ویژه برنامه العالم به مناسبت روز صادرات؛ 96 درصد از زعفران جهان در ایران کشت می شود + فیلم

دوشنبه 29 مهر 1398 - 17:17

به مناسبت روز ملی صادرات ایران، شبکه خبری العالم به کشت و زرع و تولید زعفران در ایران و صادرات آن به کشورهای منطقه و جهان و نیز اهمیت این محصول ایرانی پرداخته است.

العالم ـ ایران

"علی محمد شریعتی مقدم" بازرگان ایرانی مهمان برنامه "صباح جدید" که از شبکه خبری العالم پخش می شود، درباره صنعت زعفران در ایران گفت: حدود 96 درصد از زعفران جهان در ایران موجود است، این محصول علاوه بر استفاده در پخت و پز و رنگ دهی به غذا، در دیگر صنایع نیز به کار گرفته می شود؛ از جمله آنکه از زعفران برای ساخت برخی داروها استفاده می شود.

** استفاده از زعفران برای تقویت بینایی و مبارزه با سرطان

وی افزود: زعفران امروزه به عنوان یک دارو در نظر گرفته می شود و برای ساخت بسیاری از داروها بکار گرفته می شود که مشهورترین آنها داروهایی که برای بهبود و تقویت شرایط روحی و بدنی انسان استفاده می شوند. اخیرا برخی کشورها مانند نیوزیلند و استرالیا برای تقویت بینایی از زعفران استفاده می کنند. زعفران همچنین خواص ضد سرطانی دارد و این علاوه بر دهها ویژگی و خواص دیگر این محصول ایرانی است.

شریعتی مقدم که به کار صادرات زعفران می پردازد، خاطرنشان کرد: مقدار اندک زعفران نیز بسیار کاربردی است؛ زیرا رایحه بسیار معطر دارد. پزشکان استفاده از زعفران برای رفع اختلالات دوران جنینی و کاهش خطر زوال عقل و تقویت حافظه به استفاده از زعفران توصیه می کنند.

وی اظهار داشت: ویژگی ها و خواص معنوی زعفران نیز بسیار زیاد است. خواص موجود در این گیاه بیش از هر گیاه دیگری است و ما واقعا این خواص را لمس کردیم. همچنین قرآن بارها با زعفران نوشته شده است.

** استفاده از زعفران برای تقویت روحیه نظامیان

شریعتی مقدم تاکید کرد که مشهد از 800 سال پیش تاکنون مرکز تجاری خرید و فروش زعفران بوده است و این محصول از نواحی اطراف مشهد مانند قائن و بیرجند وارد مشهد می شود. پیش از این از زعفران برای تقویت روحیه نظامیان به منظور حضور موثر در میدان های جنگ استفاده می شد.

وی اظهار داشت: طی 30 سال گذشته توانستیم زعفران را به بسیاری از کشورها صادر کنیم و تلاش می کنیم تا شهرهای شمالی خراسان را نیز برای تولید این محصول آماده کنیم. در استان کردستان در شرق کشور نیز کشت‌زارهای زعفران ایجاد کردیم و کسانی را که خواهان کشت این محصول هستند بتوانند این ماده زراعی را تولید و سپس صادر کنند.

پربیننده ترین خبرها