رئیس جمهور لبنان در صدد سفر به دمشق است

رئیس جمهور لبنان در صدد سفر به دمشق است
جمعه 5 مهر 1398 - 10:39

رسانه های لبنان از احتمال سفر رسمی میشال عون، رئیس جمهور این کشور به سوریه خبر دادند. محور این سفر بازگرداندن پناهجویان سوری به کشورشان است.

العالم - لبنان

روزنامه الدیار با اشاره به این موضوع نوشت: عون قصد دارد به منظور هماهنگی برای بازگرداندن پناهجویان سوری، در عالی ترین سطح با رهبران سوریه رایزنی کند.

به نوشته روزنامه الدیار، عون به طور جدی در صدد سفر به سوریه است و به احتمال پیش از سفر، زیاد جبران باسیل، وزیر خارجه لبنان را برای دیدار با مقامات سوریه به این کشور می فرستند.

به نوشته الدیار این در حالی است که فرانسه به عون هشدار داده است که از این سفر پرهیز کند زیرا با این کار هم آینده سیاسی خود را به خطر می اندازد و هم اینکه کمکی به پیشبرد پرونده پناهجویان سوری در لبنان نمی کند. زیرا بازگشت پناهجویان نیازمند منابع مالی است و دمشق قادر به تأمین این منابع نیست کما اینکه سازمان ملل هم به تبع سیاست های واشنگتن، آوارگان و پناهجویان را مجبور می کند هر جا که هستند بمانند.

روزنامه "الشرق الاوسط"، چاپ ریاض نیز به نقل از یک منبع لبنانی در دولت این کشور نوشت: ابراز تمایل میشل عون به گفتگوی مستقیم با دولت سوریه، واکنش منفی مخالفان دولت سوریه در لبنان را به دنبال نخواهد داشت.

این روزنامه خاطرنشان کرد: مخالفان بشار اسد در لبنان ارتباطی بین بازگشت آوارگان و توافق بر سر راه حل سیاسی در سوریه قائل نیستند لذا چنانچه عون بتواند همتای سوری خود را به بازگشت پناهجویان راضی کند، تحسین همه گروه های سیاسی را برخواهد انگیخت.

الشرق الاوسط همچنین نوشت در حال حاضر طرح روسیه برای بازگشت آوارگان با چندین چالش روبه روست. این در حالی است که برخی منابع شبه رسمی در بیروت پیش بینی کرده اند که مسکو برای احیای طرح یادشده دست به اقدامی فوری خواهد زد.

گفتنی است رئیس جمهور لبنان در سخنرانی خود در سازمان ملل خواستار همکاری رهبران جهان برای بازگشت ایمن پناهجویان به کشورشان شده است.

پربیننده ترین خبرها