ترامپ: از نفت حمایت می کنیم نه کردها!

ترامپ: از نفت حمایت می کنیم نه کردها!
چهارشنبه 1 آبان 1398 - 18:55

خبر:

دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا باقی ماندن شماری از نظامیان آمریکایی در سوریه در مرز با اردن و "اسراییل" را اعلام کرد، همچنین تعداد دیگری از نظامیان مسئولیت حفظ میدان های نفتی در شرق سوریه را به عهده خواهند گرفت.

تحلیل:

ـ به نظر می رسد که زندگی انسان‌ها برای آمریکا و شخصی مانند دونالد ترامپ و دولتش، اگر با نفت مقایسه شود، هیچ ارزش و اعتباری ندارد. ترامپ متحدان کرد خود را در مقابل دومین ارتش بزرگ ناتو تنها گذاشت و آنها را به سخره گرفت و گفت برای او فرقی ندارد که ناپلئون بناپارت و یا شخص دیگری از آنها حمایت کند! در شمال سوریه عده ای از نظامیان باقی خواهند ماند اما نه برای حمایت از کردها بلکه برای حمایت از نفت.

ـ ترامپ ابقای شماری از نظامیان امریکایی در شمال شرق سوریه را اینگونه توجیه کرد که می خواهد تضمین کند که داعش بر نفت مسلط نشود. اما ترامپ به زودی مقاصد و اهداف خود را در همان لحظه برملا کرد و گفت که یکی از بزرگترین شرکت های نفتی آمریکا را برای انجام درست این امر ارسال خواهد کرد.

ـ چشم طمع ترامپ به نفت حتی خشم برخی از اعضای دولت ترامپ را برانگیخت. از جمله برت مک گورک فرستاده سابق ریاست جمهوری آمریکا در ائتلاف بین المللی است که نقشه ترامپ را غیرقانونی خواند و گفت نمی توانیم از این منابع نفتی استفاده کنیم مگر آنکه بخواهیم قاچاقچی شویم.

ـ نکته جالب توجه آن است که ترامپ که بارها از پشت به کردها خنجر زد و آنها را به سخره گرفت، می گوید که عملیات حمایت از منابع نفتی در منطقه اموالی را نیز به جیب کردها سرازیر خواهد کرد. مارک اسپر وزیر دفاع ترامپ که هرگونه تعهد کشورش به حمایت از نیروهای قسد پس از عقب نشینی را تکذیب کرد، گفت: وزارتخانه اش مساله ابقای برخی از نیروها نزدیک میدان های نفتی در شمال شرق سوریه در کنار نیروهای سوریه دموکراتیک (قسد) را بررسی می کند، که این مساله میزان دورویی و نفاق دولت امریکا و سوء استفاده اش از کردها برای تحقق نقشه های شوم خود و طمع ورزی هایش در منطقه را نشان می دهد.

ـ بر این باوریم که خیانت آمریکا که در روزهای اندک گذشته بویژه علیه کردهای سوریه به زشت ترین شکل به نمایش درآمد. برای قسد درس عبرتی خواهد بود تا در تمام تصمیمات دولت ترامپ در خصوص سوریه و کردها شک و تردید کند. دولت ترامپ فقط به دنبال منافع شخص خود و رژیم اشغالگر است و حتی بزرگترین متحدان خود در منطقه را فدای این منافع کرد. از این رو قسد گزینه ای به جز بازگشت به آغوش وطن ندارد؛ گزینه ای که کردها را از خیانت ترامپ و طغیان گری اردوغان حفظ خواهد کرد.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها