تحلیل روز/

ائتلاف 2019

ائتلاف 2019
سه شنبه 11 تير 1398 - 13:02

ائتلاف مخالفان سوریه ، روزشنبه بار دیگر انس العبده  رئیس حزب عدالت و سازندگی سوریه را به ریاست خود برگزید العبده پیش از این از مارس 2016 تا مه 2017 ریاست این ائتلاف را بر عهده داشت.

العالم _ سوریه

این ائتلاف در چهل و ششمین نشست‌های خود در شهر استانبول ترکیه، دیما موسی ،عبدالحکیم بشار و عقاب یحیی را به عنوان معاونان رئیس این ائتلاف برگزید و عبدالباسط عبداللطیف به جای نذیر الحکیم دبیر کل این ائتلاف شد .

این ائتلاف، "عبدالرحمن مصطفی" رئیس پیشین را به عنوان رئیس جدید دولت موقت سوریه ، به جای جواد ابو حطب انتخاب کرد.

العبده یکی از بنیان گذاران شورای ملی سوریه و ائتلاف ملی است که در نوامبر سال 2012 در دوحه پایتخت قطر تاسیس شد.

العبده بیش از هر کس ، از این ائتلاف، حمایت های سیاسی، مالی، نظامی و امنیتی زیادی کرد اما در پایان دچار سرنوشت شومی شد و بیشتر کسانی که در تاسیس آن نقش داشتند مانند برهان غلیون، ریاض سیف و افراد دیگر مانند جرج صبرا و معاذ الخطیب آن را ترک کردند.

به عبارت دیگر این ائتلاف که روزگاری قدرتی داشت هم اکنون بسیار ضعیف شده به گونه ای که اخیرا به دنبال رئیس است اما هیچ کس پاسخی بدان نمی دهد.

این اقدام العبده که از سال 2006 رئیس حزب عدالت و سازندگی بود نیز، بیانگر این است که طرفداران این ائتلاف پراکنده شده اند و افراد باقیمانده نیز می دانند نه این ائتلاف و نه دولت موقت به ریاست مصطفی هیچ گونه تاثیر سیاسی و میدانی قابل توجهی ندارند و هر دو در بهترین حالت تریبونی برای میزبان هستند.

هواداران مخالفان که بعدها این ائتلاف را ترک کردند؛ معتقدند مخالفان سوری، به همه گروههای دور و نزدیک خدمت کرده و به خارج تکیه داشتند و دلائل مختلفی موجب فروپاشی اش شد، تجاربش ناکارآمد بود و هیچ ره آوردی برای سوریه نداشت. حتی کسانی که زمانی فریفته آن بودند در صورت فراهم شدن شرایط نسبت بدان ابراز انزجار کردند.

همه معتقدند این ائتلاف حتی با تغییر نام و نشان نیز نمی تواند مرهمی بر زخم های سوریه باشد.

محمود غریب

پربیننده ترین خبرها