واکنش سخنگوی وزارت خارجه چین به دزدی دریایی انگلیس/ اختلال در تامین انرژی پذیرفتنی نیست/ شرکت های آمریکایی تهدید به تحریم شدند

واکنش سخنگوی وزارت خارجه چین به دزدی دریایی انگلیس/ اختلال در تامین انرژی پذیرفتنی نیست/ شرکت های آمریکایی تهدید به تحریم شدند
دوشنبه 24 تير 1398 - 15:03

سخنگوی وزارت امور خارجه چین در واکنش به دزدی دریایی انگلیس و توقیف نفتکش ایرانی در تنگه جبل الطارق تاکید کرد تامین انرژی برای جامعه جهانی بسیار با اهمیت است و نباید دچار اختلال شود.

العالم ـ آسیا

«گنگ شوانگ» روز دوشنبه در کنفرانس خبری هفتگی خود در پاسخ به سئوال ایرنا در پکن افزود: چین همیشه معتقد است که تمام ارتباطات، روابط و همکاری های میان دولت ها باید بر اساس قوانین و نرم های بین اللملی باشد و باید به اصول، مقررات و ضوابط حاکم بر جوامع بین المللی از سوی همه دولت ها احترام گذاشته شود.

او گفت: کشورها باید تدابیر سازنده ای اتخاذ کنند که بر اساس آن از تنش ها کاسته و از مخاطرات جلوگیری شود این تدابیر باید بر این اساس باشد که تامین و عرضه انرژی برای سراسر دنیا به صورت روان انجام شود و در عرضه انرژی اختلالی ایجاد نشود.

سخنگوی وزارت امور خارجه چین تصریح کرد: بحث عرضه و تامین انرژی اهمیت جهانی دارد امیدواریم طرف‌های مربوطه از اقدامات منجر به تشدید تنش‌ها جلوگیری و به طور مشترک، امنیت، صلح و ثبات منطقه را حفظ کنند تا در عرضه انرژی مشکلی ایجاد نشود.

نیروی دریایی انگلیس هفته گذشته در اقدامی خلاف حقوق بین‌الملل، یک نفتکش حامل نفت ایران را با ادعای نقض تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه سوریه، در تنگه جبل الطارق توقیف کرد. ایران از لندن خواسته است تا دست از دزدی دریایی بردارد و این نفتکش را هر چه سریع تر آزاد کند وگرنه باید در انتظار اقدام متقابل باشد.

فشار حداکثری آمریکا عامل تنش های هسته ای
سخنگوی وزارت امور خارجه چین در ادامه خاطرنشان کرد، ریشه بحران هسته ای ایران در فشار حداکثری آمریکا علیه تهران است واشنگتن علاوه بر اینکه خود از این توافق بین المللی خارج شده است موانع بیشتری برای ایران و سایر طرف ها برای اجرای توافق نامه از طریق تحریم های یک جانبه و اعمال فشار ایجاد کرده است.

گنگ شوانگ گفت: پکن از همه طرف های برجام می خواهد خویشتنداری خود را حفظ کنند و از طریق گفت و گو زمینه حفظ این توافق مشترک را فراهم کنند.

وی با بیان اینکه چین نگران اوضاع خاورمیانه است و مساله هسته ای ایران را دنبال می کند گفت: اجرای کامل و موثر توافق هسته ای ایران به عنوان قطعنامه الزام آور شورای امنیت، تنها راه واقع بینانه و موثر برای حل مساله هسته ای ایران و کاهش تنش ها است.

وی ادامه داد: آمریکا باید بداند تحریم ها موضوع را حل نخواهد کرد همه طرف ها باید به توافق نامه پایبندی نشان دهند تا همه طرف ها به حقوق خود در این توافق برسند.

گنگ شوانگ با اشاره به اینکه چین به رایزنی های خود برای حل این تنش ها ادامه خواهد داد، خاطرنشان کرد که تحرک اروپایی ها هم برای حل برجام ادامه دارد.

چین شرکت های آمریکایی را به تحریم تهدید کرد
سخنگوی وزارت خارجه چین در بخش دیگری از سخنانش بار دیگر تهدید کرد شرکت‌های آمریکایی دخیل در فروش سلاح به تایوان تحریم خواهند شد.

گنگ شوانگ افزود: شرکت‌های چینی با شرکت‌های آمریکایی دخیل در فروش تسلیحات به تایوان هیچ تعامل و مراوده‌ای نخواهند داشت.

پربیننده ترین خبرها