فعالان ضد جنگ خواهان نافرمانی مدنی برای مقابله با سیاست های ترامپ شدند/ مناقشه اتمی، بهانه آمریکا برای فشار بر ایران است

فعالان ضد جنگ خواهان نافرمانی مدنی برای مقابله با سیاست های ترامپ شدند/ مناقشه اتمی، بهانه آمریکا برای فشار بر ایران است
چهارشنبه 26 تير 1398 - 07:28

سخنرانان و فعالان ضد جنگ در نشستی در پارلمان انگلیس، از «نافرمانی مدنی» به عنوان شیوه ای موثر برای مقابله با سیاست‌های جنگ افروزانه دولت ترامپ در منطقه خلیج فارس یاد کردند.

العالم ـ اروپا

در این دیدار عمومی که عصر سه شنبه برگزار شد، فعالان سیاسی و ضد جنگ در آستانه انتصاب نخست وزیر جدید این کشور و همزمان با تشدید تنش ها در منطقه خاورمیانه، درباره برنامه ها و فعالیت‌های این گروه ها برای آگاهی بخشی و وادار کردن دولت به کاهش تنش سخن گفتند.

«اون جونز» نویسنده و فعال سیاسی در این همایش گفت: "اگر دنیای ما عادلانه بود، آنهایی که جنگ در عراق و لیبی را به راه انداختند اکنون باید از عرصه عمومی حذف شده و خیلی ها شان در زندان باشند. اما برعکس، خیلی از آنها هنوز در قدرت هستند."

وی تاکید کرد که غرب در مورد ایران از یک برنامه از قبل طراحی شده پیروی می کند و نباید تعجب کرد که چرا ناگهان تهران به مساله اصلی تبدیل شده و به عنوان یک خطر جدی بازنمایی می شود یا چرا ناگهان گروه های تبعیدی ایرانی که به اتاق فکرهای راستگرا پیوند دارند به عنوان «دولتِ در انتظار» معرفی می شوند.

جونز از جنگ یمن به عنوان بزرگترین فاجعه بشری حاضر نام برد که کودکان آن توسط رژیم سعودی و با کمک سلاح های آمریکایی و انگلیسی "سلاخی" می شوند. این فعال مدنی با انتقاد از اینکه در انگلیس صداهای ضد جنگ خفه می شوند؛ اظهار کرد که باید ترامپ را همان طور که هست، یعنی به عنوان یک اسلام‌هراس و نژادپرست معرفی کرد، همانطور که خود آمریکایی ها می کنند.

وی با تاکید بر اینکه فعالان انگلیسی فقط می توانند روی دولت خودشان فشار بیاورند، این فعالان را به ریختن به خیابانها و نافرمانی مدنی دعوت کرد و افزود: آنهایی که ایران را ملامت می کنند آیا نمی بینند که دولت ما به عربستان سعودی و رژیم اسرائیل سلاح می فروشد.

این سخنران، جان بولتون را به عنوان یکی از حامیان جنگ عراق معرفی کرد که در یک دنیای عادلانه اکنون نباید هیچ پست و مقامی داشته باشد و خاطرنشان کرد، "اکنون آمریکا و متحدان آن بزرگترین متجاوزان در دنیا هستند".

وی اظهار داشت که اکنون در کاخ سفید رئیس جمهوری نامتعادل و خودکامه که توسط مشاوران جنگ طلب محاصره شده حضور دارد که معلوم نیست فردا قرار است چه تصمیمی بگیرد.

مجری و میزبان این نشست، نماینده حزب کارگر «لورا پیدکاک» هم طی سخنانی، روزهای اخیر را دوره ای نگران کننده برای انگلیس نامید که به گفته او با «تاجگذاری» بوریس جانسون به عنوان نخست وزیر هم زمان شده است.

پیدکاک افزود: " گرچه بوریس جانسون با زیرکی خود را به صورت یک کودن جا زده اما آدم خیلی خطرناکی است."

«کیت هادسون» از پویش ضد تسلیحات اتمی انگلیس گفت که اکنون بشر در زمانه ای غیرقابل پیش‌بینی و عجیب زندگی می کند که در آن ما با رابطه عجیب و غریب ترامپ و کیم جونگ اون روبرو هستیم.

وی وضعیت مرتبط با ایران را خطرناک توصیف کرد و افزود که این جدیدترین مرحله از تلاش آمریکا برای استیلا به خاورمیانه است.

هادسون مناقشه اتمی را فقط یک بهانه عنوان کرد که آمریکا از آن برای تحت فشار قرار دادن ایران استفاده می کند در حالی که ایران اگر تمایلی به ساخت سلاح اتمی داشت، توافق برجام را امضا نمی‌کرد.

به گفته وی هدف آمریکا این است که جلوی حضور ایران به عنوان یک قدرت منطقه ای را بگیرد.

این عضو نهاد ضد تسلیحات هسته ای انگلیس خاطرنشان کرد که ایران به عنوان اعتراض برخی از تعهداتش در برجام را کاهش داده که طبق گفته فرانسه، انگلیس و آلمان قابل بازگشت است.

وی با بیان اینکه اروپایی ها به درستی انگشت اتهام را متوجه دولت ترامپ کرده اند یادآور شد که آنها باید به تعهدات اقتصادی شان پایبند بمانند.

هادسون خواستار آن شد که مردم و فعالان ضد جنگ، دولت انگلیس را تحت فشار قرار دهند. و این ماجرا را فقط یکی از جرائم ترامپ معرفی و از خروج آمریکا و روسیه از معاهده کاهش موشک‌های میان‌برد انتقاد کرد.

وی گفت اکنون سلاحهای اتمی که در دهه ۸۰ میلادی از اروپا برچیده شده بودند دوباره به این قاره باز خواهند گشت. وی از اینکه یک تریلیون دلار برای تقویت تسلیحات اتمی قرار است صرف شود ابراز تاسف کرد.

به گزارش ایرنا، «لینزی جرمن» عضو ائتلاف توقف جنگ و از جمله فعالان با سابقه این عرصه با بیان اینکه آمریکایی ها از مدتها پیش نقشه ای برای کشاندن ایران به یک درگیری دارند، اظهار داشت که هر چه از سال ۲۰۰۱ به این طرف آمده ایم، تمام دخالت‌های آمریکا در افغانستان و عراق و غیره به قوی تر شدن ایران منتهی شده است.

وی رژیم سعودی و صهیونیستی را متحدان اصلی آمریکا در منطقه خواند که خواهان درگیری با ایران هستند. جرمن اروپایی ها و دولت انگلیس را مورد انتقاد قرار داد که با وجود امضای برجام فقط در حرف کار ترامپ را مردود دانسته، اما در عمل دنباله رو آمریکا هستند.

عضو ائتلاف توقف جنگ، اعزام ناوچه انگلیسی به خلیج فارس را نگران کننده خواند و اظهار داشت اگر آمریکا مرتکب تقابل با ایران بشود، انگلیس نیز ناخواسته ممکن است وارد شود.

وی ابراز امیدواری کرد که انگلیس با یک انتخابات سراسری از نخست وزیر شدن فردی مانند بوریس جانسون نجات پیدا کند.

این فعال مدنی در پایان خواستار آن شد که مردم در همه عرصه ها، در سطح خیابانها، در نهاد های مدنی، از طریق نمایندگان، از طریق سندیکاها و اتحادیه ها و خلاصه از هر روش ممکن برای پیشگیری از هرگونه درگیری با ایران استفاده کنند.

پربیننده ترین خبرها