تحلیل روز/

شرق فرات؛ نصیحتی برای گوش شنوا

شرق فرات؛ نصیحتی برای گوش شنوا
سه شنبه 16 مهر 1398 - 17:24

روز چهاردهم دسامبر 2018 پس از تهدیدهای اردوغان به حمله نظامی به مواضع یگان حفاظت کردها در شرق فرات، ترامپ و همتای ترکش اردوغان در گفتگوی تلفنی درباره "همکاری های بیشتر و گسترده تر در سوریه" توافق کردند. آنکارا این نیروها را تروریستی می داند.

العالم - تحلیل روز

روز نوزدهم دسامبر 2018 ترامپ به بهانه اینکه "داعش" شکست خورده است، دستور خروج نیروهای آمریکایی از سوریه را صادر کرد. در آن زمان "قسد" و "مسد" (شورای سوریه دموکرات) طرح خروج آمریکا از سوریه را خنجری در پشت توصیف کردند؛ در تاریخ ششم اکتبر 2019 واشنگتن اعلام کرد که ترکیه از مدتها پیش در صدد انجام عملیات نظامی در شمال سوریه است و به زودی دست به اجرای عملیات نظامی خواهد زد و نیروهای آمریکایی هم منطقه را ترک خواهند کرد.

یک روز بعد نیروهای آمریکایی شروع به خروج از مناطق مجاور مرزهای ترکیه در خاک سوریه کرده و دو برج دیده بانی را هم در شمال شرق سوریه در تل ابیض و رأس العین تخلیه کردند.

این بار هم نیروهای سوریه دموکرات، "قسد" این تصمیم آمریکا را "خنجری از پشت" توصیف و تأکید کردند که با اینکه قویترین و مهمترین متحد واشنگتن بودند اما ترامپ با همان دید تاجرانه خود و به صراحت به ما گفت که به اندازه کافی برای ما خرج کرده است و ما هزینه زیادی روی دست آمریکا می گذاریم. او گفت که ائتلاف با ما دیگر به نفع آمریکا نیست و بعد پیامی می فرستد که نیازمند تشریح و رمزگشایی است و در واقع به نوعی سعی می کند جلوی مسیری را که از قبل طی شده و به هدف نزدیک است و چیزی به تحقق آروزی دیرین برای ایجاد منطقه امن نمانده است، بگیرد. ترامپ در پیام خود ترکیه را تهدید می کند که اگر پا از گلیم خود فراتر بگذارد، اقتصاد این کشور را نابود خواهد کرد.

او در صفحه شخصی خود در توئیترمی نویسد: "من یک بار دیگر تأکید می کنم ،اگر ترکیه کاری کند که من با هوش و نبوغ سرشار تشخیص دهم که از حد خود فراتر رفته ، اقتصاد این کشور را به طور کامل ویران خواهم کرد."

او در این یادداشت تصریح می کند که ترکیه قبلا هم از این کارها کرده است.

زیرا "مولود چاووش اوغلو"، وزیر خارجه ترکیه در یادداشت توئیتری بر عزم کشورش برای اجرای عملیات نظامی در شمال شرق فرات و "پاکسازی منطقه از وجود تروریست ها" برای "تحقق صلح و ثبات و آرامش در سوریه" تأکید کرده بود .

اما بدون شک ، هیچ توافق و زد و بندی که به زیان امنیت سوریه باشد،امنیت را برای این کشور به ارمغان نمی آورد ، چرا که راه های برقراری امنیت در سوریه کاملا مشخص و آشکاراست. در همین راستا محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران بر مخالفت صریح کشورش با انجام هر گونه تحرک نظامی ترکیه تأکید کرد و خواستار احترام به حاکمیت سوریه شد.

ظریف در تماس تلفنی با چاووش اوغلو، همتای ترک خود بر ضرورت مقابله با تروریست ها و ایجاد صلح و امنیت و ثبات در سوریه تأکید کرد و گفت که توافقنامه آدانا بین دمشق و آنکارا بهترین راه برای رفع نگرانی ترکیه در قبال سوریه است.

فیصل مقداد، معاون وزیر خارجه سوریه هم تأکید کرد که یک حقیقت مسلم هست و آن اینکه سوریه همواره از ذره ذره خاک خود درمقابل متجاوزان و اشغالگران دفاع می کند و هر کس که خود را در دامان بیگانگان بیندازد، آنها عاقبت وی را بیرون می اندازند.

سوریه از خاک خود دفاع می کند و دیگران بهتر است که خود را به دردسر نیندازند.

  • محمود غريب

پربیننده ترین خبرها