محاکمه عمرالبشیر امروز آغاز می شود

محاکمه عمرالبشیر امروز آغاز می شود
چهارشنبه 9 مرداد 1398 - 07:53

محاکمه عمر البشیر رئیس جمهوری مخلوع سودان از امروز (چهارشنبه) آغاز می شود.

العالم - آفریقا

تارنمای السودان الیوم گزارش داد: نخستین جلسه محاکمه البشیر قرار است روز چهارشنبه 31 جولای (9 مرداد) برگزار شود.

دادستانی سودان وی را به فساد، نگهداری ارزهای خارجی و کسب مال حرام و نامشروع متهم کرده است.

تیمی متشکل از نیروهای مسلح، پلیس و دستگاه امنیتی با نظارت دادستانی در بازرسی خانه رئیس جمهوری پیشین سودان، هفت میلیون یورو، 350 هزار دلار و پنج میلیارد پوند سودان کشف کرد.

بر اساس این گزارش، مردم و احزاب سیاسی اجتماعی سودان، محاکمه علنی و شفاف البشیر را خواستار شده اند.

وی فروردین امسال در پی اعتراض های مردمی و ناآرامی‌هایی که به کشته و زخمی شدن شماری از معترضان انجامید، از قدرت برکنار شد.

اعتراض‌های مردمی سودان از ۱۹ دسامبر ۲۰۱۸ (۲۸ آذر ۹۷) به علت افزایش قیمت نان آغاز شد، اما این اعتراض‌ها به سرعت رنگ و بوی سیاسی به خود گرفت و معترضان خواستار سرنگونی دولت البشیر شدند.

دولت البشیر سرانجام ۲۲ فروردین ماه با دخالت ارتش این کشور سرنگون و پس از آن ارتش سودان با تشکیل نهادی با عنوان شورای نظامی انتقالی به ریاست ژنرال "عبدالفتاح البرهان" قدرت را در دست گرفت.

اما مردم سودان بار دیگر با اعتراض علیه شورای نظامیان خواستار کناره گیری آنان از قدرت و واگذاری آن به غیرنظامیان شدند.

شورای نظامی انتقالی سودان و "نیروهای آزادی و تغییر" ۲۶ تیر ماه با حضور میانجی های آفریقایی و اتیوپیایی، سند توافق سیاسی را در دوره انتقالی امضا کردند.این سند در خصوص نحوه مدیریت کشور در دوره سه ساله انتقالی است و توافق شد که دو شورا (یکی شورای حاکم و دیگری شورای وزیران) تشکیل شود.

شورای حاکم متشکل از ۵ نظامی و ۵ غیر نظامی است و یک غیر نظامی دیگر هم با توافق دوطرف به این تعداد اضافه می شود و ابتدا نظامیان به مدت ۲۱ ماه ریاست شورای حاکم را بر عهده خواهند داشت و سپس به مدت ۱۸ ماه ریاست را به غیر نظامیان می سپارند.

ایرنا

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها