دیده بان حقوق بشر: صدای آزادیخواهی شهروندان سعودی لرزه بر اندام مقامات این کشور انداخته است/ کاخ سفید مانع مجازات عربستان درخصوص شکنجه زنان می شود

دیده بان حقوق بشر: صدای آزادیخواهی شهروندان سعودی لرزه بر اندام مقامات این کشور انداخته است/ کاخ سفید مانع مجازات عربستان درخصوص شکنجه زنان می شود
جمعه 3 خرداد 1398 - 08:24

«ساره لیا ویتسون» مدیر خاورمیانه و شمال آفریقای دیده بان حقوق بشر گفت: صدای آزادیخواهی شهروندان سعودی لرزه بر اندام مقامات این کشور انداخته است.

العالم ـ عربستان سعودی

به گزارش تارنمای شبکه تلویزیونی الجزیره قطر، در نشست پنجشنبه شب کمیته حقوق بشری «تام لانتوس» (Tom Lantos) با عنوان «دفاع از حقوق زن در عربستان» برخی افراد در خصوص نقض حقوق بشر در عربستان سعودی شهادت دادند و گزارش های رسمی نیز در این زمینه قرائت شد.
ویتسون در این جلسه تصریح کرد: ضرب و جرح، شکنجه با شوک برقی و شلاق از جمله مواردی است که دستگاه حاکمه سعودی علیه زندانیان زن انجام می دهد.
مدیر خاورمیانه و آفریقای دیده بان حقوق بشر با انتقاد شدید از مقامات آمریکا در حمایت تمام قد از مسؤولان سعودی، افزود: این کاخ سفید است که مانع مجازات حکومت عربستان (به خاطر نقض قوانین حقوق بشری) می شود.
در همین حال «ولید الهذلول» برادر فعال حقوق بشری سعودی نیز گفت که خواهرش «لجین» با نظارت مسؤولان عربستانی و در رأس آن «سعود القحطانی» مشاور پیشین «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی در بازداشتگاه های مخفی، مورد شکنجه و آزار و اذیت جنسی قرار گرفته است.
خبرهای منتشره حاکی است که لجین الهذلول و دیگر فعالان سیاسی در دوره بازداشت در سلول انفرادی، مورد شکنجه و آزار قرار گرفته اند.
وی که پیشتر خواستار لغو ممنوعیت رانندگی زنان و پایان دادن به قیمومیت مردان در عربستان بود، دو بار بازداشت شده بود.
الهذلول ادامه داد: اینک نمی دانیم که وی (القحطانی) کجاست و آیا واقعاً به خاطر این مسأله در بازجویی است یا خیر؛ اما وی کاملاً در شکنجه زندانیان دست دارد.
از سوی دیگر، «صفا الأحمد» روزنامه نگار زن سعودی گفت: حکومت ریاض از واژه تروریسم برای تمامی کسانی استفاده می کند که با سیاست های حکومت مخالفت می کنند.
الأحمد اضافه کرد: دولتمردان سعودی از تروریسم برای بستن دهان مخالفان و ارعاب آنها بهره می گیرند.
به گزارش ایرنا به نقل از الجزیره، «امیمه نجار» وبلاگ نویس سعودی نیز در این باره اظهار کرد: القحطانی مشاور پیشین ولیعهد سعودی در شکنجه زندانیان نقش دارد.
در همین حال، « جیم مک‌گاورن» (Jim McGovern) نماینده حزب دمکرات ایالات «ماساچوست» و «رو خانا»( Ro Khanna) از ایالت کالیفرنیا خواستار مجازات عربستان از سوی آمریکا و جامعه جهانی شدند.
به باور کارشناسان، بازداشت ده ها فعال سیاسی و تحصیلکرده و علمای سعودی در عربستان در چند سال گذشته در چارچوب حذف مخالفان صورت می گیرد.

پربیننده ترین خبرها