اما و اگرهای برگزاری تظاهرات جدید در عراق/ اختلافات جدی در صف برگزارکنندگان تظاهرات

اما و اگرهای برگزاری تظاهرات جدید در عراق/ اختلافات جدی در صف برگزارکنندگان تظاهرات
دوشنبه 29 مهر 1398 - 18:33

چهار روز مانده به برگزاری احتمالی دور جدید تظاهرات علیه مشکلات و فساد در عراق، همچنان برگزاری این تظاهرات در موعد مقرر در جمعه آینده ۲۵ اکتبر (سوم آبان ماه) به دلیل اختلافات ایجاد شده بین برگزارکنندگان در هاله ای از ابهام رفته است.

العالم ـ عراق

بخشی از این اختلافات ناشی از اعلام پیوستن برخی از جریان های سیاسی عراقی به این دور جدید از تظاهرات است که بین برگزارکنندگان ناشناس این دور از نارضایتی ها در صفحات اجتماعی اختلاف انداخته است.

در حالی که صفحه موسوم به «هماهنگ کننده اعتراضات عراق» در فیسبوک، با انتقاد از تایید فراخوان تظاهرات ۲۵ اکتبر از سوی سید مقتدا صدر رهبر جریان صدر، از معترضان خواست فعلا از آمدن به خیابان ها خودداری کنند تا وعده های دولت و پارلمان پیگیری شود صفحه دیگر به نام «ثوره العراق الکبری» با این تصمیم مخالفت کرده است.

این صفحه اجتماعی بر برگزاری تظاهرات در موعد مقرر ۲۵ اکتبر (سوم آبان ماه) تاکید کرده و گفته است که با ورود طرفداران مقتدا صدر مخالفتی ندارد به شرط اینکه به نام مقتدا صدر در این تظاهرات شعار ندهند.

این درحالیست کاربر موسوم به «محمد صالح العراقی» که گفته می شود به مقتدا صدر نزدیک است در توئیتی کوتاه در شبکه های اجتماعی (فیسبوک و توئیتر) از طرفداران مقتدا صدر خواسته است که منتظر دستورات و فرامین جدید مقتدا صدر در خصوص تظاهرات جمعه آینده باشند.

همزمان برخی از گروه های سیاسی عراقی نیز پیشنهاد داده اند برای اینکه بتوانند این دور جدید از تظاهرات را کنترل کرده و نگذارند مانند تظاهرات نهم مهرماه گذشته به خشونت کشیده شود، تظاهرات مدیریت شده ای در روز پنجشنبه (یک روز قبل از روز موعود تظاهرات) برگزار شود.

به باور این عده از جریان های سیاسی عراقی، برگزاری تظاهرات مسالمت آمیز و مدیریت شده امکان به خشونت کشیدن تظاهرات را در روز جمعه از گروه های فشار و نفوذی ها می گیرد و مطالبات اجتماعی به صورت نظام مندی در اختیار دولت قرار می گیرد.

برخی چهره های عراقی که مخالف ورود جریان های سیاسی به این دور از تظاهرات های فراخوان داده شده در صفحات اجتماعی هستند، خواستار عدم اجازه به جریان های سیاسی برای ورود به این دور از نارضایتی های اجتماعی و سوء استفاده های حزبی و جناحی از آن شده اند.

یکی از این اشخاص «فائق الشیخ علی» نماینده ای سابق پارلمان عراق است که به اتهام اهانت ناموسی به زنان عراقی اخیرا عضویت او در پارلمان به حال تعلیق در آمده و در انتظار محاکمه قضایی است.

او در توئیتر به اصرار از تظاهرکنندگان خواسته است که تظاهرات را در موعد مقرر برگزار کنند و به تاخیر انداختن آن را به مصلحت ندانسته است.

صفحات متعددی که در صفحات اجتماعی در حمایت از این دور تازه تظاهرات ها ایجاد شده، حتی در مطالبات و شعارها دچار اختلاف شده اند.

برخی از صفحات بر مسالمت آمیز بودن تظاهرات در ۲۵ اکتبر تاکید کرده و عده ای از صفحات افراطی تر با هشتگ «حلالم کنید» از هم اکنون چهره خشن خود را نشان داده و گفته اند که تظاهرات جمعه آینده، تظاهرات مرگ و زندگی است.

این صفحات افراطی از جوانان شرکت کننده در تظاهرات خواسته اند که قبل از آمدن به تظاهرات، با خانواده خود خداحافظی کنند زیرا شاید دیگر به خانه برنگردند و در راه مطالبات خود کشته شوند.

برخی از ضرورت براندازی کل نظام سیاسی حرف زده و عده ای نیز گفته اند که باید به دولت فرصت داد تا به وعده هایی که داده عمل کند اما عده ای نیز همچنان شعارهای سیاسی که - به گفته برخی سیاستمداران عراقی - هیچ ارتباطی با مطالبات اجتماعی ندارد را به عنوان اولویت مطالبات خود مطرح می کنند.

برخی خواهان اعلام همبستگی و یکی دانستن تظاهرات بیروت و بغداد هستند و عده ای نیز گفته اند که تظاهرات عراق باید از منطقه ای شدن دور بماند و فقط به مطالبات اجتماعی خاص عراقی ها محدود شود.

در سایه این بحث و جدل گسترده در صفحات اجتماعی پیرامون زمان برگزاری تظاهرات و شعارها و افرادی که باید در آن حضور پیدا کنند «سید حامد الجزائری» یکی از شخصیت های جهادی عراق امروز دوشنبه در اظهاراتی گفته است که دست های ناپیدایی در پس این دور جدید از تظاهرات ها هستند و برخی از سایت های خبری و شبکه های ماهواره ای به آن دامن می زنند اما ملت عراق داناتر از آن است که نداند، عناصر نفوذی در این دور از تظاهرات ها حضور خواهند داشت.

در سایه این همه اختلافات در آستانه برگزاری تظاهرات در روز جمعه آینده اینک سوالات جدی در خصوص احتمال یا عدم برگزاری آن در جامعه عراق مطرح است.

به گزارش ایرنا، نگرانی از احتمال به خشونت کشیدن تظاهرات ۲۵ سوم آبان ماه همانند نهم مهرماه گذشته در سایه وجود گروه های فشار و نفوذی و دست های ناپیدایی که از طریق شبکه های اجتماعی این دور جدید از نارضایتی عمومی را هدایت می کنند، به طور جدی در عراق مطرح است.

همچنین این سوال مطرح است که آیا جریان های سیاسی دارنده پایگاه اجتماعی گسترده خواهند توانست این موج اعتراضی جدید را آن گونه که برنامه ریزی کرده اند، اداره کنند و اجازه ندهند رشته امور از دست خارج شود، سوالات و نگرانی هایی است که جمعه آینده پاسخ های آن آشکار می شوند.

پربیننده ترین خبرها