آیا لبنان شاهد انقلابی معکوس خواهد بود؟

آیا لبنان شاهد انقلابی معکوس خواهد بود؟
پنج‌شنبه 9 آبان 1398 - 12:44

در سیزدهمین روز از اعتراضات سراسری لبنان، سعد الحریری، از نخست وزیری استعفا داد، برخی این اقدام الحریری را شانه خالی کردن از زیر بار مسئولیت می دانند.

العالم-نظرکده

ناظران معتقدند استعفای الحریری از قدرت نه تنها راهکاری برای حل بحران کنونی در لبنان نیست بلکه این بحران را تشدید می کند، برخی دیگر نیز معتقدند که استفعای الحریری به دنبال مداخله طرف های خارجی و آمریکا برای اداره روند اعتراضات مردمیو بر هم زدن معادلات سیاسی در لبنان صورت گرفت.

سوال مهمی که هم اکنون مطرح است این است که آیا کناره گیری الحریری از قدرت در نتیجه اعتراضات مردمی صورت گرفته و یا در نتیجه فشارهای خارجی برای برهم زدن معادلات موجود در منطقه و ضربه زدن به روند حل و فصل امور که الحریری نیز جزئی از آن است صورت گرفت؟

ناظران معتقدند که اعتراضات سراسری در لبنان به دنبال مطالبه حقوق مردمی در خلال بحران اقتصادی و سیاسی در این کشور برگزار شد، این اعتراضات در تاریخ لبنان به این شکل بی سابقه بوده است اما مسئله خطرناک در خلال این اعتراضات آن است که سمت و سوی سیاسی پیدا کرده و پای مداخلات آمریکا نیز به آن باز شده و مسئله درخواست آمریکا از سیاستمداران لبنانی درخصوص کم و کیف تشکیل دولت آتی مطرح شد.

ناظران همچنین معتقدند که اظهارات رئیس جمهوری لبنان خطاب به مردم این کشور بیانگر حقیقت مطالبات مردمی بوده و همه نیروهای سیاسی دریافتند که یک زلزله اجتماعی در لبنان رخ داده است و به هیچ وجه نمی توان این اعتراضات را ساده انگاشت و با دیده تسامح به آن نگریست.

تحلیلگران لبنانی نیز معتقدند که این انقلاب مردمی حاوی این پیام است که همه مسئولان لبنانی در ابعاد مختلف مسئول بحران اقتصادی کنونی در این کشور هستند و خواستار برکناری شخصیت های سیاسی که این عرصه را با مشکلات عدیده مواجه کردند هستند و پس از کناره گیری الحریری، شرایط مساعدی برای روی کار آمدن وجوه جدیدی در دولت آتی لبنان به وجود آمده است.

نظر شما چیست؟

آیا لبنان با وجود ترکیب سیاسی شناخته شده ای که دارد ظرفیت پاسخگویی به مطالبات درخصوص تشکیل دولتی به دور از حضور نیروهای سیاسی بزرگ در اینم عرصه را خواهد داشت و یا این که طوفانی بزرگ در این کشور در راه است؟

الحریری اعلام آمادگی کرده که دوباره به منصب نخست وزیری بازگردد اما این بار با تشکیل دولتی از افراد تکنوکرات و بدون حضور سیاستمداران برجسته اما افکار عمومی لبنان با بازگشت الحریری به قدرت موافقت خواهند کرد؟ به ویژه آنکه کناره گیری وی از قدرت با استقبال گسترده مردمی مواجه شده و معترضان پس از اعلام کناره گیری وی اعلام کردند که اعتراضات سراسری آنان طی دو هفته به ثمر نشست؟

فراموش نکنیم که جریان اعتراض مردمی خواستار تغییر تمام شخصیت های دولت بود و آیا بازگشت مجدد الحریری به قدرت منجر به بروز انقلاب معکوس در لبنان خواهد شد؟

پربیننده ترین خبرها