گزارش روزنامه فرانسوی از بحران بی ثباتی کشورهای عربی

گزارش روزنامه فرانسوی از بحران بی ثباتی کشورهای عربی
دوشنبه 29 مهر 1398 - 17:31

روزنامه فرانسوی « لوموند » در گزارشی نوشت: باگذشت هشت سال از آغاز اعتراضات گسترده در بسیاری از کشورهای عربی، هنوز برخی از این کشورها ناآرام و بی ثبات هستند.

العالم ـ اروپا

در گزارش لوموند آمده است: هشت سال پس از اعتراضاتی که در سال ۲۰۱۱ بسیاری از کشورهای عربی را فرا گرفت، منطقه همچنان بی ثبات است.

سه کشور لیبی، یمن و سوریه همچنان صحنه جنگ و ناآرامی هستند و دو کشور الجزایر و سودان در سال جاری شاهد سرنگونی رهبران خود بودند و اعتراضات در بسیاری از کشورهای دیگر از جمله تونس همچنان ادامه دارد.

اما مخالفان برخی کشورها مانند مغرب و اردن به اصلاحات محدود اکتفا کردند و در واقع پول نفت به کمک پادشاهان این کشورها آمد و سران برخی از این کشورها ، بحران اعتراض های مردمی را با سرکوب وحشیانه و با کمک و حمایت کشورهای خارجی (عربستان سعودی) آرام کردند.

بر اساس گزارش سازمان غیر دولتی شفافیت بین الملل ، فساد مالی ، بسیاری از کشورهای عربی را تهدید می کند.

شاخص توسعه انسانی هم که بر سه معیار تولید ناخالص داخلی به ازای هر فرد، امید به زندگی و سطح تحصیل استوار است در این کشورها به شدت کاهش یافته است و به کمتر از متوسط جهانی رسیده است.

یمن و سوریه طبق این شاخص پایین ترین جایگاه را دارند. شاخص توسعه انسانی تنها در مصر در سال ۲۰۱۷ در مقایسه با سال۲۰۰۷ اندکی افزایش یافت.

از دیدگاه میزان فساد مالی نیز مصر در جایگاه یکصد و پنجم, لیبی یکصد و هفتادم قرار می گیرد. ۹۰۴

پربیننده ترین خبرها