بازداشت کنشگران محیط زیست در لندن/ معترضان خیابان مقابل دفتر نخست وزیری انگلیس و پارلمان را قرق کردند

بازداشت کنشگران محیط زیست در لندن/ معترضان خیابان مقابل دفتر نخست وزیری انگلیس و پارلمان را قرق کردند
دوشنبه 15 مهر 1398 - 14:11

پلیس لندن از بامداد امروز (دوشنبه) عملیات بازداشت کنشگران محیط زیست را که قرار است به مدت دو هفته با برگزاری تجمعات اعتراضی گسترده در پایتخت انگلیس اختلال ایجاد کنند، آغاز کرد.

العالم ـ اروپا

گزارش‌ها حاکیست که در ساعات اولیه آغاز به کار این حرکت اعتراضی، پلیس ۲۱ فعال محیط زیست را دستگیر کرده است.

اعضای گروه «قیام علیه انقراض» اکنون خیابان مقابل دفتر نخست وزیری انگلیس و پارلمان را قرق کرده و قصد دارند تا در روزهای آینده مسیرهای منتهی به تمام وزارتخانه‌ها و مناطق پرتردد شهر را مسدود کنند.

معترضان می گویند که این حرکت اعتراضی به مراتب گسترده‌تر و سنگین‌تر از اعتراضات فروردین ماه برگزار خواهد شد که در جریان آن، پنج نقطه از محله‌های پرتردد پایتخت انگلیس مختل و پلیس مجبور شد برای کنترل این اعتراضات، بیش از ۱۰ هزار نیروی اضافی بسیج و ۶ هزار پوند هزینه کند.

دور تازه اعتراض کنشگران محیط زیست همرمان با تظاهرات مشابه در ۶۰ شهر جهان از جمله نیویورک، برلین و سیدنی برگزار می‌شود.

گزارش ها حاکیست پلیس استرالیا و نیوزیلند صبح امروز دهها کنشگر محیط زیست را دستگیر کرده اند.

۳۰ کنشگر محیط زیست در سیدنی پس از آن دستگیر شدند که صدها نفر دیگر یکی از خیابان های پرتردد و شلوغ این شهر را قرق کردند.

گروه «قیام علیه انقراض» لندن می گوید، از فروردین ماه گذشته تاکنون هزاران کنشگر محیط زیست به عضویت این گروه درآمده و انتظار می رود ۳۰ هزار نفر در اعتراضات پیش رو شرکت کنند.

معترضان روز گذشته(یکشنبه) با برگزاری آنچه مراسم افتتاحیه خواندند، در میدان مشهور «ماربل آرچ» در مرکز پایتخت تجمع و اعتراض خود را به بی توجهی دولتمردان به تغییرات اقلیمی اعلام کردند.

این گروه که سال گذشته تشکیل‌ شد سه درخواست اصلی دارد: از دولت می‌خواهد که درباره تغییرات آب و هوایی حقیقت را بگوید؛ سطح آلایندگی‌های ناشی از گاز سمی دی‌اکسید کربن را تا سال ۲۰۲۵ میلادی به صفر برساند و یک گروه از شهروندان نیز بر این فرآیند نظارت کند.

آنها همچنین خواستار اعلام رسمی وضع اضطراری آب و هوایی هستند که بعید است دولت لندن پس از چراغ سبز نشان دادن به شرکت‌های نفتی برای حفاری نفت «شل» موسوم به «فرکینگ» با آن موافقت کند.

اعلام وضع فوری یا اضطراری به معنای اعلام وضعی مانند زلزله یا سیل و سایر بلایای طبیعی است که در آن، جان یا دارایی افراد در معرض خطر فوری و قطعی قرار دارد و دولت باید رسیدگی به این خطر را در اولویت کارهای خود قرار دهد.

معترضان به تعبیری می گویند که تا دو هفته و به تعبیر دیگری تا رسیدن به درخواست‌های خود دست از تظاهرات بر نخواهند داشت.

به گزارش ایرنا، این تحولات در حالی صورت می گیرد که لندن در آستانه خروج از اتحادیه اروپا روزهای پر حرارتی را پشت سر می گذارد.

«بوریس جانسون» نخست وزیر انگلیس هفته گذشته طرح جدید نحوه خروج از اتحادیه اروپا را ارائه کرد اما با استقبال سرد سران اروپا مواجه شده است.

نماینده شورای اروپا در امور برگزیت طرح جدید بوریس جانسون را غیر عملی خوانده و می‌گوید اگر تا چند روز آینده طرح جدیدی ارائه نشود برگزیت بی توافق اجتناب ناپذیر خواهد بود.

«امانوئل مکرون» رئیس جمهوری فرانسه هم یک هفته به بوریس جانسون فرصت داده تا طرح خود را اصلاح ارائه کند.

انگلیس تا ۳۱ اکتبر یعنی کمتر از یک ماه مهلت دارد تا درباره چگونگی خروج از اتحادیه اروپا به توافق رسیده یا بدون توافق این اتحادیه را ترک کند.

«اسکای نیوز» امروز گزارش داد در حالیکه این روزها مردم درگیر برگزیت هستند، جای تعجب است که تغییرات اقلیمی تا این حد برای نسل جوان مهم است.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها