یادداشت روز/

"معامله قرن" ترامپ و پولی که کشورهای عربی به فلسطینی ها در ازای فراموش کردن حقوق خود می دهند

پنج‌شنبه 2 خرداد 1398 - 10:36

حدود چهل سال پیش "امل دنقل" شاعر مصری قصیده مشهور "صلح نکن" را سرود، قصیده ای که برخی مصرع‌های آن را می توان با حال و هوای حاکم بر این روزها تطبیق داد، روزهایی که شاهد پیشی گرفتن یکی پس از دیگری برخی کشورهای عربی در عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی هستیم که در صدر این کشور ها بحرین است.

العالم - فلسطین اشغالی

رژیم آل خلیفه در تازه‌ترین تلاش خود برای عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی، نشستی اقتصادی در منامه برگزار خواهد کرد که در آن از شخصیت های رژیم صهیونیستی برای مشارکت و آمریکایی ها برای نظارت دعوت شده است.

در برخی از مصرع های قصیده امل دنقل چنین آمده است:

صلح نکن حتی اگر همه شیخ های عرب در مقابلت بایستند

وحتی اگر مردها زخمی شوند...

وشمشیر های عرب ها پیروزی را فراموش کنند

صلح نکن...

اگر بخواهی تو تنها قهرمان این زمان میشوی

اینگونه است «امل دنقل» اشتیاق دولت‌مردان عرب برای عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی پس از روی کار آمدن دونالد ترامپ در آمریکا را چهل سال پیش توصیف کرد!

پس از روی کار آمدن ترامپ بود که شاهد تلاش های برخی کشورهای عربی برای ترغیب فلسطینی ها به صلح و سازش با رژیم صهیونیستی بودیم که این تلاش ها گاه به شکل اعمال فشار نیز در می آید، چنانکه پس از سفر رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین به عربستان افشاگری‌ها حاکی از آن بود که سعودی ها از وی خواسته اند که "معامله قرن" ترامپ را پذیرفته و عملی کند.

صلح نکن... حتی اگر قبیله ازت خواست: عاقل باشی و درخواست قاصدها رو قبول کنی!
شاید بهت بگویند: تو به حقت نمیرسی با همان چیز کمی که الان بهت میدهیم قبول کن!

آنچه که در لابلای این کلمات بیان شده است شرح حال و هوای این روزها است، در سال های اخیر جهان عرب شاهد تحرکاتی در راستای عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی و تسلیم در برابر این رژیم بوده است، روندی که تا به امروز به مرحله کنونی رسیده یعنی تلاش برای فراموش کردن آنچه که در گذشته اتفاق افتاده است (و تمام ظلم‌هایی که تاکنون در حق فلسطینی ها روا شده) و راضی شدن به کمترین احقاق حق، درواقع گسترش چنین تفکری در میان جوامع و دولتمردان عربی منجر به آن شده است که مقاومت فلسطین به یک عنصر بیگانه تبدیل شود چرا که آرمان های مقاومت فلسطین با آنچه دولتمردان عربی در تلاش برای پیاده سازی آن هستند در تضاد و تناقض است.

همه اینها در راستای خدمت به طرح ترامپ موسوم به معامله قرن است، طرحی که شاکله آن را زایل شدن کامل حق و حقوق تاریخی، جغرافیایی، انسانی و قانونی فلسطینی ها تشکیل می دهد و برخی دستگاه های عربی در تلاش هستند تا فلسطینی ها را بر پذیرش احقاق کمترین حق و حقوق باقیمانده اقناع کنند، مثل پذیرش منطقه ابودیس به عنوان پایتخت فلسطین.

بازگردیم به طرح برگزاری نشست اقتصادی منامه در 25 و 26 ماه میلادی آتی برگزار خواهد شد، در این خصوص می توان تاکید داشت که برگزاری این نشست از عوامل متعددی نشأت می گیرد.

-این نشست درحالی برگزار می شود که شاهد کاهش اظهارنظرها درخصوص اعلام "قرارداد قرن" در ابعاد سیاسی آن هستیم، بویژه آنکه تحرکات سیاسی آمریکا در راستای اجرای این طرح آغاز شده است (ازجمله به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی و انتقال سفارت به قدس اشغالی و قطع کمک مالی به اونروا)، تمام این امور خشم و نارضایتی از واشنگتن را افزایش داده و همپیمانان عرب آمریکا را در موقعیتی سخت و چالش برانگیز در مواجهه با ملت عرب قرار داده است.

پس از فاش شدن برخی بندهای اقتصادی این قرار داد ابعاد اقتصادی آن برجسته شد، در واقع با تاکید بر این مساله که قرارداد ترامپ در اصل توسط جراد کوشنر مشاور و داماد وی تنظیم شده است و با توجه به رابطه نزدیک کوشنر و بنیامین نتانیاهو می توان چنین نتیجه گرفت که ابعاد اقتصادی در این قرار داد وام دار افکار نتانیاهو در این زمینه است، چنانکه وی پیشتر نیز وی گفته بود که " صلح سیاسی با فلسطین در کار نخواهد بود بلکه اگر صلحی باشد صلح اقتصادی است". چنانکه در طرح "خاورمیانه جدید" شیمون پرز، یک برتری اقتصادی به رژیم صهیونیستی بخشیده شده است.

اعلام برگزار نشست اقتصادی منامه در راستای آغاز تلاش ها برای اجرایی شدن بند های اقتصادی قرارداد قرن ترامپ، حاکی از آن است که تا چه اندازه کشورها و دولتمردان عربی در خدمت تحقق منافع آمریکا هستند و رژیم آل خلیفه و نظام بحرین یکی از تاثیرگزارترین عوامل در عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی وبه تبع آن اعلام آغاز اجرایی شدن قرارداد ترامپ است و از همین رو اقدام به برگزاری نشست اقتصادی و جمع آوری پول برای اجرایی شدن طرح ترامپ می کند که با مشارکت دلارهای نفتی کشورهای عربی به 68 میلیارد دلار می رسد.

اما سوالی که مطرح می شود در خصوص این مقدار هزینه این است که این پولها برای چیست؟

پاسخ واضح است؛ صرف نظر از ابعاد سیاسی طرح ترامپ، این پول صرف ترغیب فلسطینی ها به ویژه در نوار غزه به پذیرش طرح "معامله قرن" ترامپ خواهد شد.

اما مسئله ای که همواره در طرح‌های واشنگتن درخصوص پرونده فلسطین مطرح بوده است، بی توجهی به ملت فلسطین و حقوق آنها بوده است که همین مسئله مهم پیوسته این طرح ها را به شکست منتهی کرده است، در وضعیت کنونی نیز با وجود اضافه شدن عامل عربی به طرح آمریکا که در ازای دریافت تضمین درخصوص ابقا در تخت پادشاهی و برخی وعده وعیدهای اقتصادی به آغوش رژیم صهیونیستی پناه برده و در تلاش برای تطمیع فلسطینی ها جهت پذیرش طرح اخیر واشنگتن هستند، این طرح محکوم به شکست خواهد بود چرا که فلسطینی ها و جوامع عربی و اسلامی موضع کاملا متفاوتی با دولتمردان عربی دارند و حاضر به فروختن برخی چیزها نیستند، چرا؟ امل دنقل در این خصوص سروده است:

صلح نکن حتی اگر به تو طلا بدهند

این کارشان شبیه این است که چشهایت را در می آوردند و به جایش جواهر می گذارند

فهمیدی

این چیزها فروختنی نیست

پربیننده ترین خبرها