انهدام 68 درصد از هواپیماهای اسرائیلی توسط موشک های سوریه

انهدام 68 درصد از هواپیماهای اسرائیلی توسط موشک های سوریه
جمعه 5 مهر 1398 - 12:46

سوریه در دهه هفتاد از قرن گذشته به منظور دفاع از دمشق در مقابل حمله های هوایی اقدام به ایجاد سامانه دفاعی کرد.

العالم - سوریه

در مقاله ای به قلم یک ژنرال بازنشسته به نام "الکساندر لوزان" آمده است که رهبران جمهوری عربی سوریه در نیمه دوم دهه هفتاد از رهبران "اتحاد جماهیر شوروی" خواستند با فروش تجهیزات دفاعی و اعزام کارشناس نظامی، سوریه را برای ایجاد سامانه پدافند هوایی کمک کنند.

سامانه های پدافندی ویرانگر

روسیه پیش از این تجهیزات پدافند هوایی "اس - 75" و "اس - 125" و دیگر سامانه های پدافند هوایی را در اختیار کشورهای دیگر قرار داده بود.

یک پژوهش تحلیلی نشان می دهد که سامانه های پدافندی که با عنوان "مکعب" به کشورهای دیگر صادر شده اند، بهترین گزینه پدافند هوایی برای سوریه هستد.

گفتنی است که استفاده از این سامانه ها در جنگ 1973 موفقیت آمیز بود؛ به طوری که سامانه های پدافندی مستقر در خاک مصر و سوریه 68 درصد از جنگنده های اسرائیلی را – که اغلب فانتوم و میراژ بودند- را منهدم کردند. این حقیقت شوک بزرگی به کارشناسان نظامی اسرائیلی و پنتاگون وارد کرد و ضرورت تدابیر فوق العاده همچون خرید شمار زیادی از جنگنده های فانتوم از آمریکا را برای این رژیم بیش از پیش اجتناب ناپذیر کرد.

دفع حمله قایقها

در این پژوهش همچنین بر ضرورت تجهیز این سامانه ها به ابزارها و تجهیزات پدافند هوایی کوتاه برد "استریلا" و "شیلکا" تأکید شده است. به محض ورود این سامانه ها به سوریه بلافاصله ضرورت راه اندازی هر چه سریعتر آنها مطرح شد. زیرا همزمان تعدادی از قایق های تندرو اسرائیلی به کشتی "لنینسکی کومسومول" – حامل تجهیزات پدافند هوایی – حمله کردند اما با آتش سامانه های "شیلکا" رو به رو شده و شکست خوردند در این درگیری یک فروند از قایق ها منهدم شده و دیگر قایق ها نیز متحمل خساراتی شدند.

جلوگیری از تجاوز به حریم هوایی

بیش از یک سال سوریه زیر سایه سامانه پدافند هوایی از حمله جنگنده های از حملات هوایی رژیم صهیونیستی در امان ماند.

استفاده از این تجربه با استقرار سامانه های کوتاه برد در کنار سامانه های دوربرد همچنان ادامه یافت.

شایان ذکر است که سامانه اس 200 ام یک فروند هواپیمای "هاوکی" آمریکا را که وارد حریم هوایی سوریه شده بود سرنگون کرد.

پربیننده ترین خبرها