مذاکرات «آستانه 13» درباره سوریه به کجا رسید؟

مذاکرات «آستانه 13» درباره سوریه به کجا رسید؟
شنبه 12 مرداد 1398 - 14:16

طرف‌های شرکت‌کننده در مذاکرات صلح سوریه موسوم به «مذاکرات آستانه» در دور سیزدهم بر توقف درگیری در استان ادلب و همکاری برای نابودی داعش و جبهة النصره و حفظ حاکمیت سوریه و عدم جدایی‌طلبی برخی طرف‌ها توافق کردند.

العالم _ سوریه

وزارت خارجه قزاقستان، میزبان مذاکرات صلح سوریه موسوم به «مذاکرات آستانه»، جمعه دوم آگوست (11 مرداد) در بیانیه‌ای از برگزاری دور سیزدهم این مذاکرات خبر داد.

مذاکرات جدید روز پنجشنبه با حضور نمایندگان دولت سوریه و معارضان آن و کشورهای ضامن (روسیه، ایران و ترکیه) برگزار و قرار شد که دور بعدی در اکتبر آینده (مهر-آبان) برگزار شود.

روایت میزبان از مذاکرات

طبق بیانیه وزارت خارجه قزاقستان که در وبسایت آن منتشر شد، شرکت‌کنندگان آمادگی خود را برای تسهیل تشکیل کمیته‌ای در اسرع وقت، برای تدوین قانون اساسی جدید سوریه، اعلام کردند. دو طرف مذاکره، با «گئر پدرسون» نماینده سازمان ملل در امور سوریه در این خصوص رایزنی کردند.

طبق بیانیه وزارت خارجه قزاقستان، طرفین در مذاکرات روز پنجشنبه وضعیت در شمال شرق سوریه را بررسی و «همه تلاش‌ها برای ایجاد واقعیتی جدید به بهانه مبارزه با تروریسم» را به همراه هر تلاشی برای جدایی‌طلبی با خودمختاری غیرقانونی را که ناقض حاکمیت سوریه و تهدیدی برای امنیت ملی کشورهای همسایه است، رد کردند.

در بیانیه پایانی همچنین بر روند سیاسی که با قطعنامه 2254 و کنفرانس گفت‌وگوی ملی در سوچی باشد، تأکید و همچنین موضوع «کاهش تنش» در استان ادلب را بررسی و بر ضرورت آرام شدن وضعیت از طریق اجرای توافق‌های پیشتر حاصل شده از جمله توافق سوچی (سپتامبر 2018 بین ترکیه و روسیه) تصریح شد.

روایت دمشق از مذاکرات

خبرگزاری رسمی سوریه (سانا)، گزارش کرد که کشورهای ضامن مذاکرات آستانه (روسیه، ایران و ترکیه) بر «تعهد خود به حاکمیت، استقلال و سلامت ارضی جمهوری عربی سوریه و ادامه همکاری تا نابودی کامل گروه‌های تروریستی و رد برنامه‌های جدایی‌طلبانه که هدفش نابودی حاکمیت و سلامت ارضی سوریه است، تأکید کردند».

سانا نوشت: در مذاکراتی که در نور سلطان (آستانه سابق) برگزار شد، سه کشور ضامن، بر احترام و التزام به اصول منشور سازمان ملل و تصمیم‌های بین‌الملی که اشغال جولان سوریه را رد می‌کند، از جمله قطعنامه 497،... و همچنین نابودی کامل دو گروه تروریستی داعش و جبهة‌ النصره و همه افراد و گروه‌های مرتبط با القاعده و داعش تأکید کردند.

همچنین «بشار الجعفری» نماینده دائم سوریه در سازمان ملل و نماینده دمشق در مذاکرات آستانه، «مذاکرات آستانه-13» را «سازنده» توصیف و از ترکیه دعوت کرد که به توافق آستانه و سوچی پایبند باشد و بیست کیلومتر از غرب منطقه ابوالظهور بین حلب ادلب عقب‌نشینی و سلاح‌های سنگین و نیمه‌سنگین را در این فاصله خارج کند.

به گفته رسانه‌های دمشق، توقف درگیری در ادلب مشروط بر اجرای توافق سوچی است که تصریح می‌کند تروریست ها حدود بیست کیلومتر از عمق خط منطقه کاهش تنش در ادلب عقب‌نشینی و سلاح‌های سنگین و نیمه‌سنگین را از آن خارج کنند.

روایت معارضان از مذاکرات

در مقابل، تیم مذاکره کننده معارضان، هر گونه توافق بر سر آتش‌بس در ادلب را تکذیب و به تبع آن، خارج کردن سلاح‌های سنگین و نیمه‌سنگین را در عمق بیست کیلومتری خط کاهش تنش، رد کرد. «احمد طعمه» رئیس هیأت مذاکره‌کننده، دمشق را به بهره‌برداری از توافق سوچی جهت پیشروی میدانی متهم و اقدامات گروه‌های مسلح را اینطور توجیه کرد که پیشروی نیروهای دمشق سبب شد تا گروه‌های معارض دوباره سراغ سلاح سنگین و نیمه سنگین بروند.

طبق گزارش شبکه الجزیره، طعمه در کنفرانس خبری پس از مذاکرات، کار تشکیل کمیته قانون اساسی تحت نظر سازمان ملل در جریان است و امیدوار است که بزودی تشکیل این کمیته اعلام شود که به گفته او گامی مهم در راه حل بحران است.

فارس

پربیننده ترین خبرها