آیا بن سلمان در اعتماد به ترامپ اشتباه کرده ؟

آیا بن سلمان در اعتماد به ترامپ اشتباه کرده ؟
جمعه 12 مهر 1398 - 09:49

عربستان سعودی توسط سران سه کشور، برای حل بحران یمن چراغ سبز نشان داده و دست دوستی به سوی ایران دراز کرده است.

العالم نظرکده

به نظر می رسد عربستان دیگر به دولت ترامپ اعتماد ندارد اما آیا می خواهد تصمیماتی اتخاذ کند که در راستای دوستی با تهران باشد؟

برخی پژوهشگران سیاسی تاکید دارند عربستان عملا سران سه کشور یعنی عادل عبدالمهدی نخست وزیر عراق، عمران خان نخست وزیر پاکستان و امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه را مکلف کرده برای یافتن راه حل مسالمت آمیز برای خروج از باتلاق یمن، با ایران مذاکره کنند.

آنها اعلام کردند عربستان پس از اینکه به یقین رسید آمریکا برای ورود به جنگ ضد ایران و به نفع عربستان آمادگی ندارد، از طریق میانجی هایش پیام هایی ارسال کرد که بدترین اتفاق برای عربستان مذاکره آمریکا با ایران به ویژه پس از ساقط شدن پهپادش توسط این کشور و ناتوانی اش در جنگ علیه ایران است.

برخی تحلیلگران معتقدند، عربستان دیگر تحمل ناکامی ها به ویژه عملیات بزرگ ارامکو و توقف نیمی از تولیدات نفتی اش را ندارد ، به ویژه اینکه دولت امریکا، به خاطر دشواری سرپوش گذاشتن بر جنایت هایشان در یمن، آنان را برای پایان دادن به جنگ یمن تحت فشار قرار داده است.

آنان تاکید کردند محمد بن سلمان ولی عهد سعودی به این باور رسیده که به اندازه بند انگشتی نمی تواند از دولت یمن جلو بزند زیرا رزمندگان یمنی در برابر ماشین غول پیکر اقتصادی و نظامی سعودی، شگفت انگیزترین قهرمانی های جهان را ثبت کردند و ضربات قدرتمندی به عربستان و عمق اراضی اش وارد کردند که موجب شد این مساله موجب شد تا بن سلمان بدون دریافت چیزی از ترامپ که در صدد دوشیدنش بود ، دیگر به وی اعتماد نکند.

آنان به نکته ی حساسی اشاره کردند و ان اینکه اصولا وضعیت عربستان؛ انعکاس وضعیت امریکا و بیانگر ناکامی بزرگترین حامی عربستان یعنی امریکا ست.

برخی ناظران نیز تمایل عربستان به صلح با ایران را پس از ناکامی آمریکا در سطح جهانی در اعمال فشار و تحریم های اقتصادی علیه ایران، زمزمه های امریکا دانسته و تاکید کردند نتیجه این است که در صورت شکست مهره بزرگ یعنی آمریکا، مهره کوچک یعنی محمد بن سلمان نیزشکست خواهد خورد.

نظر شما چیست ؟

آیا ریاض بدون اجازه امریکا می تواند دست به چنین اقدام مهمی بزند؟به ویژه که همه خطاها و جنایت هایش را می پوشاند.

انگیزه عربستان برای صلح با ایران چیست ؟

آیا عربستان آماده پایبندی به چیزهایی که میانجی هایش گفته اند است ؟

پربیننده ترین خبرها