تحلیل روز/

هندسه ای بدون المهندس!؟/ نگاهی به ساختار جدید الحشد الشعبی

هندسه ای بدون المهندس!؟/ نگاهی به ساختار جدید الحشد الشعبی
سه شنبه 2 مهر 1398 - 12:51

عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر عراق، اخیرا، فرمان بازنگری در ساختار حشد الشعبی را صادر کرد، صدور این فرمان در خصوص بازنگری در ساختار حشد الشعبی و هرم فرماندهی آن  تحلیل‌ها و واکنش‌های متفاوتی، برانگیخت.

العالم _ عراق

براساس این فرمان، این اختیار به "فالح الفیاض" رئیس هیئت حشد الشعبی داده شد که مسئول و مدیرانی را در این هیئت تعیین کند و همه عناوین و سمت های پیشین را که با چارت اصلی حشد الشعبی مغایرت دارند، حذف کند.

چارت جدید سازمانی، ساختاری کلاسیک دارد، راس هرم فرماندهی این گروه به دفتر رئیس هیئت و دفتر دبیرکل هیئت تقسیم شده و هر کدام از این بخش‌ها زیر شاخه‌هایی دارند.

10 دایره مدیریتی لوجستیکی، 8 فرماندهی جنگی اجرایی از زیر شاخه های دفتر رئیس هیئت، 5 معاونت اصلی از جمله دایره معاونت عملیاتی و اطلاعاتی ، 25 دایره معاونت و 8 فرماندهی عملیاتی در استان های مختلف از زیر شاخه های دفتر دبیر کل هیئت حشد الشعبی محسوب می شوند.

از زمان پیدایش حشد الشعبی از سال 2014 که عراق درگیر تروریسم بود تاکنون، فرصت طلبان از داخل و خارج عراق، کمین کرده و در انتظار تضعیف آن هستند، این فرصت طلب ها اینبار به فرمان تغییر ساختار حشد الشعبی جشم دوخته اند و امید دارند در ساختار جدید و لغو مسئولیت معاون رئیس هیئت که "ابومهدی مهندس" عهده دار آن است، از مسئولیت برکنار شده و نقش وی در حشد الشعبی کمرنگ شود.

"محمد البصری" در گفتگو با العالم گمانه زنی ها در خصوص حذف المهندس را به شدت تکذیب و تاکید کرد که چنین رویکردی درخصوص مهندس تلاشی است برای ماهی گرفتن از آب گل آلود اما به رغم تمام این ها ابو مهدی المهندس ریاست ستاد مشترک ارتش یا دبیر کلی هیئت را برعهده خواهد گرفت و رویای دشمنان حشد الشعبی محقق نخواهد شد.

در همین حال منابع دولتی اعلام کردند که چارت جدید ساختار حشد الشعبی به دنبال مذاکرات و رایزنی های طرف های دولتی و فرماندهان حشد الشعبی که هفته ها طول کشید تصویب شد و المهندس نیز در این مذاکرات حضور داشت.

درخصوص لزوم بازنگری در ساختار حشد الشعبی که در شرایط جنگی اضطراری ایجاد و چارت بندی شده بود هیچ مناقشه ای نیست اما پر واضح است که آمریکا جهت کاهش نقش حشد الشعبی به دولت عراق فشار می آورد و این امر محور سخنان هر مقام آمریکایی است که به بغداد می رود و به همین دلیل است که ناظران بازنگری در ساختار حشد الشعبی را یک ضرورت می دانند که در عرصه داخلی آن را تقویت و در عرصه خارجی آن را تثبیت می کند.

این اقدام برای دولت عراق یک تیر و دو نشان بود، نشان اول ارسال این پیام به خارج بود که حشد الشعبی زیر مجموعه حکومت عراق فعالیت می کند و خارج از آن نیست، دومین هدف نیز این بود که در عرصه داخلی هر طرفی که نسبت به حشد الشعبی احساس خطر می کرد اقناع شود که ساختار جدید در حشد الشعبی ضامن حقوق منتسبان آن و عضوی از دولت است.

اما اظهارات دشمنان حشد الشعبی درخصوص برکناری شخص ابو مهندس از این گروه، اظهارات بی پایه و اساسی است که این دشمنان در هر برهه ای از این 5 سال گذشته از بیان اظهارات اینچنینی با هدف تضعیف جایگاه حشد الشعبی فروگذار نکرده اند، در ابتدا خواستار انحلال حشد الشعبی شدند اما این تلاششان با شکست مواجه شد، در مرحله دوم تلاش کردند از تصویب قانون به رسمیت شناختن حشدالشعبی به عنوان زیر مجموعه نظامی عراق در پارلمان این کشور جلوگیری کنند اما در این فقره نیز به در بسته خوردند و سپس تلاش کردند حشد الشعبی را با نیروهای نظامی عراق ادغام کنند که این بار نیز شکست خوردند.

امروز، دشمنان حشد العشبی پس از تلاش های مذبوحانه پیشین در تلاشند ابومهندس را در ساختار جدید الحشد الشعبی کنار بگذارند اما از این مسئله غافلند که حتی اگر این مجاهد از صحنه کنار رود حدود 150 هزار مجاهد دیگر شبانه روز از امنیت و استقلال دولت عراق محافظت می کنند.

نويد بهروز

پربیننده ترین خبرها