مشاور طالبانی:

الحشد الشعبی یک ضرورت مهم برای مقابله با بقایای داعش است

الحشد الشعبی یک ضرورت مهم برای مقابله با بقایای داعش است
سه شنبه 15 مرداد 1398 - 13:03

مشاور رئیس جمهور فقید عراق با اشاره به نقش مهم الحشد الشعبی در مبارزه با داعش، بر حضور این گروه در عراق تأکید و تصریح کرد که وجود این گروه در عراق، به سود همه است، به جز داعش.

العالم - عراق

«وفیق السامرائی» رئیس پیشین سرویس اطلاعات نظامی عراق که یکی از کارشناسان نظامی این کشور است، نیروهای سازمان «الحشد الشعبی» را «بخش کارآمدی از عوامل توازن راهبردی منطقه‌ای» دانست.

شبکه خبری «آفاق» به نقل از السامرایی گزارش داد که قدرت نیروهای الحشد، یک ضرورت سرنوشت‌ساز برای مقابله بقایای گروه تروریستی داعش است.

وی تصریح کرد که از بین بردن گروه الحشد، باعث خوشحالی بسیار کشورهای حاضر در شورای همکاری خلیج فارس خواهد شد؛ زیرا اگر الحشد در کار نباشد، پولی که آمریکا از این کشورها اخذ می‌کند، کاهش خواهد یافت.

السامرایی که مشاور «جلال طالبانی» رییس جمهوری فقید عراق بود، اظهار داشت که اگر الحشد از بین برود، برخی از برآوردهای اشتباه کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس باعث خواهد شد که این کشورها، تصمیمات نادرستی برای مداخله در عراق اتخاذ کنند.

این کارشناس نظامی بر این باور است که جدایی‌طلبان و عناصر داعش و برخی از کسانی که در پی گرایشات قومی-قبیله‌ای هستند، نیروهای الحشد را مایه نگرانی و عاملی بر سر راه پروژه‌هایشان می‌دانند.

السامرائی با بیان اینکه حضور الحشد، قدرت دفاعی و بازدارندگی عراق را افزایش می‌دهد، تصریح کرد، کسانی که مقاصد منفی منطقه‌ای علیه عراق دارند، از انحلال الحشد سود می‌برند.

وی با بیان اینکه همه در عراق از حضور الحشد سود می‌برند، به جز داعش، پیش‌بینی کرد که فرآیند سازماندهی مجدد الحشد، برای بهبود ابعاد سازمان‌دهی، تجهیز تسلیحاتی و آموزشی باشد.
اظهارات السامرائی در واکنش به فرمان 10 بندی «عادل عبدالمهدی» نخست وزیر عراق برای سازماندهی الحشد الشعبی است.

نخست وزیر عراق دهم تیرماه گذشته، یک فرمان ده بندی برای تعیین وضعیت نیروهای سازمان الحشد الشعبی صادر کرد. بر اساس این فرمان، الحشد الشعبی «بخشی جدانشدنی از نیروهای مسلح عراق» است و آن دسته از گروه‌هایی که تمایل ندارند به «نیروی مسلح عراق»‌ بپیوندند، می‌توانند جدا شوند و به کار سیاسی بپردازند.

پس از این فرمان، برخی از رسانه‌های مخالف محور مقاومت از جمله رسانه‌های سعودی و اماراتی، سعی در حاشیه‌سازی داشتند تا این فرمان را علیه الحشد قلمداد کنند.

عبدالمهدی در واکنش به برداشت‌هایی که از این فرمان صورت گرفته بود، اعلام کرد که «الحشد الشعبی یک حقیقت واقعی است و نمی‌توان به تضعیف یا کنار گذاشتن آن فکر کرد... الحشد الشعبی باید به صورت اصولی و سازمان یافته باشد»

فارس

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها