وفاق ملی» مستقر در طرابلس اعلام کرده و به نیروی دریایی تابع خود دستور داده است آب‌های منطقه‌ای اطراف بنادر را به شدت تحت نظر داشته باشند.

سرتیپ «فرج المهدوی» رئیس ستاد نیروی دریایی «ارتش ملی لیبی» نیز تهدید کرده است که هر کشتی (به خصوص کشتی‌های ترکیه‌ای) که به سمت بنادر غربی لیبی حرکت کند را هدف قرار خواهد داد.

این تهدیدات در حالی صورت می‌گیرد که ترکیه رو شنبه گذشته یک محموله سلاح را با یک کشتی در ساحل طرابلس تخلیه کرد. در تصاویر منتشر شده ده‌ها خودروی ضد مین ساخت ترکیه از نوع «بی‌.ام.سی کرپی» دیده می‌‌شد که از کشتی «آمازون» ترکیه تخلیه شده بودند. خبرگزاری فرانسه نیز همان زمان گزارش داد که دولت «فائز السراج» نیروهای خود را به خودروهای زرهی و سلاح‌های پیشرفته مجهز کرده است. سخنگوی دولت سراج نیز ورود این سلاح‌ها را تأیید کرد.

پارلمان دولت مستقر در «طبرق» نیز که حامی خلیفه حفتر است، روز یکشنبه در بیانیه‌ای ترکیه و قطر را به حمایت از نیروهای «القاعده» و «داعش» در طرابلس متهم کرده و از شورای امنیت خواست تا ترکیه را به دلیل «زیر پا گذ اشتن تحریم تسلیحاتی لیبی» تنبیه کند.


خودروهای نظامی ترکیه در ساحل لیبی

براساس این گزارش، حمله به کشتی ترکیه‌ای در نزدیکی ساحل لیبی پیش از این یک بار رخ داده است؛ در ماه می 2015 یک کشتی ترکیه‌ای که از اسپانیا عازم لیبی بود، در 13 مایلی ساحل «طبرق» در حالیکه در آب‌های بین‌المللی بود از سوی نیروهای خلیفه حفتر هدف قرار گرفت و دو ملوان ترکیه‌ای کشته شدند.

ورود سلاح‌های ترکی به طرابلس، بیش از پیش حضور دیگر کشورها در درگیری‌های لیبی را نشان می‌دهد، یک طرف قطر و ترکیه که در کنار دولت «نجات ملی» به ریاست «فائز السراج» ایستاده‌اند و طرف دیگر کشورهای همسو با عربستان سعودی که از نیروهای خلیفه حفتر و دولت مستقر در «طبرق» حمایت می‌کنند.

از سوی دیگر پایگاه خبری الدفاع العربی ، نیز گزارش داده که اردن هم خودروهای زرهی در اختیار نیروهای خلیفه حفتر قرار داده است. پیش از این بارها جنگنده‌های مصری و اماراتی به نفع «خلیفه حفتر» مواضع نیروهای «وفاق ملی» را بمباران کرده‌اند.

در همین حال که کشورهای دو جبهه در حال ارسال سلاح به طرفین درگیری هستند، از صبح روز یکشنبه پس از فرسایشی شدن چند روزه جنگ، درگیری‌ها در مناطق «خله الفرجان» و «الهضبه» در اطراف فرودگاه طرابلس شدت یافته است.

نیروهای شرق لیبی به فرماندهی ژنرال خلیفه حفتر از چهارم آوریل گذشته با حمایت عربستان سعودی و امارات، حملاتی را برای تصرف طرابلس پایتخت لیبی آغاز کردند و در ابتدا توانستند شهر غریان واقع در ۸۵ کیلومتری جنوب طرابلس را به اشغال خود درآورند و به سمت محله‌های نزدیک به طرابلس پیشروی کردند اما با ضد حمله نیروهای دولت «وفاق ملی» مواجه شده و متوقف شدند. در حال حاضر درگیری‌ها در حومه طاربلس کماکان ادامه دارد.

فارس

پربیننده ترین خبرها