تحلیل روز/

پیشنهاد فرانسه و آغاز شمارش معکوس برای کاهش تعهدات برجامی ایران

پیشنهاد فرانسه و آغاز شمارش معکوس برای کاهش تعهدات برجامی ایران
چهارشنبه 13 شهريور 1398 - 14:51

اگر اروپا همچنان شعار بدهد و اطلاعیه های حمایت از توافقنامه هسته ای صادر کند و به محکومیت خروج آمریکا از آن بپردازد ولی اقدامی برای اجرای توافقنامه و حفظ به اصطلاح شأن و جایگاه بین المللی قدرت های بزرگ انجام ندهد؛ هیچ چیز ایران را از اجرای گام سوم کاهش تعهدات برجامی خود بازنخواهد داشت.

العالم - تحلیل روز

متأسفانه اروپا از فرصت اعطایی ایران استفاده نکرد فرصتی که بیش از یک سال طول کشید و درپی خروج دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا از توافقنامه هسته ای و اعمال تحریم های یکجانبه علیه ملت ایران به اروپایی ها اعطاء شد به نحوی که به گواهی آژانس بین المللی انرژی اتمی فقط ایران به توافقنامه پایبند ماند به این امید که اروپا خصوصاً فرانسه، بریتانیا و آلمان به عنوان امضاء کنندگان توافقنامه تدابیری عملی را برای کاهش آسیب های وارده به ایران درپی خروج آمریکا از توافقنامه درپیش بگیرند.

اروپا که در برابر "یاوه گویی" ترامپ که باعث نابودی اعتبار باقیمانده کشورهای اروپایی در سطح جهانی شد، فقط تماشاچی بود ولی سرانجام از خواب غفلت خود بیدار شد اما این بیداری به معنای احساس مسئولیت اروپایی ها در قبال توافقنامه یا نشان دادن واکنش به توهین های مکرر ترامپ نیست بلکه این بیداری ریشه در اعلام آمادگی ایران برای کاهش تعهدات برجامی خود در واکنش به پایبند نبودن طرف اروپایی به تعهدات خود بود.

جدیتی که ایران در گام های اول و دوم کاهش برخی از تعهدات برجامی خود نشان داد، اروپا را واداشت که فرانسه را مأمور مذاکره با تهران بکند تا شاید ایران را از اجرای گام سوم بازدارد که این گام سوم یک روز دیگر اجراء خواهد شد.

سفر مقامات فرانسوی به تهران و سفر محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران به فرانسه هنگام برگزاری اجلاس گروه 7 و سفر عباس عراقچی معاون وزیر خارجه ایران به فرانسه در صدر هیأت اقتصادی و مالی و دیدار 10 ساعته اش با مقامات فرانسوی برای بررسی پیشنهاد فرانسه مبنی بر نجات توافقنامه هسته ای انجام گرفت پیشنهادی که شامل باز کردن یک خط اعتباری 15 میلیارد دلاری به نفع ایران در قبال خودداری تهران از اجرای گام سوم است.

عراقچی که مذاکرات ماراتونی با طرف فرانسوی را هدایت می کرد، روز سه شنبه در اسلوونی – مقصدش پس از پاریس – اعلام کرد که مذاکرات تهران با پاریس درباره درخواست های ایران مبنی بر "فروش نفت و نحوۀ دریافت درآمدهای نفتی" بود و اجرای کامل توافقنامه هسته ای توسط ایران منوط به فروش نفتش و رسیدن بی قید و شرط این نفت به دست خریدارانش است.

امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه اخیراً در تماسی تلفنی شبیه سخنان عراقچی را از زبان حسن روحانی رئیس جمهوری ایران شنید به عبارت دیگر اروپا چاره ای بجز خرید نفت ایران یا باز کردن یک خط اعتباری به ارزشی معادل درآمدهای نفتی ندارد به این معنی که درآمدهای نفتی حکم ضمانت را پیدا می کند و ایران از ساز و کار "پیش فروش" برخوردار می شود.

خط اعتباری پیشنهادی حدود 15 میلیارد دلار است که ظرف مدت 4 ماه یعنی تا اواخر سال 2019 به ایران اعطاء می شود و اگر توافقی با پاریس حاصل شود، ایران در این مدت چهار ماهه حدود صد در صد درآمدهای نفتی خود را به دست می آورد.

منابعی در فرانسه اعلام کرد که پیشنهاد پاریس نیاز به تأیید ترامپ دارد و به همین دلیل شاید مکرون وزیر دارایی خود را به واشنگتن بفرستد تا رضایت ترامپ را برای تأیید این پیشنهاد به دست بیاورد. این مساله که در راستای روابط فرانسه و آمریکا است، ارتباطی به ایران ندارد زیرا ایران با ضرس قاطع اعلام کرده است که انصرافش از کاهش تعهدات برجامی خود منوط به دریافت 15 میلیارد دلار در مدت 4 ماهه است و این مبلغ فقط مربوط به فروش نفتش می شود نَه چیز دیگری.

ماجد حاتمي

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها