بندر چابهار تنها بندر اقیانوسی ایران، به بندری راهبردی تبدیل می‌شود

بندر چابهار تنها بندر اقیانوسی ایران، به بندری راهبردی تبدیل می‌شود
چهارشنبه 1 آبان 1398 - 12:54

قائم مقام وزیر صمت گفت: با تهیه نقشه راه و برنامه‌ای با ۱۰ محور، بندر چابهار در حال تبدیل شدن به بندری راهبردی است.

العالم ـ ایران ـ اقتصادی

حسین مدرس خیابانی در نشست شورای توسعه بندر چابهار گفت: این بندر تنها بندر اقیانوسی کشور است و با توجه به ظرفیت فراوانی که دارد و پیش از این مغفول مانده، می‌تواند محور توسعه شرق کشور باشد.
وی با بیان اینکه باید توجه ویژه‌ای به ظرفیت‌های این بندر شود، گفت: در روند تخلیه کالا‌های اساسی بخشی از بار بندر امام خمینی به بندر چابهار منتقل شده و تا به امروز ۳۵۰ هزار تن کالا در این بندر تخلیه شده و یا در حال تخلیه است.
وی افزود همایشی برای معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری در این بندر با حضور ۱۷ کشور برگزار شده که شاهد توافقات و تفاهم‌نامه‌های خوبی در این حوزه بودیم و کشور‌های دیگر نیز از سرمایه‌گذاری در این بندر استقبال کردند.
وی افزود بخش خصوصی نیز اعلام کرده که بخشی از واردات و صادرات خود را به این بندر منتقل خواهد کرد.
قائم مقام وزیر صمت گفت: بخشی از برنامه‌ها در این بندر مربوط به ساخت سیلو، انبار و مخازن تخلیه روغن است و ساخت سیلوی ۱۰۰ هزار تنی در دستور کار قرار گرفته است.
وی تصریح کرد: ما تخفیفات متعددی در هزینه‌های انبارداری، ارزش افزوده و حتی کشتیرانی برای فعالان این بندر اعمال کردیم همچنین پیشنهاد دادیم که تخفیفات گمرکی که تا پیش از این در چابهار ۱۰ درصد بود به ۲۵ درصد برسد.
مدرس اضافه کرد: برای استفاده بهینه از ظرفیت این بندر برنامه ریزی شده تا صادرات مواد معدنی از جمله سنگ آهن، ​مس و سیمان به ویژه محصولات مربوط به استان‌های شرقی از این بندر صادر شود.
وی با بیان اینکه توجه ویژه به این بندر در راستای توسعه سواحل مکران انجام می شود، افزود: محاسبات نشان می‌دهد تامین نیاز‌های کالایی استان‌های شرقی از این بندر در مقایسه با بندر امام خمینی کاهش هزینه قابل توجهی دارد.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، میرشکار رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان سیستان و بلوچستان در این جلسه گفت: میزان صادرات از این بندر در ۶ ماهه امسال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۵۵ درصد رشد داشته است.
سعیدی پور مدیر کل تفاهم نامه‌های بین المللی سازمان بنادر نیز گفت: زیر ساخت‌های لازم جهت تخلیه و بارگیری سالانه ۸ و نیم میلیون تن در بندر چابهار وجود دارد که این ظرفیت می‌تواند در بلند مدت به ۸۵ میلیون تن برسد.

واردات نیمی از کالا‌های اساسی کشور از چابهار

ایرج حسن پور دبیر شورای توسعه بندر چابهار خاطرنشان کرد، در حال حاضر، ۳۵۰ هزار تن کالا‌های اساسی در بندر چابهار در حال تخلیه و یا در مسیر ورود به این بندر است.

حسن پور در جلسه شورای توسعه بندر چابهار افزود: نقشه راه توسعه این بندر تهیه و مصوب شده، ۵۰ درصد کالا‌های اساسی خرید دولتی از چابهار وارد کشور شود.
وی با اشاره به رسوب برخی کالا‌ها در بندر امام خمینی، گفت: با همکاری شرکت پشتیبانی امور دام و شرکت بازرگانی دولتی، بخشی از این بار به بندر چابهار منتقل خواهد شد.

حسن پور اضافه کرد: ​با هماهنگی‌های انجام شده، بخشی از صادرات مواد معدنی و حمل و نقل آن از طریق بندر چابهار انجام خواهد شد.
وی گفت:​ هماهنگی‌هایی با شرکت ایران خودرو، سایپا و انجمن قطعات یدکی صورت گرفته تا بخشی از واردات قطعات از این بندر انجام شود.
دبیر شورای توسعه بندر چابهار افزود: با هماهنگی کشتیرانی، خط ویژه‌ای نیز برای حمل کانتینر به منطقه آزاد چابهار ایجاد خواهد شد.
حسن پور به تصویب ایجاد خط ریلی به بندر چابهار از محل منابع صندوق توسعه ملی اشاره کرد و گفت:​ این اتفاق تا سال ۹۹ عملیاتی خواهد شد و تاکنون ۴۵ درصد پیشرفت داشته است.
وی ادامه داد:​ همچنین هماهنگی‌های لازم برای استفاده از خط اعتباری ویژه و تسهیلات ارزان برای بهسازی انبار‌های این بندر، انجام شده است.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها