یک خبر چند خط تحلیل؛

آیا امریکا خواهد توانست ایران را به غزه ای دیگر تبدیل کند؟

آیا امریکا خواهد توانست ایران را به غزه ای دیگر تبدیل کند؟
جمعه 3 خرداد 1398 - 19:13

العالم _ ایران / سیاسی

خبر:

ترامپ می گوید ایران بازیگر خطرناک منطقه است آن ها ملت تروریست هستند و ما با آن کنار نمی آییم.

تحلیل:

رفتار ترامپ در تهدید و تحریم ملت ایران دقیقا یادآور رویکردی است که سال ها است علیه ملت فلسطین و به ویژه مردمان غزه از سوی آمریکا اعمال می شود. تشدید فشار اقتصادی به منظور کوتاه آمدن غزه از آرمان فلسطین سال ها است بدون نتیجه در کانون مرکزی سیاست های کاخ سفید قرار دارد.

به همان میزان که آمریکا رویارویی با مردم غزه را بی فایده و فاقد نتیجه مطلوب میداند در خصوص ایران نیز بر این باور است که آزموده ها را مجددا آزمایش نکند و به همین خاطر در مواجهه با ایران در خصوص تهدیدات نظامی اگرچه در اوج قله تهدید حرکت کرد و جنگ نرمی پرقوت را طی چند هفته پیگیری کرد اما در نهایت ترجیح داد مسیر رویارویی را در چارچوب فشارهای اقتصادی به پیش ببرد.

پروژه تبدیل ایران به غزه به همان میزان تخیلی و ناشی از خیالبافی است که درخصوص یمن و پیش از این تجربه شد. هم غزه هم یمن و هم ایران در یک نقطه مشترک هستند و آن اینکه از فرصت هایی متعدد جهت مقابله باسیاست های آمریکا در منطقه برخوردارند. مناطق و موارد آسیب پذیر آمریکا در منطقه کم شمار نیستند چنانکه شیوه های بقا و وفاداری به آرمان بی شمارند.

ایران، فلسطینیان، یمنی ها، حزب الله و ... در واقع سنگرهای مبارزه با تروریسم در منطقه هستند و البته آمریکا مجبور خواهد بود با آنها کنار بیاید. انتظار تماس محور مقاومت به کاخ سفید آرزویی تحقق نیافتنی است.

پربیننده ترین خبرها