استاد ارتباطات تحلیل کرد؛

شلیک نجفی به احزاب، گروه ها و نخبگان؛ بهره برداری سیاسی ممنوع

شلیک نجفی به احزاب، گروه ها و نخبگان؛ بهره برداری سیاسی ممنوع
پنج‌شنبه 9 خرداد 1398 - 17:38

هدف تیراندزی دکتر نجفی فقط میترااستاد نبود، بلکه شلیک به احزاب، گروه های سیاسی و نخبگان بود.

العالم ـ ایران ـ سیاسی

دکتر اکبر نصراللهی رییس دانشکده ارتباطات و مطالعات رسانه دانشگاه آزاد تهران مرکز، در واکنش حادثه قتل همسر دوم محمد علی نجفی شهردار سابق تهران، خاطرنشان کرد، هدف تیراندزی دکتر نجفی فقط میترا استاد نبوده است بلکه شلیک به باورها، اعتقادات و اعتماد مردم به مسئولان، احزاب و گروه های سیاسی و نخبگان بود.

وی در عین حال خاطرنشان کرد، بهره برداری سیاسی در موضوع نجفی، ممنوع و غیراخلاقی و به ضرر همه احزاب و گروههای سیاسی و امنیت ملی است.
وی تصریح کرد، رسانه ها باید در عین اطلاع رسانی سریع و جامع، به مرزهای اخلاقی هم توجه داشته باشند؛ نباید برای تامین حق مردم به دانستن، حقوق دیگر آن ها یعنی امنیت روانی مردم را در معرض مخاطره قرار دهند.

این استاد ارتباطات خاطرنشا کرد، رسانه ها باید اجازه دهند این موضوع مهم و مورد توجه مردم از مجاری رسمی و قانونی و رعایت حقوق متهمان و در عین حال رعایت امنیت روحی و روانی اطلاع رسانی شود.
وی گفت: برخی رسانه ها به گونه ای این حادثه را پوشش دادند که قتل، امری عادی جلوه داده شده و شخصی که مرتکب این عمل شده گویا در حال انجام مصاحبه ای عادی یا سخنرانی علمی است.
دکتر نصراللهی افزود: نشان دادن فردی که به راحتی پس از انجام جرم از او پذیرایی و به او تعظیم می شود و نشان دادن ابزار قتل در دست خبرنگار که در حال شمارش فشنگ ها است، حساسیت زدایی از جنایت است. عادی نمایی موضوعات جنایی از خطرناک جلوه دادن جرم قتل می کاهد و آستانه تحمل مردم را در مورد قتل و جنایت افزایش می دهد.
وی افزود: دکتر نجفی، فردی عادی نبود، وی فردی نخبه بوده که عهده دار دو وزارتخانه مهم (آموزش و پرورش و علوم)، شهردار تهران و رئیس سازمان برنامه و بودجه بوده، رییس سازمان میراث فرهنگی، عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی از جمله سمت های او بوده است و همین سمت ها، قاتل را متمایز و متفاوت می کند و نباید با این قتل، مانند قتل عادی رفتار شود.

رییس دانشکده ارتباطات و مطالعات رسانه دانشگاه آزاد تهران مرکز خاطرنشان کرد، رسانه ها باید به صورت متوالی و سریالی، صبورانه و پس از طی مراحل قانونی به سوالاتی که در اذهان مردم است، پاسخ دهند. ولی به نظر می رسد که برخی رسانه ها هنوز تعریف خبر و اهمیت خبر را درک نکرده اند به عنوان مثال در صفحه اول برخی از روزنامه ها مثل روزنامه اطلاعات این خبر دیده نشده است یا اخبار 20:30 این خبر را در اولویت پایین پخش کرده است.
وی افزود: پرونده نجفی امروز و فردا تمام نمی شود و مراجع رسمی، شامل رسانه ها، قوه قضائیه و پلیس باید در مراحل مختلف به گونه ای موضوع را مدیریت و اطلاع رسانی کنند که مردم مجبور نباشند برای گرفتن اخبار رسمی به مراجع غیررسمی مراجعه کنند.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها