ساعاتی پس از توصیف پامپئو به 'زهر کشنده'؛ پیونگ یانگ دو موشک بالستیک پرتاب کرد

ساعاتی پس از توصیف پامپئو به 'زهر کشنده'؛ پیونگ یانگ دو موشک بالستیک پرتاب کرد
شنبه 2 شهريور 1398 - 19:50

ارتش کره جنوبی اعلام کرد: کره شمالی پس از آنکه تاکید کرد که همچنان 'بزرگترین تهدید آمریکا' باقی خواهد ماند و وزیرخارجه این کشور را 'زهری کشنده' توصیف کرد، امروز شنبه دو موشک بالستیک کوتاه برد شلیک کرد.

العالم ـ آسیا

کره شمالی در هفته های گذشته در اعتراض به مانورهای نظامی آمریکا و کره جنوبی که آن را مقدمه ای برای اشغال کشورش تلقی کرد، دست به آزمایشات تسلیحاتی زد.

ستاد مشترک ارتش کره جنوبی امروز شنبه در بیانیه ای خاطرنشان کرد که ارتش دو موشک را رصد کرد که به نظر می رسد دو موشک بالستیک کوتاه برد باشد.

این دو موشک حدود 380 کیلومتر راطی کردند و تا ارتفاع 97 کیلومتر به پرواز درآمدند و سرعت آنها بالغ بر 6.5 است سپس در دریای ژاپن سقوط کردن.

ستاد ارتش اظهار داشت که نظامیان ما تحرکات کره شمالی در صورت وقوع عملیات پرتاب را دنبال می کنند و برای هرگونه مقابله احتمالی آماده هستند.

شورای امنیت کره جنوبی پس از شلیک دو موشک کوتاه برد از سوی کره شمالی، نشستی برگزار کرد و با صدور بیانیه ای از این اقدام به شدت اظهار نگرانی کرده و تاکید میکند که این اقدام پس از مانورهای مشترک واشنگتن و سئول اتفاق افتاده است.

تنش میان سئول و توکیو

شورای امنیت ملی تاکید کرد که اعضای آن تصمیم گرفتند به تلاشهای دیپلماتیک خود برای کشاندن کره شمالی به میز گفتگوی با امریکا به منظور خالی کردن کامل شبه جزیره کره از سلاح هسته ای ادامه دهند.

تاکیشی ایاوا وزیر دفاع ژاپن تصریح کرد که توکیو بر این باور است که اقدام کره شمالی در شلیک دو موشک بالستیک نقض قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل است و نمی توانیم این اقدام را نادیده بگیریم.

یک مسئول آمریکایی نیز تاکید کرد که آمریکا اوضاع را دنبال میکند و رایزنی هایی با متحدان ژاپنی و کره شمالی صورت می گیرد.

این در حالی است که روابط میان توکیو و سئول به سبب اختلافات قدیمی متعلق به دوره استعمار شبه جزیره کره توسط ژاپن همچنان تنش زاست. کره جنوبی روز جمعه اعلام کرد که از طریق واشنگتن به تبادل اطلاعات نظامی با ژاپن ادامه خواهد داد و از تبادل اطلاعات مستقیم خودداری خواهد کرد.

اختلافات میان توکیو و سئول برای واشنگتن که بر همکاری دو کشور برای پیشبرد سیاستهای خود در منطقه تکیه کرده است، مشکلی بزرگ به شمار می آید.

'پامپئو زهری کشنده است و ما همچنان بزرگترین تهدید آمریکا هستیم'

شلیک دو موشک کوتاه برد از سوی کره شمالی پس از حملات شدید پیونگ یانگ به مایک پامپئو وزیر خارجه آمریکا صورت گرفت. کره شمالی پامپئو را زهری کشنده توصیف کرد؛ زیرا خواستار تحریم های شدید علیه کره شمالی تا خلع سلاح هسته ای آن شده بود.

وزیر خارجه کره شمالی تاکید کرد که ما برای گفتگو و رویارویی به یک اندازه آمادگی داریم. ما همچنان بزرگترین تهدید برای آمریکا باقی خواهیم ماند و به آنها خواهیم فهماند که برای خلع سلاح هسته ای چه باید کرد.

پیونگ یانگ در اعتراض به مانورهای مشترک کره جنوبی و آمریکا که آن را نوعی آمادگی برای اشغال کره شمالی می داند، دو موشک بالستیک کوتاه برد پرتاب کرد.

یادآور می شود که گفتگو میان پیونگ یانگ و واشنگتن اینک به بن بست رسیده است؛ کیم جونگ اون و دونالد ترامپ در ماه فوریه گذشته در هانوی دیدار کردند. سپس در ماه ژوئن در مرزهای دو کره دیدار کردند و قرار شد که گفتگو درباره برنامه هسته ای پیونگ یانگ همچنان ادامه یابد اما از آن زمان دیگر مذکره ای میان دو طرف صورت نگرفت. فرستاده ویژه آمریکا به کره شمالی نیز در سفر اخیر خود به سئول تاکید کرد که آمریکا در انتظار اشاره ای از جانب پیونگ یانگ است تا گفتگوها از سرگرفته شود.

پربیننده ترین خبرها