اعتصاب پیمانکاران آنروا در نوار غزه

اعتصاب پیمانکاران آنروا در نوار غزه
چهارشنبه 9 مرداد 1398 - 14:26

منابع فلسطینی از اعتصاب فراگیر پیمانکاران آژانس امدارسانی و کاریابی آوارگان فلسطینی وابسته به سازمان ملل(آنروا) در نوارغزه و درخواست آنها برای آزادی عمل بخش خصوصی برای بازسازی غزه خبر دادند.

العالم ـ فلسطین اشغالی

به گزارش روز چهارشنبه پایگاه خبری فلسطین الان، اتحایه پیمانکاران در نوار غزه اعلام کرد که کارکنان این اتحادیه در تمام استان های نواز غزه امروز (چهارشنبه) و روز پنجشنبه در واکنش به عدم پاسخگویی به خواسته های آنها از سوی مدیریت آنروا اعتصاب می کنند.

براساس این گزارش، از صبح امروز اعتصاب عمومی در همه پروژه های آنروا در پاسخ به درخواست اتحادیه پیمانکاران غزه شروع شده، چرا که تاکنون آژانس آنروا به درخواست های عادلانه و مشروع بخش خصوصی و موسسات فلسطینی پاسخ نداده است.

این اتحادیه روز دوشنبه هفته گذشته نیز برای اعتصاب عمومی فراخوان داده بود، چرا که به باور آنها آژانس بین المللی آنروا از حقوق پیمانکاران دفاع نکرده و به سازو کار بازسازی غزه (GRM) که وسیله ای برای تحت فشار قرار دادن و سواستفاده از وضعیت اقتصادی پیمانکاران در غزه می باشد، روی آورده است.

"اسامه کحیل" رئیس اتحادیه پیمانکاران تاکید کرد که اقدام به اعتصاب به دلیل عدم پاسخگویی آنروا به درخواست های مسالمت آمیز آنها و نبود اراده حقیقی برای نجات اقتصاد ملی از فروپاشی فراگیر است.

وی افزود: بخش خصوصی و پیمانکاران غزه به دلیل مسدود شدن اموال آنها، برای اجرای پروژه ها طی ۱۲ سال محاصره این منطقه و محول کردن آن به موسسات بین المللی برای بازسازی نوار غزه که بی نتیجه و عقیم بوده، با مشکلات عدیده روبرو بوده اند.

به گزارش ایرنا،آمریکا در تاریخ ۱۶ ژانویه سال ۲۰۱۸ کمک ۳۰۰ میلیون دلاری خود (از مجموع ۳۶۵ میلیون دلار) آژانس اونروا را به دلیل تحت فشار قرار دادن فلسطینی ها برای قبول طرح این کشور موسوم به معامله قرن، قطع کرد.

این آژانس به حدود ۵.۹ میلیون پناهنده و آواره در کرانه باختری، نوار غزه، اردن، لبنان و سوریه کمک می‌کرد و قطع این کمک بحران مالی عدیده ای در این منطقه بوجود آورد.

کاخ سفید به دنبال راه اندازی صندوق سرمایه‌گذاری ۵۰ میلیارد دلاری برای نوار غزه و کرانه باختری است که کوشنر ماه گذشته در کنفرانس بحرین آن را به عنوان مقدمه اجرای طرح موسوم به معامله قرن پیشنهاد کرد.

جرد کوشنر داماد و مشاور دونالد ترامپ و مسئول پرونده معامله قرن در سخنرانی خود در "نشست منامه" با این ادعای پوشالی که سرمایه گذاری پیش شرط پایان درگیری‌ها است، از توطئه اقتصادی ۵۰ میلیارد دلاری در قالب طرح معامله قرن پرده برداشت.

در همین ارتباط آمریکا و رژیم صهیونیستی تلاش کردند با برگزاری نشستی در بحرین مقدمات این طرح را فراهم کنند. نشست اقتصادی منامه روزهای سه شنبه و چهارشنبه (۴ و ۵ تیرماه) با عنوان "صلح به خاطر شکوفایی اقتصادی" در بحرین برگزار شد تا مقدمه‌ای برای اجرای معامله قرن باشد.

به موجب این طرح، رژیم صهیونیستی به طور کامل کنترل کرانه باختری را برعهده می‌گیرد و در منطقه "غور اردن" (منطقه‌ای میان کرانه باختری و اردن) حضور امنیتی دائمی خواهد داشت و قدس به عنوان پایتخت رژیم اسرائیل اعلام خواهد شد. معامله قرن، تمامی طرح‌های موجود درخصوص برقراری سازش و تشکیل کشور مستقل فلسطین در مرزهای ۱۹۶۷ به پایتختی قدس شرقی را هم از بین می‌برد.

ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در جانبداری از رژیم صهیونیستی به ارائه طرح معامله قرن اکتفا نکرده و پیش از اجرایی شدن این طرح، به طور رسمی قدس را به عنوان پایتخت اسرائیل معرفی و سفارت خود را از تل آویو به قدس منتقل کرد، سیاست‌های جانبدارانه واشنگتن از صهیونیست‌ها به اینجا ختم نشد و ترامپ پا را فراتر گذاشت و حق اسرائیل بر دیگر اراضی اشغالی عربی به جز فلسطین، یعنی بلندی‌های اشغالی جولان سوریه را به رسمیت شناخت.

پربیننده ترین خبرها