شیخ نعیم قاسم در گفتگو با العالم:

سعودی ها به دنبال وحدت اسلامی نیستند/ آن ها از مسائل اصلی مسلمانان به ویژه قدس فاصله گرفته اند

سعودی ها به دنبال وحدت اسلامی نیستند/ آن ها از مسائل اصلی مسلمانان به ویژه قدس فاصله گرفته اند
يکشنبه 26 آبان 1398 - 20:40

معاون دبیرکل حزب الله گفت: عربستان سعودی به دنبال وحدت اسلامی نیست و در صدد ریشه کن کردن دیگر مذاهب است این کشور به وحدت نمی اندیشد و با رابطه برقرار کردن با امریکا و رژیم صهیونیستی از مسائل اصلی مسلمانان به ویژه قدس فاصله گرفته است.

العالم _ ایران / سیاسی

شیخ نعیم قاسم معاون سید حسن نصرالله دبیر کل حزب الله لبنان در گفت وگوی تفصیلی با شبکه العالم پیرامون اهمیت وحدت اسلامی توضیحاتی ارائه داد.

وی در کنفرانس وحدت اسلامی براهمیت وحدت اسلامی و مهم ترین چالش ها در دنیای اسلام به شکل عام و وحدت اسلامی به شکل خاص و هم چنین مسائل منطقه و حوادث لبنان و تظاهرات های مردمی لبنان و دستان پشت پرده آن توضیحاتی ارائه داد.

در ذیل مشروح این گفتگو آمده است؛

العالم: عوامل موثر بر ایجاد وحدت اسلامی چیست ؟

زمانی که از وحدت اسلامی سخن می گوییم از اسلام سخن می گوییم در ابتدا باید ایمان به اسلام وجود داشته باشد و اینکه اسلام طرحی به نفع بشریت است این عاملی اساسی است مساله دوم اینکه از ان جایی که قبله مسلمانان یکی است و به قرآن واحدی ایمان دارند و خداوند نیز فرموده "ان هذه امتکم امه واحده وانا ربکم فاعبودن و اتقون یعنی ما اگر بخواهیم مسلمان واقعی باشیم باید با یکدیگرمتحد بوده و تعامل داشته باشیم."

نکته سوم؛ مذاهب اسلامی روشی برای فهمیدن اسلام است و هیچ برخوردی با اصول اساسی و بزرگ ندارد بنابراین باید مذاهب را برای تعبد رها کنیم و وحدت اسلامی را برای مسیر واحدی اجتماعی سیاسی فرهنگی قرار دهیم .

مساله چهارم این است که ما دارای منافع ، دشمنان و مسائل مشترک هستیم چرا برای این مشترکات نباید با یکدیگر وحدت داشته باشیم امروز نیز شکر خداوند دولت اسلامی به رهبری ولی فقیه امام خامنه ای وجود دارد که تسهیل و یاری می کند تا وحدت دستاوردهای بزرگی داشته باشد.

العالم: پس وحدت دارای وجوب شرعی است؟

جایز نیست انسان از وحدت دور شود. خداوند فرموده ان المومنون اخوه و واعتصموا بحبل الله جمیعا و لاتفرقوا" چگونه برای طاعت خدا جمع نشویم در حالی که برخی برای نافرمانی خدا جمع می شوند .

العالم: دو نظریه درباره تقریب بین المذاهب وجود دارد اولین نظریه می گوید مسلمانان باید بر سر اشتراکات با یکدیگر متحد شده و اختلافات را کنار بگذارند و نظریه دوم نیز می گوید مسلمانان باید بر سر اشتراکات با یکدیگر متحد شده و برای رفع اختلافات با یکدیگر بحث و گفت وگو کنند به نظر شما مناسب ترین راهکار برای حل اختلافات راه حل بهتر درچارچوب مذاهب اسلامی چیست ؟

مساله حاد نیست و مساله ای که باید واضح باشد این است که باید وحدت اسلامی را بر اساس قواعد مشترک بنا کنیم، مشترکات باید دلیل تحقق وحدت اسلامی باشد. آنچه درباره وحدت اسلامی مطرح کردیم، براساس توحید فقه مطرح نکردیم، بلکه یکسان سازی مواضع بر مسائل و منافع موجود است.

وحدت سیاسی با مشترکات سیاسی و مسائل بزرگ و حلال و حرام که ما مسلمانان در آن مشترک هستیم ارتباط دارد زیرا عقیده و قبله و دشمن و دوست ما یکی است حتی اعتقادات و عبادات اساسی نیز مشابه است اما اختلاف درامور فقهی است منظور من از اتحاد به عنوان مسلمان یعنی از نظر سیاسی، عاطفی و عملی با یکدیگر متحد باشیم اما درباره مسائل مورد اختلاف اشکالی ندارد که مذاکره ای برای ایجاد تفاهم بر سر اختلافات انجام شود ، من پیشنهاد می کنم این گفت وگو نیز با حضور علما و در اتاق های بسته باشد زیرا عامه مردم تحمل چنین بحث ها و گفت وگوها را ندارند و این مناقشات علمی باشد حتی اگر به نتیجه ای نرسد و حداقل برای آشنائی گروه ها با یکدیگر باشد و من با اینکه هر مذاکره ای لزوما به توافق منجر شود مخالفم مذاکره یک مساله ی جانبی و فرعی است و اگر مسلمانان تمایل بدان داشتند انجام شود در غیر این صورت خیر.هیچ مشکلی نیست مهم حفظ وحدت آنان است.

العالم: نقش علما در تقریب بین المذاهب و وحدت اسلامی و زمینه سازی برای عموم مسلمین چیست ؟

علما نقش زیادی دارند، مردم سخنانشان را می پذیرند و به آنان به عنوان صاحب نظر نگاه می کنند، باید دعوت به برقراری وحدت، مردمی باشد حتی در سطح مسلمانان عادی که برخی اصول را می دانند، باید وحدت اسلامی را باور کنند تا این وحدت؛ حقیقی و عملی شود.

العالم: کنفرانس ها و به ویژه کنفرانس وحدت با چه ساز و کاری ،تاثیرگذارمی شود؟

من با افراد زیادی که برای کنفرانس ها، اهداف و آرزوهای زیادی قائل هستند مخالف هستم زیرا هدف کنفرانس را نمی دانند سوالم این است هدف این کنفرانس چیست ؟ آیاهدفش نظم دهی به جهان اسلام است تا هر فردی به کشور و شهر و خانه ی خود برود و به کارهایش برسد یا هدفش آمادگی برای تعامل با دیگران است تا با یکدیگر تبادل تجربه کنند به نظر من دومین مورد هدف از برگزاری کنفرانس هاست. هدف این است به دنیا بگوئیم ما با هم هستیم و دیگران را تشویق کنیم تا متحد شوند وگرنه سه روز کنفرانس برای بررسی مساله وحدت کافی نیست.

بله برخی مسائل بررسی می شود پیشنهادات علما از کشورهای مختلف مطرح می شود و بر دیگران تاثیر دارد برخی از این مذاکرات راه حل هایی را متبلور می کند این فوائد حاصل می شود اما برقراری وحدت خارج از کنفرانس شکل می گیرد.

العالم: آیا برای اجرای تصمیمات و توافقات ، به تصمیم های سیاسی درسطح بین الملل نیاز است ؟

اگر برقراری وحدت در سطح بین الملل باشد قوی و موثر است اما اگر سران برخی کشورها تمایلی به برقراری وحدت اسلامی نداشته باشند چه باید کرد؟ در این صورت باید با جمعیت ها و جنبش ها و احزاب ارتباط برقرار کرد ما باید همه راه هایی که به برقراری وحدت می انجامد را بپیماییم و هیچ شرط و محدودیتی قائل نشویم وحدت میان کشورها و احزاب و جمعیت ها برخی موارد این وحدت ها محدود است اما خواهان برقراری انواع مختلف وحدت بین المللی هستم .

برخی از کشورها آیا خواهان برقراری وحدت نیستند یا نگرانی هایی از این بابت دارند؟ مثلا امروز عربستان سعودی نه به دنبال وحدت اسلامی است و نه به برقراری رابطه با ایران فکر می کند و دارای مذهب وهابی است و در صدد ریشه کن کردن دیگر مذاهب است این کشور به وحدت نمی اندیشد و با امریکا و رژیم صهیونیستی رابطه دارد و از مسائل اصلی مسلمانان به ویژه قدس فاصله دارد. امیدی نمی رود چنین کشوری به دنبال وحدت باشد مانیز باید به دنبال کشورهایی باشیم که در صدد ایجاد وحدت هستند.

العالم: چرا بعضی از کشورها از وحدت اسلامی احساس خطر می کنند؟

آنها از وحدت اسلامی احساس خطر نمی کنند بلکه از پذیرفتن اسلام بیمناک هستند زیرا با پذیرفتن آن کرسی های قدرتشان که با حمایت غرب و امریکا و اسرائیل برافراشته شده، واژگون خواهد شد و باید عملکرد و قانون و برخوردش با مسائل اسلامی باشد اگر تمایلی به پذیرفتن اسلام نداشته باشد نه به اسلام و نه وحدت اسلامی ایمان ندارد.

العالم: آیا وحدت کامل اسلامی با وحدت اسلامی اقتصادی و سیاسی امکان پذیر خواهد شد ؟

به نظر من وحدت اسلامی با وحدت اقتصادی و سیاسی و فرهنگی ،تکمیل نمی شود. وحدت اسلامی دارای مراحل مختلفی است هر مرحله را که پیش برویم به تکامل وحدت نزدیک می شویم اگر دارای وحدت سیاسی باشیم یک مرحله جلوتر می رویم اگر درباره قدس پیشرفت کنیم باز جلوتر خواهیم رفت اگر درباره مسائل دیگر به توافق برسیم دستاوردهای دیگری خواهیم داشت بنابراین دستاوردها را باید انبوه کنیم .

العالم: مهم ترین چالش های جهان اسلام عموما و وحدت اسلامی به ویژه چیست ؟

مهم ترین چالش های پیش رو جنگ نرمی است که امریکا و همراهانش راه انداخته است زیرا درصدد ترویج افکار نادرست و رسانه های گمراه کننده و قواعد سیاسی نادرست را در جامعه به وجود می آورد و ان را به عنوان اصول دموکراسی و حقوق بشر جا می اندازد که خود هیچ اعتقادی بدان ندارد ماموریت ما این است که این جنگ نرم را افشا کنیم و واضح و آشکارا با نفاق مخالفت کنیم .

العالم: آیا لبنان نیز هم اکنون با جنگ نرم روبروست؟

همه منطقه از جمله لبنان نیز با ان روبروست در لبنان جنبش مردمی واقعی به راه افتاد که واقعا با فقر ارتباط داشت درخواست مردم رسیدن به حقوق اقتصادی و اجتماعی اشان است دو سه روز پس از آغاز جنبش، آمریکا با برخی سازمان های وابسته خود در آن مداخله کرد و شعارهایی مطرح کرد که هیچ ارتباطی به خواستهای انان نداشت مانند سرنگون کردن دولت لبنان، و مجلس و ریاست جمهوری و قانون انتخابات زیرا به این نتیجه رسیدند این دولت نمی خواهد طرح ها و سیاست های آنان را اجرا کند.

طرح انان نیز این است که لبنان را به اسرائیل پیوند بزنند تا مقاومت دیگر وجود نداشته باشد و نیروهای مقاومت سلاحش را زمین بگذارد و یکی از بازوهای مقاومت در منطقه قطع شده و محور مقاومت در منطقه ضعیف شود که همه نیز در راستای خدمت به اسرائیل است.

العالم: بیش از یک ماه است که اعتراضات و بستن خیابانها در لبنان ادامه دارد سرنوشت این اعتراضها چه خواهد شد؟

ما می توانیم این مشکل را حل کنیم پی گیری و تماس هایی میان مسئولان انجام شده و نظرات در حال بررسی است که زمانی که وقتش فرا برسد اعلام خواهد شد این مرحله نیز تمام می شود . گروه های سیاسی و رهبران این جنبش برای تشکیل دولت جدید در حال تفاهمات سیاسی هستند برنامه کاری برای بررسی مسائل درحال تهیه است که خیابانهارا نیز آرام می کند. دولت مستعفی استعفا داده و فقط امور را مدیریت می کند و درباره بازگشت سعد الحریری نیزدر حال بررسی است که طی چند روز اتی مشخص خواهد شد.

پربیننده ترین خبرها