نشست مصر، قبرس و یونان؛ السیسی: جداشدن بخشی از خاک سوریه مردود است

نشست مصر، قبرس و یونان؛ السیسی: جداشدن بخشی از خاک سوریه مردود است
سه شنبه 16 مهر 1398 - 21:06

پنجمین نشست سه جانبه قبرس، یونان و مصر در قاهره برگزار شد و عبدالفتاح السیسی در سخنانی ضمن حمله به ترکیه، بر لزوم حفظ تمامیت ارضی سوریه تأکید کرد.

العالم -آفریقا

پنجمین نشست سه جانبه قبرس، یونان و مصر امروز (سه‌شنبه) با حضور «نیکوس اناستاسیادس» رئیس‌جمهور قبرس و «میتسوتاکیس» نخست‌وزیر یونان در کاخ الاتحادیه قاهره برگزار شد.

به نوشته پایگاه خبری الیوم السابع، موضوعات اصلی این نشست در خصوص همکاری‌های سه‌جانبه به خصوص در زمینه انرژی و همچنین همکاری‌های در خصوص اوضاع منطقه‌ای، مبارزه با تروریسم و مهاجرت غیر قانونی بود.

تنش با ترکیه وجه مشترک سه کشور محسوب می‌شود و همان طور که پیش ازین «بسام راضی» سخنگوی ریاست‌جمهوری مصر گفته بود، «راههای مقابله با تنش آفرینی ترکیه» از مسائل مورد بحث در این دیدار سه جانبه بود. اولین دور این نشست در اکتبر سال ۲۰۱۵ به ابتکار مصر برگزار شد.

پس از این نشست، سه نفر در کنفرانس خبری مشترک شرکت کردند و السیسی خطاب به خبرنگاران گفت که گفت‌و‌گوهای با قبرس و یونان در خصوص شرایط خاورمیانه و تنش در منطقه بود.

او بدون نام بردن از کشور خاصی، گفت که برخی کشورها تروریست‌ها را در خود جای داده و از آنها حمایت و پشتیبانی می‌کنند و مبارزه با تروریسم نیازمند عزم جدی همه کشورها در منطقه و جهان است.

السیسی در بخش دیگری از سخنان خود به سوریه اشاره کرد و گفت که سه کشور به طور قاطع به طور قاطعانه استفاده از گزینه نظامی در سوریه را رد می‌کنند. او همچنین گفت که جدا کردن بخشی از خاک سوریه و ایجاد مسأله جدید در منطقه نقض قوانین بین‌المللی است.

رئیس‌جمهور مصر در خصوص موضوع فلسطین نیز، با تأکید بر تشکیل دولت فلسطینی بر مبنای مرزهای ۱۹۶۷ به پایتختی قدس شرقی، گفت که مسأله فلسطین همچنان مهم‌ترین موضوع خاورمیانه است و هیچ جایگزینی جز بازگرداندن حقوق قانونی مردم فلسطین به آنها برای حل بحران وجود ندارد.

«نیکوس اناستاسیادس» رئیس‌جمهور قبرس نیز با ادعای اینکه همکاری میان سه کشور ترکیه، قبرس و یونان در زمینه انرژی نقش بسزایی در ثبات و آسایش مردم خاورمیانه دارد؛ حفاری‌های نفتی ترکیه در نزدیکی قبرس را محکوم کرد و گفت که حفاری‌های ترکیه نقض حقوق قبرس و قوانین بین‌المللی است و نیکوزیا از تمام ابزارهای دیپلماتیک برای توقف اقدامات ترکیه بهره خواهد برد.

ترکیه از چهارم ماه می گذشته عملیات کشف و استخراج نفت و گاز از منطقه نزدیک به قبرس شمالی را با استفاده از کشتی‌های حفاری خود آغاز کرده است. منطقه‌ای که اتحادیه اروپا مدعی است به قبرس یونانی‌نشین تحت نام واحد «قبرس» تعلق دارد.

فارس

پربیننده ترین خبرها