عراق برای ادامه خرید انرژی از ایران، سازوکار مالی جدیدی ایجاد کرده است

عراق برای ادامه خرید انرژی از ایران، سازوکار مالی جدیدی ایجاد کرده است
سه شنبه 11 تير 1398 - 11:00

به نوشته خبرگزاری فرانسه، عراق همانند اروپا و برای دور زدن تحریم‌های آمریکا، سازوکار مالی جدیدی ایجاد کرده است تا بتواند به خرید برق و گاز از ایران ادامه دهد.

العالم- عراق

به گزارش العالم به نقل از خبرگزاری فرانسه ؛ به گفته سه مقام ارشد عراقی، این سازوکار مالی به عراق امکان می‌دهد در ازای پرداخت دینار به ایران، از این کشور برق و گاز خریداری کند. ایران نیز می‌تواند از محل درآمدهای این معاملات برای خرید کالا استفاده کند.
به گفته یک مقام ارشد عراقی، این سازوکار حاصل ماه‌ها مذاکره میان مقامات عراقی، ایرانی و آمریکایی است. به گفته او، عراق پول گاز خریداری‌شده از ایران را در قالب دینار به یک حساب بانکی در داخل خاک این کشور واریز می‌کند. ایران نمی‌تواند از این حساب پول خارج کند اما می‌تواند از آن برای خرید کالا از خارج از عراق استفاده کند.
بنا بر اعلام بیژن زنگنه -- وزیر نفت ایران، عراق در ازای خریدهای پیشین برق و گاز از ایران، حدود 2 میلیارد دلار به تهران بدهکار است.
یک مقام آمریکایی در این خصوص به خبرگزاری فرانسه گفت واشینگتن از ایجاد این سازوکار آگاه است. سفارت‌های آمریکا و ایران در بغداد از اظهارنظر در این خصوص امتناع کردند.
دو مقام ارشد عراقی نیز ایجاد این سازوکار را با آگاهی آمریکا تأیید کردند اما نتوانستند بگویند آیا انتقال پول به این حساب آغاز شده است یا خیر.
یکی از این مقامات عراقی به خبرگزاری فرانسه گفت: «عراق چطور می‌تواند مبالغی را که به ایران بدهکار است بپردازد؟ ما گزینه دیگری نداریم.»
عراق برای کاستن از حجم گسترده قطع برق خود، از ایران حدود 1400 مگاوات برق و 28 میلیون متر مکعب گاز وارد می‌کند تا نیازهای نیروگاه‌هایش را تأمین کند. این حجم از واردات حدود یک‌سوم از الکتریسیته عراق را تشکیل می‌دهد. همین شرایط، خشم آمریکا را به همراه داشته که تحریم‌های سخت‌گیرانه‌ای را بر ضد تهران اعمال کرده است. آمریکا با اعطای چندین معافیت به عراق، تا ماه اکتبر امسال (مهرماه) به بغداد فرصت داده است به خرید برق و گاز از ایران ادامه دهد.
آمریکا بر این نکته تأکید دارد که عراق باید وابستگی خود را به منابع انرژی ایران به صفر برساند؛ اما عراق استدلال می‌کند نیل به این هدف تنها با گذشت چهار سال امکان‌پذیر است و بغداد باید تا آن زمان به خرید گاز از تهران ادامه دهد.

پربیننده ترین خبرها