تلاش برای گسترش دامنه تظاهرات در قلب بغداد به درگیری انجامید

تلاش برای گسترش دامنه تظاهرات در قلب بغداد به درگیری انجامید
دوشنبه 13 آبان 1398 - 18:54

گروه هایی ناشناس هدایت کننده تظاهرات میدان تحریر روز دوشنبه و پس از آنکه چند روزی است وجه خشن و شبانه اعتراضات از پشت خط امنیتی پل جمهوری (مقابل میدان تحریر) به پل «سنک» در فاصله چند صد متری پل تحریر انتقال یافته است، بامداد امروز (دوشنبه) با بستن پل «الاحرار» کوشیدند دایره جغرافیایی تظاهرات را در منطقه باب الشرقی توسعه دهند.

العالم ـ عراق

این افراد از صبح امروز با بستن پل، به شهروندان اجازه تردد ندادند و در محل پل اقدام به تظاهرات و سردادن شعارهای ضد دولتی کردند. پل الاحرار در فاصله حدود دو کیلومتری از بخش شمالی پل جمهوری و میدان تحریر واقع شده و پل سنک بین این دو پل واقع شده است.

نیروهای امنیتی عراق بعد از ظهر امروز با متفرق کردن گروه هایی از این تظاهرکنندگان در پل الاحرار، بار دیگر این پل را برای عبور و مرور مردم بین دو بخش «الرصافه» و «کرخ» بغداد گشودند. این درگیری ها هفت زخمی بجا گذاشت.

هر چند تظاهرکنندگان از اطراف پل پراکنده شدند اما دقایقی بعد با استقرار در منطقه موسوم به علاوی در ضلع غربی پل که ترمینال معروفی به همین نام در آن جای گرفته است، به اعتراض خود ادامه دادند و این ترمینال و خیابان های اطراف آن را تخلیه و به روی مردم خودروها مسدود کردند.

به نظر می رسد هدف اصلی معترضان، ورود به منطقه سبز بغداد از ضلع شمالی و غربی است چرا که طی روزهای اخیر از ضلع شرقی بدلیل مسدود شدن پل های جمهوری و سنک نتوانستند خود را به این منطقه برسانند.

هم اکنون درگیری در این منطقه که در کنار ایستگاه راه آهن بغداد، موزه ملی عراق و نیز یکی از ساختمان های نخست وزیری که عادل عبدالمهدی از بدو تشکیل دولت، محل کار خود را از منطقه سبز به آن انتقال داد، واقع شده است، ادامه دارد و صدای تیراندازی هوایی، شلیک گاز اشک آور، گلوله های صوتی و دودزا ادامه دارد.

برخی معترضان با آتش زدن لاستیک خودرو سعی در بسته نگه داشتن خیابان ها و مقاومت در برابر نیروهای امنیتی هستند که تلاش می کنند آنها را متفرق کنند.

این منطقه از شروع اعتراضات از اول اکتبر گذشته تاکنون اولین بار است که شاهد حضور معترضان و بروز درگیری است و نشانگر گسترش و یا دست کم تغییر محل های تجمع معترضان است.

به نظر می رسد تلاش برخی گروه های داخلی هدایت کننده تظاهرات برای افزایش دایره جغرافیایی تظاهرات در پایتخت عراق، به دنبال ناکام ماندن برخی صفحات اجتماعی ناشناس در ایجاد طرح نافرمانی مدنی در بغداد صورت گرفته است.

بر روی رودخانه دجله که بغداد را به دو بخش الرصافه و کرخ تقسیم می کند، ۱۳ دهنه پل وجود دارد که نیروهای امنیتی تاکنون سه دهنه پل را شامل «پل معلق» (که بخش کراده را به منطقه امنیتی سبز وصل می کند) و پل های الجمهوری و السنک را بسته اند.

به گزارش ایرنا، برخی گروه های فشار به رغم اینکه در دومین روز نافرمانی مدنی کوشیدند که مردم را از رفتن به سرکارها و ادارات منع کنند اما این تلاش به شکست انجامید و ادارات و بازارها برای دومین روز پیاپی فعالیت طبیعی خود را از سرگرفتند.

این درحالیست که همچنان مدارس و دانشگاه ها در بغداد به دلیل درخواست کانون معلمان عراق در عدم حضور معلمین در سرکلاس ها و همراهی با تظاهرات میدان تحریر، برای دومین هفته مسدود باقی مانده است.

برخی گزارش رسانه های عراقی حاکیست که متفرق کردن جمعی از تظاهرکنندگان توسط نیروهای امنیتی عراق در میدان الاحرار باعث زخمی شدن دستکم هفت تن از تظاهرکنندگان شده است.

پربیننده ترین خبرها