پشت پرده سقوط شبوه، عدن و حالا ابین

پشت پرده سقوط شبوه، عدن و حالا ابین
چهارشنبه 6 شهريور 1398 - 21:53

خبر:

درحالی که موج جدید حملات نیروهای رئیس جمهور فراری یمن و اصلاحی ها از دوشنبه این هفته و از شبوه آغاز شد بشکلی سریع در عدن پیگیری شد و اکنون اخبار ضد و نقیض مساله سقوط ابین را در صدر اخبار رسانه ها نشانده است.

تحلیل:

- اگر چه پیش از این اخباری مبنی بر عقب نشینی امارات از جنگ یمن بگوش می‌رسید اما خبر سقوط عدن توسط نیروهای نیابتی امارات (شورای انتقالی جنوب) در سایه سکوت عربستان طی هفته های اخیر این سناریو را گونه ای "فریب تبلیغاتی" از سوی محمد بن زاید معرفی کرد. پس از آن و با اتفاقات چند روز اخیر در تلاش برای تسلط نیروهای وابسته به عربستان بر جنوب یمن مسلم شد که مساله عقب نشینی امارات حقیقتا فریبی تبلیغاتی بوده است و سعودی و امارات در شرایط کنونی بر این سیاست تمرکز کرده اند که با مسلط کردن نیروهای هادی بر جنوب یمن و چنانچه بنایی برمذاکره و صلح با انصارالله در آینده باشد در قالب نیرویی موحد و یکپارچه در این عرصه حاضر شوند.

- رفتار جنوبی‌ها پس از تسلط بر عدن نشان داد که آنها در صورت بهرمندی از قدرت بههیچ وجه میل به پیاده شدن از مرکب حکومت را ندارند و بههمین خاطر بنظر می‌رسد در جمع بندی بن سلمان و بن زاید تصمیم بر آن شده است که هرگونه اعتماد به شورای انتقالی جنوب را از آنها سلب کنند. البته در بازی یکماهه اخیر اماراتی–سعودی در جنوب یمن تلاش شد و می‌شود که هم به هادی و هم به جنوبی ها فهمانده شود بدون حمایت دو کشور هیچ اند.

- واقعیت آن است که تنها دلیل و در واقع بهانه حضور سعودی و امارات در یمن با وجود ادعای مشروعیت حکومت هادی (رییس جمهور فراری یمن) ممکن خواهد بود و بر این اساس دو کشور ترجیح داده‌اند با کنار گذاشتن اختلافات این بهانه را بههیچ وجه ازدست ندهند و با حمایت از هادی آینده خود در یمن را تضمین کنند و لذاست که امارات در مقابل پیش روی نیروهای هادی سکوت کرده است.

- دیگر دلیل این پیشروی عجیب نیروهای هادی درجنوب یمن می‌تواند به توافق احتمالی امارات و عربستان برگردد. توافقی که احیانا بر این قاعده استوار باشد که اجازه داده شود دو طرف مورد حمایت امارات و سعودی با هم بجنگند و پیروز میدان با این توضیح که صلاحیت بیشتری برای اعتماد کردن دارد مورد حمایت دو طرف قرار گیرد. بدیهی است در نتیجه این عرض اندام اگر نیروهای شورای انتقالی موفق شوند آنگاه باید امارات و عربستان فکری برای مشروعیت دادن به انها بکنند.

-دریک نگاه فراتر میتوان از نظر دور نداشت که امارات وعربستان اختلافات فیمابین بر سر حکومت هادی را موقتا و با هدف تامین تسلط دو کشور بر دریای عدن در آشفته بازار تهدیدگر بازار نفت بین المللی کنار گذاشته شود اما اینکه این همراهی چقدر دوام بیاورد را اینده روشن خواهد کرد.بنظر میرسد درسناریویی امارتی –سعودی دو نقطه تاریک وجود دارد اول نادیده گرفته شدن انصارالله در این چارچوبه تحلیلی و دوم جنوبی‌هایی که مجبور به تحمل سلطه هادی شده اند.

پربیننده ترین خبرها