چه نقشه ای برای لبنان کشیده شده است؟

چه نقشه ای برای لبنان کشیده شده است؟
پنج‌شنبه 23 آبان 1398 - 14:31

ناظران، دولت حریری را عامل اعتراض های جاری در لبنان می دانند چون همیشه در حال کشمکش داخلی بر سر همه چیز است که آخرین آن، موضوع مالیات ها بود که به اعتراض های جاری انجامید.

العالم - لبنان

آنها معتقدند که مجموعه وابسته به حریری در لبنان عامل انباشته شدن حجم عظیمی از فساد در کشور هستند و اکنون نیز قادر به اداره کشور به طور سالم و مسالمت آمیز نیستند؛ مضاف بر اینکه کشور را تا گریبان در بدهی و فلاکت فرو برده اند. از سوی دیگر مردم نیز هیچ واکنش مثبتی از دولت در قبال خواسته و انتظارات خود ندیده اند. در عوض حریری با استعفای بی موقع و در اوج بحران، اوضاع را از این هم بدتر کرد و کشور را مسیری قرار داد که هیچ کس عاقبتش را نمی داند.

ناظران با توجه به پیام تلوزیونی میشل عون، رئیس جمهور لبنان هم گفته اند نمی توان عون را مسئول این وضعیت دانست هر چند برخی با موج سواری و بهره برداری از اعتراض های جاری، حکومت را هدف قرار داده اند.

برخی دیگر از ناظران هم گفته اند کسانی که با شعار مبارزه با فساد و به هدف نجات حکومت به خیابان ها آمده اند به خوبی می دانند که رئیس جمهور عامل وضعیت جاری کشور نیست.

این ناظران معتقدند که رئیس جمهور، منشأ حوادث و اتفاق های جاری نیست. آنها پیام تلوزیونی اخیر عون را عالی دانسته اند؛ عون در پیام اخیر خود، نظام های عرب را به خاطر نادیده گرفتن آرمان فلسطین و حقایق جاری در سوریه زیر سئوال برده است.

آنها با اشاره به دیدگاه عون درباره حزب الله – که آن را نماینده یک سوم از جمعیت لبنان دانسته است – گفته اند که عون سخن به گزاف نگفته است بلکه به حقیقت اشاره کرده است. زیرا حزب الله در انتخابات دموکراتیک پارلمانی پیروز شده و با کسب آرای بالای مردمی جایگاه خود را در پارلمان و دولت تثبیت کرده است. به این ترتیب هیچ کس نمی تواند گروه یا طرفی را که با رأی مردم در صحنه قدرت حضور یافته است، حذف کند.

نظر شما چیست؟

چرا پیام رئیس جمهور در جهت تشدید اعتراض ها و روند درگیری مورد بهره برداری قرار گرفته است؟

آیا پیام معترضان فراتر از شعارهای آنها خواهد بود؟

آیا مردم حاضرند مجموعه 14 مارس را قدرت برگردانند؟

پربیننده ترین خبرها