"کنفرانس منامه برای امنیت دریانوردی"؛ زمانی که شکست خورده ها دور هم جمع می شوند

دوشنبه 29 مهر 1398 - 15:49

به نظر می رسد خاندان آل خلیفه که با حمایت اشغالگران سعودی بر زندگی ملت بحرین چنبره زده است، با انداختن خود به دامان رژیم صهیونیستی، همچنان به دنبال حامی قوی تری است تا به کمک آن عمر حکومت ظالمانه و استبدادی خود را افزایش دهد. این رژیم پس از آنکه جایگاه خود را در داخل از دست داده است، می کوشد با کمک رژیم صهیونیستی جای پایی در سطح بین المللی به دست آورد.

العالم - تحلیل روز

حکومت بحرین مشروعیت خود را از دست داده و تبدیل به ابزاری بی ارزش در دست آل سعود شده است. این رژیم اکنون خنجری کهنه در دست رژیم صهیونیستی است و خاک این کشور را هم تبدیل به پایگاه آمریکا کرده است و اکنون خود، تبدیل به شکاف بزرگی برای نفوذ صهیونیست ها در منطقه شده است. روابط تاریخی آل خلیفه با رژیم صهیونیستی در سالهای گذشته نه تنها علنی شده است بلکه حکومت این خاندان در مناسبت هایی از مواضع رژیم صهیونیستی در قبال مسائل مختلف به شکل افراطی تری حمایت کرده است.

خالد بن احمد آل خلیفه، وزیر خارجه بحرین در اظهارات و مواضع خود سران رژیم صهیونیستی و همه سرکرده های عادی سازی روابط با این رژیم در جهان عرب را شگفت زده کرده است او یک بار گفته است که "اسرائیل" یک کشور در منطقه است و باقی خواهد ماند و تمام "عملیات های نظامی" که علیه ملت فلسطین، لبنان، سوریه، عراق و ایران انجام می دهد به نوعی دفاع از خود در مقابل تجاوز است.

در عمل هم بحرین تبدیل به "کمپ دیوید" جهان عرب شده است و هر موقع فرصتی دست دهد، صهیونیست ها و عربها در آنجا با هم ملاقات می کنند. این کشور حتی پس از برگزاری سمینار "صلح برای شکوفایی" در ژوئن گذشته به نوک پیکان حمله به آرمان فلسطین تبدیل شده است. این سمینار در واقع بعد اقتصادی معامله قرن بود که با نظارت و سرپرستی جراد کوشنر و با مشارکت رژیم صهیونیستی، عربستان، مصر، اردن و مغرب برگزار شد.

امروز نیز رژیم صهیونیستی از همان شکاف آل خلیفه به منطقه خلیج فارس نفوذ کرده است؛ اینبار بحرین میزبان کنفرانسی درباره "حفاظت از دریا و هوا" در خلیج فارس است که با همکاری آمریکا و لهستان و در ادامه کنفرانس ضد ایرانی ورشو برگزار می شود. کنفرانس ورشو در فوریه گذشته و با حضور و مشارکت وزرای خارجه کشورهای حاشیه خلیج فارس در کنار "اسرائیل" برگزار شد.

روشن است که این کنفرانس هم در چهارچوب تلاش های مأیوسانه دولت آمریکا برای تشکیل ائتلاف "خلیج فارس و اسرائیل" بر ضد ایران و به بهانه مقابله با خطرهایی که امنیت دریانوردی در خلیج فارس و دریای عمان و باب المندب وجود دارد، برگزار می شود.

نکته قابل توجه دیگر این است که کنفرانس منامه در تکمیل کنفرانس ورشو امروز و فردا برگزار می شود. این کنفرانس به دلیل مخالفت کشورهای اروپایی، روسیه، چین و حتی ترکیه با تلاش های آمریکا برای منزوی کردن ایران، قبل از برگزاری شکست خورده است و تبدیل به یک دور همی صرف بین "اسرائیل" و دشمنان ایران در حاشیه خلیج فارس شده است حتی برخی آن را نسخه ای از کنفرانس مادرید دانسته اند که در دهه نود از قرن بیستم بین این رژیم و فلسطینی ها و برخی کشورهای عربی برگزار شد.

بعید می دانیم که کنفرانسی که بحرین امروز میزبان آن است سرنوشتی بهتر از کنفرانس ورشو داشته باشد. کنفرانسی که با هدف ایجاد ائتلاف ضد ایرانی برگزار شد اما عنوانش را به "کنفرانس صلح و ثبات در خاورمیانه" تغییر داد. حتی گفته می شود پس از آنکه اغلب کشورهای بزرگ اروپایی اعلام کردند که قصد دارند مقامات درجه دوم خود را به این کنفرانس اعزام کنند و ترکیه هم کادر سفارتی خود را فرستاد و نتنیاهو تنها شرکت کننده بود، مایک پمپئو قصد داشت آن را لغو کند.

در آن کنفرانس پمپئو جز نتانیاهو و برخی امرا و شیوخ خلیج فارس کسی را برای گفتگو نیافت.

وی در آن زمان به آنها گفت: "بین سعودی ها، اماراتی ها، بحرین، اردن و اسرائیل منافع مشترکی وجود دارد و همه می دانند که کشورشان از سوی ایران تهدید می شود." و اینکه آمریکا بزرگترین ائتلاف بین المللی برای مقابله با خطرات در خاورمیانه را تشکیل خواهد داد.

سرنوشت کنفرانس منامه با عنوان "امنیت دریانوردی در خلیج فارس" به هر حال از کنفرانس ورشو بهتر نخواهد بود. زیرا تمام حوادث و تحولات جاری در منطقه خلیج فارس از زمان برگزاری از 10 ماه پیش تا الان نشان می دهند که این کنفرانس شکست خورده است. امروز دوباره همان شکست خورده ها دور هم جمع شده اند تا شکست دیگری برای خود رقم بزند.

نبيل لطيف - العالم

پربیننده ترین خبرها