رویارویی بی سابقه چین با آمریکا/درگیری با پکن برای واشنگتن فاجعه بار خواهد بود/ جنگ تجاری آمریکا را تا آخر پاسخ خواهیم داد

رویارویی بی سابقه چین با آمریکا/درگیری با پکن برای واشنگتن فاجعه بار خواهد بود/ جنگ تجاری آمریکا را تا آخر پاسخ خواهیم داد
يکشنبه 12 خرداد 1398 - 14:55

وزیر دفاع چین ضمن انتقاد از آمریکا به خاطر حمایت از تایوان و انجام عملیات دریایی در دریای چین جنوبی، گفت: هر کسی برای جدا کردن چین از تایوان تلاش کند، تا آخر با آن خواهیم جنگید.

العالم ـ آسیا

به نوشته روزنامه گاردین، "وی فنگه" وزیر دفاع چین خاطرنشان کرد، هیج تلاشی برای تجزیه چین موفق نخواهد بود و هرگونه مداخله در مسئله تایوان محکوم به شکست است.

فنگه روز یکشنبه در نشست سالانه "امنیت آسیا: گفت وگوی شانگری-لا" در سنگاپور با بیان اینکه درگیری یا جنگ بین دو کشور (چینو آمریکا) به منزله فاجعه خواهد بود؛ خاطر نشان کرد، هرکسی خطر کند و از خطوط قرمز بگذرد، ارتش آزادی‌بخش خلق، به شکل قاطع دست به اقدام خواهد زد و تمامی دشمنان را شکست خواهد داد.

پکن حاکمیت مستقل دولت جمهوری چین یا تایوان، را به رسمیت نمی‌شناسد و آن را استانی از جمهوری خلق چین می‌داند. با این حال تایوان که کشوری دمکراتیک به شمار می‌رود، عملاً به طور مستقل توسط دولتی انتخابی و نهادهای مجزای قضائی و قانون‌گذاری اداره می‌شود.

دولت تایوان پس از شکست ملی‌گرایان چین یا کومین‌تانگ‌ها، در جریان جنگ با مائوئیست ها، و راهی شدن آنها به این جزیره در جنوب‌شرق سرزمین اصلی چین، شکل گرفت. تا سال‌ها بعد بسیاری کشورها، تایوان را نماینده قانونی ملت چین می‌دانستند اما، با عادی‌شدن روابط پکن و غرب در حال حاضر تقریباً همه آن‌ها، به جز چند کشور، جمهوری خلق چین را به رسمیت می‌شناسند.

ژنرال فنگه با اشاره آشکار به آمریکا گفت، برخی کشورهای به اسم آزادی دریانوردی اما، درواقع، به قصد زورآزمایی، از بیرون منطقه به دریای چین جنوبی آمدند.

وزیر دفاع چین افزود، اگر آمریکا بخواهد بر سر موضوعات تجاری بجنگد، چین تا آخر خواهد جنگید اما، اگر واشنگتن بخواهد گفت وگو کند، درهای گفت وگوی ما باز خواهد بود.

پاتریک شاناهان، وزیر دفاع آمریکا در سخنان روز شنبه در جمع وزاری دفاع منطقه‌ای در گفت وگوی امنیت ملی شانگری-لا در سنگاپور، بدون ذکر نام چین به هنگام متهم کردن نقش آفرینان ثبات زدا و مخرب منطقه گفت، شاید بلند مدت ترین تهدید برای منافع حیاتی کشورهای منطقه از سوی نقش آفرینانی باشد که به جای حفظ نظم بین المللی مبتنی بر قوانین، به دنبال تضعیف آن هستند.

وزیر موقت دفاع آمریکا "پنتاگون" درحالی برخی بازیگران منطقه ای بویژه چین را به تلاش برای تضعیف قوانین بین المللی متهم و بر حفظ نظم بین المللی مبتنی بر قوانین، توصیه کرد که دولت آمریکا با یاغی گری تمام بسیاری از قوانین بین المللی و معاهدات جهانی را زیر پا گذاشته و با قلدری کشورهای دنیا را نیز تهدید می کند که با وی همراهی کنند.

پربیننده ترین خبرها