براساس آمارهای غیر رسمی ؛

توقایف با 70 درصد آرا به عنوان رئیس جمهوری جدید قزاقستان شد

توقایف با 70 درصد آرا به عنوان رئیس جمهوری جدید قزاقستان شد
دوشنبه 20 خرداد 1398 - 12:59

براساس نتایج غیر رسمی، «قاسم جومرت توقایف» با کسب ۷۰ درصد آرا به عنوان رئیس جمهوری جدید قراقستان انتخاب شده است .

العالم ـ اروپا

در این دوره از انتخابات، هفت نامزد از احزاب مختلف، شامل امیرجان کاسانف از جنبش میهن‌پرستان قزاقستان، تالئوتای رحیم بیک از حزب ائویل، سادی بیک توگیل از حزب اتحادیه اجتماعی، ژمبیل احمداف از حزب ملی کمونیست قزاقستان، امانگلدی تاسپیخ اف از حزب فدراسیون اتحادیه‌های کارگران قزاقستان و قاسم ژامرت توقایوف، رئیس جمهوری موقت این کشور و نامزد حزب نورآتن برای کسب مقام ریاست جمهوری با یکدیگر رقابت کردند.
دانیار اسپایوا، تنها نامزد زن انتخابات ریاست جمهوری از حزب آق ژال قزاقستان بود.

بر اساس نتایج نظرسنجی به عمل آمده از رأی دهندگان قزاق توسط اگزیت پول، «قاسم ژامرت توقایف» ۶۶ ساله با کسب ۷۰ درصد آرا پیروز این انتخابات ریاست جمهوری قزاقستان است.

این ششمین انتخابات ریاست جمهوری در قزاقستان است. «نورسلطان نظربایف» رئیس جمهوری که تقریباً ۳۰ سال در این پست بود، در تاریخ ۲۰ مارس، از سمت ریاست جمهوری کناره گیری کرد. پس از آن «قاسمجومارت توقایف» رئیس مجلس سنا در پارلمان قزاقستان، به صورت موقت رئیس دولت این کشور شد.

توقایف در صورت اعلام رسمی پیروزی، دومین رئیس جمهوری قزاقستان از زمان فروپاشی اتحاد جماهیر شوری خواهد بود که گفته می‌شود فضای سیاسی این کشور آسیای میانه را بعد از حدود ۳۰ سال که قدرت را تنها یک نفر در دست داشت، متحول خواهد کرد.

طبق اعلام کمیسیون مرکزی انتخابات قزاقستان، ۱۱ میلیون و ۸۰۰ هزار تن از مردم این کشور واجد شرای طرأی دادن هستند و هر نامزد ریاست جمهوری برای پیروزی در این انتخابات به رأی ۱۱۸ هزار و یکصد رأی دهنده نیاز دارد.

مدت زمان ریاست رئیس جمهور در قزاقستان پنج سال است. نامزد انتخاب ریاست جمهوری برای پیروزی در این انتخابات باید بیش از ۵۰ درصد آرا را کسب کند. اگر هیچیک از کاندیدها نتوانند بیش از ۵۰ درصد آرا را کسب کنند انتخابات به دور دوم کشیده می‌شود.

به گزارش ایرنا، این انتخابات از ساعت ۷ صبح روز یکشنبه ۱۰ ژوئن (۱۹ خرداد) و تا ساعت ۲۰ شامگاه همان روز ادامه داشت.

تحولات داخلی قزاقستان بیشتر بدان جهت اهمیت خاص دارد که این کشور، هم‌مرز روسیه و چین است و به دلیل برخورداری از منابع غنی نفت و گاز، همواره زیر ذره بین قدرت‌های بزرگ قرار داشته و در عین حال دارای منافع مشترکی با ایران در دریای خزر است و البته از کشورهای حوزه تمدنی و فرهنگی ایران نیز به شمار می‌رود.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها