مردم سوریه بزرگ‌ترین برنده بازگشایی گذرگاه با عراق هستند

مردم سوریه بزرگ‌ترین برنده بازگشایی گذرگاه با عراق هستند
چهارشنبه 10 مهر 1398 - 16:19

روزنامه فرامنطقه‌ای رای الیوم بازگشایی گذرگاه مرزی القائم-بوکمال در مرز عراق با سوریه را که در حقیقت مسیری از چین تا مدیترانه است، بیشتر به سود مردم سوریه دانست.

العالم - سوریه

روزنامه فرامنطقه‌ای «رای الیوم» سرمقاله خود را به موضوع بازگشایی گذرگاه القائم-بوکمال در مرز عراق با سوریه اختصاص داد.

این روزنامه الکترونیکی که از لندن بروزرسانی می‌شود، در عنوان این سرمقاله نوشت، با باز کردن گذرگاه‌ عراق و سوریه مسیر تسلیحاتی استراتژیکی که از چین به بیروت با عبور از بغداد، تهران و دمشق می‌گذرد، ایجاد خواهد شد. چرا مردم سوریه بزرگترین برنده خواهند بود؟ آیا نخست وزیر عراق به دلیل مخالفت با آمریکا و حمله اسرائیل سزاوار تشکر نیست؟ چه زمانی اردن قدم جسورانه‌‌ بر میدارد؟

در این یادداشت آمده است: عراق گذرگاه القائم - بوکمال در مرز شمال غربی خود با سوریه را پس از هشت سال بسته ماندن بازگشایی کرد و این به نفع تثبیت انسجام جغرافیایی بین دو کشور مهم در محور مقاومت به رهبری ایران و رابطه تاریخی بین دو کشور همسایه است.

نویسنده افزود: ارتباط جغرافیایی بین عراق و سوریه پس از سال‌ها وقفه به معنای باز کردن کریدور زمینی از چین به مدیترانه فراتر از کنترل ایالات متحده و متحدان آن و به ویژه اسرائیلی‌ها است.

وی تصمیم نخست وزیر عراق عادل عبدالمهدی مبنی بر افتتاح این گذرگاه در برابر فشارهای آمریکا و حملات هوایی و موشکی اسرائیل را گامی جسورانه توصیف کرد که تأیید می‌کند عراق تصمیم خود را یکسره کرده و تصمیم گرفته است به محور مقاومت بپیوندد.

رای الیوم نوشت: این بدان معناست که حدود شش تریلیون دلار که توسط ایالات متحده در این کشور از طریق تهاجم و اشغال آن سرمایه گذاری شد تا هر گونه خطری که ممکن است علیه رژیم اشغالگر اسرائیل به وجود بیاورد ، دود شد و به هوا رفت و بعید نیست که گام بعدی اخراج نظامیان آمریکایی حاضر در خاک عراق باشد که شمار آنها بالغ بر شش هزار سرباز است.

این روزنامه افزود: مهم ترین معنای این مرحله، تاکید بر پایان یافتن یا پایان دادن به خطر گروه‌های تروریستی نظیر داعش منطقه را ظرف پنج سال گذشته به کنترل خود درآوردند، نیست بلکه افتتاح مسیر زمینی استراتژیک بین ایران ، سوریه و لبنان همچنین می‌تواند نقش مهمی در رساندن تسلیحات از قبیل موشک‌های بالستیک ، هواپیماهای بدون سرنشین و وسایل نقلیه زرهی بدون نیاز به فرودگاه‌ها بخصوص فرودگاه بین المللی دمشق را داشته باشد که طی هفت سال گذشته انبارهای مجاورت آن در معرض چندین حمله هوایی اسرائیل قرار داشته است.

نویسنده، مردم سوریه را که تحت محاصره شدید ایالات متحده و کشورهای عربی قرار دارند، بزرگترین ذینفع از افتتاح مرز با کشور عراق و و تقویت همکاری تجاری، سیاسی و اجتماعی با این کشور خواند و افزود: این گذرگاه محاصره ناعادلانه را خواهد شکست و بازاری بزرگ برای صادرات غلات، سبزیجات، میوه، محصولات کشاورزی و صنعتی سوریه باز خواهد کرد.

وی افزود: در همین راستا سفرهای زیارتی و درمانی عراقی‌ها به سوریه را فراهم می‌کند زیرا هنوز بیمارستان‌های سوریه از بسیاری از کشورهای دیگر حتی در کشورهای نفت خیر پیشرفته‌تر هستند.

رای الیوم نوشت: شاید برای بیش از 20 میلیون سوری یک اتفاق خوشحال کننده باشد که تاریخ افتتاح این گذرگاه با فرا رسیدن فصل سرما همزمان شده است، زیرا مردم سوریه به سوخت و فرآورده‌های نفتی احتیاج دارند که بدون موانعی به آنها خواهد رسید. نفتکش ایران که در جبل طارق توقیف شد و محموله خود را در بندر طرطوس خالی کرد به دلیل مخالفت مقامات مصری با عبور آن از کانال سوئز به سه ماه زمان برای رسیدن به مقصد نهایی خود زمان لازم داشت و مجبور شد از طریق راس الرجاء الصالح در دورترین نقطه جنوب آفریقا به سمت تنگه جبل طارق و دریای مدیترانه حرکت کند.

به باور نویسنده این یک لحظه تاریخی است که سزاوار آن است که نه تنها در سوریه و عراق و مردم آنها بلکه توسط همه اقوام عرب جشن گرفته شود. هرگونه نزدیکی بین دو کشور برادر عربی به ویژه در سایه پروژه‌های تجزیه و تخریب آمریکا و اسرائیل ارزش تجلیل دارد.

در پایان نویسنده ابراز امیدواری کرد که دولت اردن هم گامی مشابه برداشته و ممنوعیت‌هایی که آمریکا بر بازرگانان اردنی برای ممانعت از هر گونه تجارت با سوریه از طریق گذرگاه مرزی جابر گذاشته است به چالش بکشند. برای اردن شرم آور است که تسلیم باج خواهی آمریکا شده و در برابر تحریم‌های آمریکا در صورت مخالفت با دیکته‌های تحقیر آمیز آن سکوت اختیار کند.

فارس

پربیننده ترین خبرها