دانشمندان ایرانی استخوان مصنوعی ساختند

دانشمندان ایرانی استخوان مصنوعی ساختند
دوشنبه 14 مرداد 1398 - 15:34

دانشمندان توانمند ایرانی در دانشگاه شهید بهشتی موفق به تولید بافتی از جنس سرامیک و پلیمر شدند که شباهت زیادی با استخوان دارد و می تواند جایگزین مناسبی برای بافت های استخوانی از دست رفته بیماران باشد.

العالم ـ ایران ـ علمی

محققان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی بعد از ۱۰ سال مطالعه برای ایجاد ماده مناسب جایگزین‌ شوندۀ استخوان، موفق شدند یک ترکیب مناسب پلیمری - سرامیکی ارائه دهند که بوسیله چاپگر سه‌بعدی، یک بافت شبه‌ استخوان را تولید می‌کند. این استخوان نیمه‌زنده بر روی پنج بیمار با موفقیت آزمایش شده است.

با کسب این موفقیت، ایران بار دیگر گوی سبقت را در زمینه پزشکی از همسایگان خود ربود و خواهد توانست نیاز بیماران آسیب دیده و نیازمند به پیوندهای استخوانی را به نحو شایسته ای مرتفع کند.

این درحالی است که معمولا در پیوند های استخوانی برای پیوند در ناحیه آسیب دیده از استخوان های درونزاد (استخوان های لگن و یا دنده) استفاده می شود که هزینه یک عمل جراحی ثانویه را به بیمار تحمیل و علاوه بر آن مدت بستری را هم طولانی تر می کند؛ در حالت دیگر از استخوان های آلوژن (استخوان بدست آمده از جسد) استفاده می شود که در این روش هم خطر انتقال آنتی ژن ها وجود دارد و هم در نقایص بزرگ نمی توان این روش را به کار برد.

یکی از روش هایی که برای ترمیم استخوان های از دست رفته استفاده می شود استفاده از موادی غیر از استخوان است در این شیوه مشکلاتی وجود دارد که یکی از آنها نقطه ذوب سرامیک است که قابلیت استفاده آن به صورت منحصر به فرد برای هر بیمار در پرینتر سه بعدی را نمی دهد.

کشورهای اروپای غربی مانند هلند، اتریش، بلژیک، آمریکا و کره جنوبی در این حوزه فعال هستند.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها