دیدار محرمانه شاه بحرین و نتانیاهو در مجارستان

دیدار محرمانه شاه بحرین و نتانیاهو در مجارستان
پنج‌شنبه 2 آبان 1398 - 10:20

منابع بحرینی از دیدار محرمانه شاه بحرین با نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در مجارستان خبر دادند.

العالم- بحرین

یک منبع آگاه دیپلماتیک گفت که «حمد بن عیسی آل خلیفه» شاه بحرین، چند ماه پیش در جریان سفری به مجارستان با «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به طور محرمانه دیدار کرده است.

وبگاه «البحرین الیوم» به نقل از این منبع نوشت که حمد بن عیسی ماه آوریل گذشته به بهانه تقویت روابط با مجارستان و دیدار با «یانوش آدر» رئیس‌جمهور این کشور به «بوداپست» سفر کرد و در آنجا به طور محرمانه با نتانیاهو دیدار داشت.

به گفته این منبع، این دیدار به عنوان بخشی از مقدمات برگزاری «کارگروه منامه» به عنوان گام نخست اجرای «معامله قرن» بود و طرف آمریکایی این دیدار را که از آن به عنوان «دیدار صمیمانه» یاد می‌شود، ترتیب داده بود.

دیدار دو طرف در زمانی صورت گرفت که نتانیاهو به همراه خانواده‌اش در حال گذراندن تعطیلات بود و در سفری یک روزه به بوداپست رفت تا با شاه بحرین دیدار کند، بدون آنکه این دیدار رسانه‌ای شود.

شاه بحرین در این دیدار ضمن ابراز خوشحالی از ملاقات با نتانیاهو، گفت که روابط با اسرائیل فراتر از چارچوب دیپلماتیک است و آن‌ها به «ایجاد ائتلاف در زمینه‌های مختلف سیاسی، امنیتی و سیاسی علیه ایران به عنوان دشمن مشترک» علاقه‌مند هستند.

آل خلیفه افزود که به نمایندگی از سوی عربستان سعودی و امارات تأکید می‌کند که علاقه‌مند به داشتن روابط با اسرائیل هستند و امنیت این رژیم را بخشی از امنیت خلیج‌فارس می‌دانند.

وی در خصوص همکاری امنیتی با تل‌آویو نیز گفت که تمایل دارد از تجربیات اسرائیل در زمینه آنچه «مبارزه با گروه‌های تروریستی» خواند، استفاده نماید.

منبع دیپلماتیک مذکور همچنین گفت که نتانیاهو نیز از آل خلیفه تشکر کرد و اقدامات وی برای عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی و رسیدگی به «اقلیت یهودی» در بحرین و نیز سیاست‌های خصمانه «محمد بن سلمان» ولی‌عهد سعودی در قبال ایران را ستود.

به گفته این منبع، دیدار مذکور به‌دلیل برگزاری کارگروه منامه و اجرای اقدامات تدریجی برای علنی شدن روابط دیپلماتیک دو طرف انجام شد.

البحرین‌الیوم همچنین با اشاره به ارسال پیام‌های محرمانه مقامات بحرینی و صهیونیستی به یکدیگر و دیدارهای غیرعلنی دیگر نوشت که دو طرف تمایل دارند ظرف یک سال روابط دیپلماتیک خود را در راستای طرح موسوم به معامله قرن، رسما برقرار کنند.

فارس

پربیننده ترین خبرها