نظرکده/

آیا ارتش سوریه می تواند متجاوزان ترک را بیرون براند؟

آیا ارتش سوریه می تواند متجاوزان ترک را بیرون براند؟
سه شنبه 23 مهر 1398 - 15:57

نیروهای ترکیه همچنان به بهانه عملیات "چشمه صلح" اردوغانی، به تجاوز خود به سوریه ادامه می دهند و خاک این کشور از شهر جرابلس گرفته تا مالکیه در منتهی الیه شمال شرق این کشور در مثلث مرزی با ترکیه و عراق زیر چکمه ترک هاست.  

العالم - سوریه

چه تغییراتی در روند مقابله با تجاوز ترکیه به خاک سوریه به وجود آمده است؟ توافق بین دمشق و "قسد" چه معادله هایی را ترسیم خواهد کرد؟

آیا نیروهای ترکیه در مسیر پیشروی در داخل خاک سوریه با ارتش سوریه درگیر خواهند شد؟ نیروهای ترک باقیمانده در خاک سوریه چه سرنوشتی خواهند داشت؟

کارشناسان نظامی بر این باورند که برآوردها و تحلیل های اشتباه ترک ها و کردها در مقابل آمادگی ملی ارتش سوریه در شرایط کنونی، زمینه را برای بروز زلزله استراتژیک در شمال شرق سوریه فراهم کرده است. کما اینکه کارشناسان، سیاست نیروهای "قسد" را به دلیل تکیه به آمریکایی ها و اعتماد به آنها، احمقانه توصیف می کنند.

کارشناسان معتقدند که "قسد" 3 گزینه پیش رو داشت: نبرد تا آخرین نفس با توجه به عدم موازنه قوا، پناه بردن به خانه های خود در سایه نیروهای آمریکایی باقیمانده در منطقه و بالاخره تسلیم منطقه ای که ترک ها برای ایجاد "منطقه امن" به آن چشم دوخته اند به ارتش سوریه تا امنیت منطقه مورد نظر را به نفع کردها و نه ترک ها تأمین کند.

کارشناسان بر این باورند که حضور ارتش سوریه در شمال شرق این کشور، از یک سو طرح ترکیه برای ایجاد "منطقه امن" را خنثی کرد و از سوی دیگر با حضور و استقرار در بزرگترین شهر کردنشین، نقشه کردها را هم نقش بر آب کرد.

در همین راستا مشاوران سیاسی نیز بر این باورند که دولت سوریه به طور قانونی حق مداخله در منطقه شمال شرق این کشور – که اکنون عرصه تاخت و تاز نیروهای بیگانه شده است – را دارد. آنها معتقدند دولت سوریه حق دارد از تمام ابزارهای قانونی برای مقابله با تجاوز ارتش ترکیه استفاده کند.

از سوی دیگر دیپلمات ها معتقدند کردها پیش از این تحت فشار آمریکا مجبور به رد توافق با دولت سوریه بوده اند؛ اما پس از تجاوز ترکیه، مناطق مرزی را به ارتش سوریه واگذار کردند در حالی که دیگر مناطق همچنان زیر سیطره "قسد" باقی ماند.

دیپلمات ها معتقدند حضور نظامی روسیه در سوریه به منظور تقویت دولت این کشور در مقابل تروریسم صورت گرفته است.

نظر شما چیست؟

روند تنش بین ترکیه و سوریه به کجا می انجامد؟

آیا ارتش سوریه می تواند نیروهای ترکیه را از خاک سوریه بیرون کند؟

نظر شما درباره کشورهایی که تجاوز اردوغان به خاک سوریه را محکوم کرده اند چیست؟

پربیننده ترین خبرها