توصیه اخلاقی یک یاغی بین المللی/ آمریکا: نباید به جای حفظ نظم بین المللی، به دنبال تضعیف آن بود/ پنتاگون: متحدان آسیایی بودجه امنیتی خود را تقویت کنند

توصیه اخلاقی یک یاغی بین المللی/ آمریکا: نباید به جای حفظ نظم بین المللی، به دنبال تضعیف آن بود/ پنتاگون: متحدان آسیایی بودجه امنیتی خود را تقویت کنند
شنبه 11 خرداد 1398 - 10:18

وزیر موقت دفاع آمریکا "پنتاگون" درحالی برخی بازیگران منطقه ای بویژه چین را به تلاش برای تضعیف قوانین بین المللی متهم و بر حفظ نظم بین المللی مبتنی بر قوانین، توصیه کرده که دولت آمریکا با یاغی گری تمام بسیاری از قوانین بین المللی و معاهدات جهانی را زیر پا گذاشته و با قلدری کشورهای دنیا را نیز تهدید می کند که با وی همراهی کنند.

العالم ـ آمریکا

به گزارش خبرگزاری رویترز، "پاتریک شاناهان" روز شنبه در سخنانی در جمع وزاری دفاع منطقه ای در گفت وگوی امنیت ملی شانگری-لا در سنگاپور، بدون ذکر نام چین به هنگام متهم کردن نقش آفرینان ثبات زدا و مخرب منطقه گفت، شاید بلند مدت ترین تهدید برای منافع حیاتی کشورهای منطقه از سوی نقش آفرینانی باشد که به جای حفظ نظم بین المللی مبتنی بر قوانین، به دنبال تضعیف آن هستند.

شاناهان با بیان این نکته که داشتن رابطه سازنده با آمریکا به نفع چین است، افزود، رفتارهایی که استقلال و حاکمیت کشورها را زیر سوال می برد و باعث بی اعتمادی به نیات چین می شود، باید متوقف شود. تا خاتمه این رفتار، ما از نظم آزاد و بی قید وبندی حمایت می کنیم که به نفع همه ما، از جمله چین، است.

این سخنان در زمانی ایراد شد که آمریکا و چین درگیر جنگ تجاری و اختلاف نظر بر سر مجموعه ای از موضوعات، از دریای چین جنوبی تا تایوان هستند که چین آن را بخشی از خاک خود می داند.

رفتار عذاب آور آمریکا در عرصه بین المللی از جمله یکجانبه گرایی، خروج از معاهده بین المللی برجام، اعمال تحریم های ضد بشری اقتصادی، تسریع قوانین داخلی خود بر کشورهای جهان و ... صدای بسیاری از دوستان واشنگتن را نیز در آورده است.

به دنبال خروج آمریکا از برجام، آلمان و اتحادیه اروپا روز جمعه ۲۶ بهمن (۱۵ فوریه) در کنفرانس امنیتی مونیخ درخواست ‌مایک پنس معاون رئیس‌جمهور آمریکا برای خروج از توافق اتمی با ایران (برجام) و منزوی کردن تهران را رد کردند.

همچنین به دنبال تهدید آمریکا مبنی بر هرگونه همکاری بین المللی با ایران (در قالب برجام) در ارتباط با غنی سازی اورانیوم مورد مجازات قرار خواهد گرفت، کشورهای آلمان، فرانسه و انگلیس از تحریم های امریکا علیه تهران انتقاد کردند.

در همین حال محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه نیز در واکنش به تحریم های یکجانبه آمریکا علیه ایران و چین، با محکوم کردن این اقدام واشنگتن هشدار داده که اگر جامعه بین‌الملل اجازه دهد این روند ادامه پیدا کند، نظام ارتباطات بین‌المللی در اختیار افرادی قرار خواهد گرفت که به هیچ قانونی پایبند نیستند. به همین دلیل نیاز است که نه‌تنها همسایگان ما بلکه مجموعه کشورها برای امنیت جهانی و برای منافع خودشان، با تحریم‌ها مقابله کنند.

پربیننده ترین خبرها