یک خبر چند خط تحلیل؛

توافق جده و خیانت های منصور هادی

توافق جده و خیانت های منصور هادی
شنبه 4 آبان 1398 - 22:39

العالم ـ یمن

خبر:

  • برخی افشاگری های مطبوعاتی حاکی از آن است که توافقی که طی روزهای گذشته با نظارت عربستان میان دولت عبدربه منصور هادی و شورای موسوم به شورای انتقالی جنوب که برخوردار از حمایت امارات است، صورت گرفت و انتظار می رود طی روزهای اندک آتی امضا شود، به تشکیل دولت وحدت میان شمال و جنوب یمن بینجامد. این دولت متشکل از 24 وزیر خواهد بود و به موجب آن می بایست تشکیلات نظامی و امنیتی در وزارتخانه های دفاع و کشور ادغام شوند.

تحلیل:

  • در صورتی که این خبر صحت داشته باشد ـ و به نظر می رسد که صحیح باشد ـ دلیل محکمی بر نقش مخرب ائتلاف متجاوز سعودی اماراتی در یمن طی 5 سال گذشته است.
  • قبل از تجاوزگری سعودی، یمن کشوری یکپارچه بود و پس از اخراج صالح و بقایای نظامش از مزدوران سعودی و اماراتی این وحدت بیشتر شد؛ اما این مساله چندان خوشایند بن سلمان و بن زاید نبود، از این رو جنگ وحشیانه ای را در سال 2014 علیه یمن آغاز کردند و اینک پس از گذشت 5 سال کشور را پاره پاره کردند و قحطی و بیماری را در کشور رواج دادند.
  • نکته قابل توجه آن است که تجاوزگری سعودی اماراتی به بهانه مبارزه با "کودتاگران حوثی" و "حمایت از مشروعیت رییس جمهور فراری و مستعفی عبدربه منصور هادی" بود؛ اما اینک امارات از کودتاگران و تجزیه طلبان جنوب حمایت می کند و عربستان کودتای آن ها را مشروعیت می بخشد و جنوب را دو دستی به آنها تقدیم می کند.
  • مساله قابل توجه دیگر آن است که عبدربه منصور هادی در طول دوران گذشته همواره به مذاکره با آنهایی که کودتاگر و جدایی طلب می خواند، مخالفت می کرد؛ اما اینک 12 وزارتخانه به آنها می بخشد و افراد مسلح کودتاچی و جدایی طلب که بسیاری از نیروهایش را در 14 آگوست گذشته به قتل رساندند، به عنوان نیروهای مسلحِ قانونی به رسمیت می شناسد.
  • اینک روشن گشت که انصارالله تنها طرفی در یمن است که از وحدت و حاکمیت و عزت و کرامت ملت در برابر گروهی از مزدوران و جدایی طلبان و کودتاگران که خود را به بهایی ناچیز به ائتلاف متجاوز فروختند، دفاع می کند.

پربیننده ترین خبرها