کوشنر: نشست منامه موفق بود؛ اسرائیلی‌ها از حضور در بحرین خوشحالند

کوشنر: نشست منامه موفق بود؛ اسرائیلی‌ها از حضور در بحرین خوشحالند
پنج‌شنبه 6 تير 1398 - 16:44

مشاور رئیس جمهور آمریکا با این ادعا که طرح اقتصادی آمریکا افق تازه‌ای برای حل درگیری بین فلسطین و رژیم صهیونیستی است، مدعی شد که بسیاری از افراد، موافق این طرح امریکا هستند.

العالم - آمریکا

«جرد کوشنر» مشاور و داماد «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا مدعی شد که طرح اقتصادی جدید برای حمایت از مردم فلسطین، به منزله نگاه تازه‌ای در حل درگیری بین فلسطین و رژیم صهیونیستی است.

کوشنر که برای توضیح طرح آمریکا در نشست بحرین در منامه حضور داشت، ادعا کرد: «فکر می‌کنم که این کارگروه موفقیت چشمگیری داشت، نخست از نظر مشارکت؛ زیرا اشخاصی از سراسر جهان حضور داشتند که بیانگر توجه زیاد برای کمک به مردم فلسطین است».

نشست منامه سه‌شنبه و چهارشنبه هفته جاری در منامه برگزار شد. هدف آمریکا از برگزاری این نشست، جذب 50 میلیارد دلار کمک مالی از طرف کشورهای شرکت کننده برای فلسطینی‌ها است تا از این طریق بتواند دیگر اهداف سیاسی خود در درگیری فلسطینیها با رژیم صهیونیستی پیش ببرد.

وی در مصاحبه با روزنامه سعودی «الشرق الاوسط» مدعی شد که «تحول در اقتصاد فلسطین ممکن است. طرحی که ما تهیه کردیم بسیار مفصل و عقلانی است. پس از بازبینی بسیار، اشخاص زیادی نگاه مثبتی به آن داشتند و آن را قابل تحقق دانستند... ما از واکنشها استفاده می‌کنیم تا همه بدانند زمانی که وارد مذاکرات سیاسی می‌‌شویم، آینده اقتصادی بزرگی نیز وجود دارد».

مشاور ترامپ در پاسخ به این پرسش که چرا در این طرح، هیچ اشاره‌ای به شهرک‌های صهیونیست‌نشین و مسئله اشغالگری نشده است، گفت: «در طرحمان به نقاط عبور و به لزوم سرمایه‌گذاری در آن برای تسهیل عبور اشاره می‌کنیم، ولی شایان ذکر است که در حال حاضر، علت وجود مرزهای سخت، تلاش اسرائیل برای حمایت خود از تروریسم است. هر چند نسبت افرادی که آماده انجام فعالیتهای تروریستی هستند، بسیار اندک است، ولی ملت هزینه آن را می‌پردازد. در خصوص مسائل دیگر [نیز باید گفت] که این طرح سیاسی نیست. در نتیجه فکر می‌کنم کسانی که به این دلیل، منتقد این طرح هستند، هدف این تلاش اقتصادی را درک نمی‌کنند».

تأکید مسئولان صهیونیستی و آمریکایی بر مسئله بهبود وضعیت اقتصادی مردم فلسطین و تثبیت معادله «زمین در برابر پول» در واقع برای از بین بردن و نابودی کلی مسئله فلسطین است. این در حالی است که «محمد اشتیه» نخست وزیر تشکیلات خود گردان و «انور عبدالهادی» سفیر فلسطین در سوریه و بسیاری دیگر از رهبران و سیاستمداران فلسطینی تأکید کردند که مشکل آنان، مسائل اقتصادی نیست، بلکه اشغال خاک آنان توسط رژیم صهیونیستی است.

کوشنر با اشاره به خرسندی صهیونیستها از این طرح، اظهار داشت: «اسرائیلیها از حضور در بحرین نیز بسیار خوشحال هستند. یک هیئت از کارگزاران و روزنامه‌نگاران صهیونیست مشارکت داشتند. فکر می‌کنم آنچه طی سالهای گذشته در منطقه [خاورمیانه] شاهد بودیم، این بود که کشورهای عربی و اسرائیلیها به هم نزدیک شدند و بر این باورم که باید این منطقه متحد شود».

همگرایی اعراب حاشیه خلیج فارس با رژیم صهیونیستی بدین سبب است که این اقدام، سومین مرحله از طرح تجزیه منطقه است؛ به گونه‌ای که در این مرحله، جمهوری اسلامی ایران به عنوان دشمن کشورهای منطقه معرفی می‌شود و رژیم صهیونیستی نیز دوست این کشورها .

کوشنر در پاسخ به این پرسش که طرح اقتصادی آمریکا برای اسکان آوارگان فلسطینی در کشورهای همسایه، نوعی رشوه است، ادعا کرد: «فکر نمی‌کنم که این طرح اقتصادی رشوه باشد، بلکه فکر می‌کنم فرصتی برای افراد باشد تا بتوانند مشکلاتی را حل کنند که از مدت زمان طولانی گفتار آن بودند. این طرح، فقط با وجود راهکار سیاسی اجرایی خواهد شد، ولی در عین حال نمی‌توان بدون اینکه وضعیت زندگی مردم، بهبود یابد، به راهکار سیاسی اکتفا کنیم».

مشاور ترامپ با بیان اینکه بخش اقتصادی و سیاسی این طرح باید همزمان اجرایی شود، درباره طرح صلح عربی نیز اعلام کرد: «اگر امکان داشت که بر اساس طرح صلح عربی، به توافقی دست پیدا می‌شد، این مسئله 17 سال پیش محقق می‌شد طرح صلح عربی تلاش خوبی بود، ولی مورد پذیرش قرار نگرفت... برای رسیدن به توافق، باید طرفین امتیاز بدهند. راهکار سیاسی احتمالی نیز چیزی بین، طرح صلح عربی و موضع اسرائیل خواهد بود».

کوشنر با بیان اینکه «همه در تلاشند که اسرائیلیها را سرزنش کنند، ولی بسیاری از مشکلات مردم فلسطین بر عهده دولت فلسطین است»، در پایان درباره توقف کمک دولت آمریکا به سازمان «اونروا» تصریح کرد که «ما این تصمیم را اتخاذ کردیم؛ زیرا فلسطینیها مذاکره با آمریکا را معلق و به کشور ما اهانت کردند. کمکهای ایالات متحده، حقی [بر گردن این کشور] نیست، ولی رهبری فلسطین فکر می‌کند که حق دارد این کمکها را به دست آورد».

نشست منامه در واقع مهمترین تلاش برای اجرای طرح صلح ادعایی آمریکا موسوم به معامله قرن است؛ طرحی که به پیشنهاد دولت آمریکا و رژیم صهیونیستی و حمایت عربستان، برای پایان منازعه اسرائیل با فلسطین و مقدمه‌ای برای عادی‌سازی روابط عربی اسرائیلی است. در این طرح و مذاکرات بعدی، مسئله آوارگان با «وطن جایگزین» در خارج از فلسطین اشغالی حل و «حق بازگشت» آوارگان فلسطینی به کشورشان برای همیشه لغو می‌شود.

به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی در دولت آمریکا و انتقال سفارت این کشور از تل‌آویو به شهر قدس طی کمتر از یک سال گذشته در این راستا انجام شده است و قرار نیست کشوری به نام فلسطین به پایتختی قدس به رسمیت شناخته شود.

فارس

پربیننده ترین خبرها