عون؛ فرمانده‌ای که در صدد نامزدی انتخابات ریاست‌جمهوری لبنان است

عون؛ فرمانده‌ای که در صدد نامزدی انتخابات ریاست‌جمهوری لبنان است
دوشنبه 3 تير 1398 - 12:08

روزنامه لبنانی "الاخبار" مدعی شد که در پی سفرهای "جوزف عون" فرمانده ارتش لبنان به واشنگتن و عربستان، زمزمه‌هایی مبنی بر اینکه وی در صدد نامزدی انتخابات ریاست جمهوری آینده لبنان است، شنیده شد.

العالم-لبنان

این روزنامه روز دوشنبه در این باره نوشت: ماه گذشته و در بحبوحه اعتراض نیروهای نظامی بازنشسته در لبنان به بودجه، فرمانده ارتش در سفری یک هفته‌ای عازم آمریکا شد.

او در پاسخ به انتقادات زیادی که به این سفر شد، گفت که امکان لغو آن وجود نداشت و در واقع هدف از این سفر بررسی کمک‌های نظامی آمریکا به ارتش لبنان بود.

اندکی پس از آن جوزف عون به ریاض پایتخت عربستان رفت.

به عقیده منابع دیپلماتیک غربی این دو سفر را نمی‌توان از یکدیگر جدا دانست، بلکه واشنگتن در سفر عون به ریاض نقش داشت، زیرا تلاش دارد بار دیگر روابط فرمانده ارتش لبنان و عربستان را بهبود بخشیده و گرم کند؛ روابطی که به دلیل تعلیق کمک‌های ریاض به ارتش لبنان ضعیف شد.

الاخبار افزود: به هر حال سفر فرمانده ارتش لبنان به عربستان در چارچوب مسائل نظامی نبود، بلکه بر اساس تصمیم جوزف عون برای ریاست جمهوری دوره آینده در لبنان انجام شد.

این در حالی است که "جبران باسیل" وزیر خارجه لبنان فرد دیگری را برای فرماندهی ارتش در نظر دارد، اما "میشل عون" رئیس جمهوری این کشور معتقد است، جوزف عون همچنان باید فرمانده ارتش باقی بماند، بر این اساس که ارتش از زمان ریاست جمهوری میشل عون مأموریت‌های خود را با احترام و توجه انجام داده است.

در این میان لبنان در روزهای اخیر در کنار تنش‌های زیادی که بین گروههای مختلف سیاسی وجود دارد، شاهد تنش تازه‌ای در فضای مجازی بین "جریان المستقبل" به رهبری "سعد الحریری" نخست وزیر و حزب "سوسیالیست ترقی‌خواه" به ریاست "ولید جنبلاط" بود. این اختلافات از دامنه مواضع حریری و جنبلاط فراتر رفته و به هواداران دو طرف رسید.

اگر "نبیه بری" رئیس مجلس لبنان وارد عمل نمی‌شد، اختلاف سیاسی جریان المستقبل و حزب سوسیالیست ترقی‌خواه بحران تازه‌ای را در لبنان به بار می‌آورد. همچنین جنبلاط از تمامی هواداران خود خواست در دام مناقشه‌ها و واکنش‌های علنی ضد جریان المستقبل نیفتند.

ایرنا

پربیننده ترین خبرها