گاردین: انتخاب نخست وزیر جدید انگلیس  چالش برانگیز می‌شود

گاردین: انتخاب نخست وزیر جدید انگلیس  چالش برانگیز می‌شود
يکشنبه 9 تير 1398 - 14:09

روزنامه گاردین به نقل از کارشناسان گزارش داد، روند انتخاب نخست‌وزیر می‌تواند مانند برگزیت به یک چالش طولانی برای بریتانیا تبدیل شود.

العالم - اروپا

«بوریس جانسون» وزیر امور خارجه سابق انگلیس و کاندیدای تصاحب پست نخست‌وزیری این کشور ممکن است حتی پس از انتخاب شدن از سوی هم‌حزبی‌هایش به‌عنوان رهبر حزب محافظه‌کار، نتواند به نخست‌وزیری برسد.

به نوشته روزنامه «گاردین»، «رابرت هازل» و «مِگ راسل» از واحد قانون اساسی دانشگاه «یو‌سی‌ال» لندن، روز یکشنبه گفتند در صورتی که تعداد قابل ملاحظه‌ای از نمایندگان پارلمان اعلام کنند نمی‌توانند از دولتی به رهبری جانسون حمایت کنند، مشروعیت وی با چالشی جدی مواجه می‌شود.

جانسون پیش‌تر اعلام کرد اگر نخست وزیر شود چه با توافق و چه بدون توافق با «بروکسل» برای خروج از اتحادیه اروپا، در تاریخ ۳۱ اکتبر سال جاری میلادی (۹ آبان ۱۳۹۸) برگزیت را اجرایی می‌کند.

«دومینیک گریو» و «کن کلارک» دو نماینده هم‌حزبی جانسون در پارلمان اعلام کرده‌اند به‌خاطر اتخاذ این موضع توسط جانسون، از دولت آینده او حمایت نخواهند کرد.

عدم حمایت محافظه‌کاران از جانسون می‌تواند ملکه «الیزابت» را برخلاف روال معمول، وارد دخالت مستقیم در امور سیاسی کند. در این صورت ملکه، ماندن «ترزا می» نخست‌وزیر مستعفی در پستش را تمدید می‌کند و او را به عنصری کلیدی در پیشنهاد رئیس دولت بعدی انگلیس مبدل می‌سازد.

جمع بندی رابرت هازل این است که جانسون «لزوماً نخست‌وزیر نخواهد شد». او و راسل معتقدند: «امتحان کلیدی این است که آیا رهبر جدید حزب محافظه‌کار قادر خواهد بود رأی اعتماد مجلس عوام را بدست آورد یا خیر».

آن‌ها به گاردین گفتند: «اگر هم رهبر جدید حزب محافظه‌کار بتواند رأی اعتماد مجلس را جلب کند، به‌طور روشنی شبهاتی از سوی برخی محافظه‌کاران درخصوص توانایی در حمایت از دولت جدید وجود دارد. دولت تنها از اکثریتی سه حزبی نظیر "DUP" بهره‌مند است و تعداد اندکی از نمایندگان مخالف، برای برهم زدن این اکثریت کافی خواهند بود».

یک نماینده محافظه‌کار پیش‌تر گفته بود با مشکل مواجه شدن جانسون برای تشکیل دولت، امری است که مانند روز روشن است. به گفته او، به احتمال زیاد هنگامی که نمایندگان مجلس عوام از تعطیلات تابستانی برگردند، به کابینه جانسون رأی اعتماد ندهند.

در صورتی که جانسون رأی اعتماد نیاورد مشخص نیست چه کسی کاندید جایگزین او خواهد بود. ممکن است دولتی ائتلافی با شراکت حزب رقیب کارگر تشکیل شود. بسیار از نمایندگان هردو حزب کارگر و محافظه‌کار معتقدند چنین چالش پیچیده‌ای با یک انتخابات عمومی در پاییز و طی فراخوانی از سوی جانسون یا نمایندگان مخالف خروج از اتحادیه اروپا بدون توافق با برکسل، خاتمه خواهد یافت.

ترزا می، سوم خرداد امسال با اعلام شکست تلاش‌هایش برای حصول توافق با بروکسل برای خروج از اتحادیه اروپا استعفای خود را اعلام کرد و در تاریخ هفتم ژوئن (۱۷ خرداد) رسماً از سمت خود کناره‌گیری کرد.

او به مدت ۳ سال، از سال ۲۰۱۶ و بعد از استعفای «جیمز کامرون»، نخست‌وزیری دولت انگلیس و رهبری حزب محافظه‌کار را برعهده داشت.

مردم بریتانیا (انگلیس، ایرلند شمالی، اسکاتلند و ولز) سوم تیر ماه سال ۱۳۹۵ در یک همه‌پرسی به خروج این کشور از اتحادیه اروپا رأی مثبت دادند. قرار بود فرآیند خروج تا پیش از ابتدای امسال تکمیل شود، اما ناکامی لندن و بروکسل در توافق در مورد وضعیت رابطه سیاسی و اقتصادی پس از اجرای برگزیت، به تعویق در این فرآیند منجر شد.

فارس

پربیننده ترین خبرها